Okuma Inspira Blue ISX-20FD vs. Okuma ITX Carbon 2500h - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okuma Inspira Blue ISX-20FD vs. Okuma ITX Carbon 2500h

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Okuma Inspira Blue ISX-20FD vs. Okuma ITX Carbon 2500h

Hej,

Jag funderar på rullarna i rubriken för insjöfiske, vilken hade ni valt och varför?

Vänligen Mattias

Jag hade en Okuma ITX CB, tyckte den kändes otroligt tight och lite härlig ”tyngd” när man vevade. Lite tyngre än andra alternativ från bla Daiwa men inte nödvändigtvis något dåligt, beror på vilket spö du sätter den på. Snygg var den också om man nu tycker det är viktigt.

Tyvärr var det något som gick sönder på rullen andra passet och den blev utbytt mot en annan då den var slut i lager - men grym service och jag tror egentligen att jag bara hade otur med ett måndagsex.

Kommentera

Hej Bilbo, tack för bra svar, väldigt uppskattat.

Ja ITX:n väger 245g och har 7 kullager och Inspiran väger bara 182g och har 8 kullager.

Det jag la märke till är att linbromskapacitet är 8kg på ITX och bara 3kg på Inspira, vad innebär det om jag får en gädda på 4kg på kroken?

Ändå har jag fått känslan att ITX är en bättre rulle därför jag ville höra här där det finns mycket kunskap.

Det kanske inte spelar någon roll och ni kanske har tips på en annan rulle i samma prisklass?
      Senast ändrad av Hobbyfiskarens; 2025-08-20, 06:56.

Kommentera

Varför okuma ? Hade nog hellre valt en daiwa eller shimano typ prorex eller ninja

Kommentera

Tack för info.

Det var ett bra pris på Okuman och jag har läst att de har bra support. Men de rullarna du nämner ligger ju i samma prisklass, så är de bättre köper jag lika gärna dom. Märket spelar ingen roll utan den mest prisvärda liknande rullen för insjöfiske är vad jag är ute efter

Kommentera

Jag köper hellre Inspira. Den är byggd något bättre, till och med riktigt bra, eftersom att den har dubbla kullager som stödjer pinjongen. Under press kommer därför rullen kännas mindre ansträngd, nykänslan lär finnas kvar längre och jag skulle säga att rullen även blir hållbarare. ITX har inte denna design. Okuma i den här prisklassen är faktiskt riktigt kompetenta. Jag föredrar några modeller av Okuma före Daiwa och Shimano i lågprissegmentet.

Edit: Oj, såg nu att det inte var den vanliga Inspiran (denna: https://okumafishingusa.com/cdn/shop...g?v=1746137646), utan den äldre, blå versionen. Av de två skulle jag hellre välja ITX:en. Den är bättre byggd. Kan du få tag på den Inspiran jag länkade bild på kommer du få en superrulle.

Kommentera

Tack för svar Benjamin! Den du länkade till har jag hittat för 1099:- några hundra dyrare, men heter då 2000SHA, vet inte vad S:et betyder?

När jag kollar på den gamla blå Inspiran så har den bättre spec än ITX men sämre linbromskapacitet, men så kanske inte är fallet?

Kommentera

Okuma gör bra grejer, har köpt en Ceymar som är en billigare gäddrulle i 4000stl till min gudson & jag är positivt överraskad.

Vad har du för spö & vad är det för fiskar du ska fiska efter & med vilken typ av beten?

Om du ska ha en allround rulle som fumkar till gädda, gös & abborre då hade jag valt en 2500stl, om det är mer finess fiske med typ UL spö & lättare & mindre beten då hade jag kanske tittat på en rulle i stl 2000.

Jag försöker alltid prova rullen ihop med spö för att få en så bra balans som möjligt

Kommentera

Tack för input Cosmoz!

Jag vill bara köpa ett nytt insjöfiskeset för att kasta med spinnare 7 och 12g men som även klara höstfiske för gädda.

Hade tänkte mig detta spöet: Daiwa Crossfire 2-delat haspelspö 8'0" 10-30 g

8ft och tillsammans med någon av rullarna i rubriken då hamnar jag runt 1000kr vilket passar mig.

Jag är lite inne på den blå Inspirian då den är 150 billigare fler kullager 8 vs 7 men gillar inte linbroms max 3kg, känns lite jämfört med andra rullar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hobbyfiskarens Visa inlägg
                    Tack för input Cosmoz!

Jag vill bara köpa ett nytt insjöfiskeset för att kasta med spinnare 7 och 12g men som även klara höstfiske för gädda.

Hade tänkte mig detta spöet: Daiwa Crossfire 2-delat haspelspö 8'0" 10-30 g

8ft och tillsammans med någon av rullarna i rubriken då hamnar jag runt 1000kr vilket passar mig.

Jag är lite inne på den blå Inspirian då den är 150 billigare fler kullager 8 vs 7 men gillar inte linbroms max 3kg, känns lite jämfört med andra rullar?
                    En 2000 rulle är betydligt mindre än en 2500 och jag tror inte det kommer matcha spöt kommer kännas litet och fel balanserat. Den mindre spolen gör att du inte kan kasta lika långt.
                    Antal kullager behöver inte betyda något,

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    280 107 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist