Multirulle vevas med vilken hand? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle vevas med vilken hand?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multirulle vevas med vilken hand?

Jag undrar en grej. Vid jerkfiske är det ju populärt att högerhänta fiskare köper vänstervevade multirullar. Jag som vänsterhänt investerade följdaktligen i en högervevad, alltså "normal", multirulle.

Jag tänkte nu eventuellt investera i en multi som ska användas till spinn, lättjerk och havsfiske, mao mer klassisk multianvändning, och eftersom jag är vänsterhänt så borde jag ju titta på en rulle som är normal, alltså högervevad.

För det första så tycker jag det låter konstigt att man bör hålla spöet i den hand man är mest ovan med. När jag kastar med haspel eller jerkar så har jag veven på höger sida om rullen och kastar med vänster hand och vevar med den högra och jag tycker att jag borde vilja göra detta även när jag kastar med multi och inte jerkar.

Grundfrågan är alltså, varför är "normala" multirullar högervevade? Sen vet jag att det är en fråga om tycke och smak, man ska ju ha de grejer som man själv trivs med men det känns ändå som det är något jag missat här...
    Är det blåål eller vralåk?

Tycke och smak som sagt..
    Själv vill jag (vid alla former av spöfiske) hålla spöet i min bästa hand, högern.

Kommentera

Är vänsterhänt jag med. men håller spöt med högern,
      fast tvärtom vid flugfiske. där kastar jag gärna med vänstern och vevar med vänstern
      //Jimmy

Kommentera

Du ska veva som du tycker att det känns bäst, finns ingen som kan säga åt dig vilken sida du ska ha veven på.

Kommentera

Definitivt en smaksak. Jag är högerhänt och kör generellt sett alltid högervevat vad gäller multirulle, och vänstervevat för haspel. Har även ett par vänstervevade multirullarna, men det har blivit så att det oftast är de högervevade multirullarna som får följa med ut. Kombinationen av spö/rulle är inte heller helt oväsentlig... Prova dig fram.
          Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Kör högervevat på både mult och haspel. Men sen är jag cp-hänt också!
            Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Fråga om vana och stil, själv kör jag som vänsterhänt både högervevat på både haspel och multi...
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jag har vänster och högervevade rullar. Skiftar mellan dem flera gånger under ett normalt fiskepass. Tycker kanske att den vänstervevade är med bekväm men skillnaden kan också bero på att SX Mörrum 1601C är en så händig rulle.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

varför kom alla multirulllar med höger vev från första början? vad var tanken? att om man är högerhänt så vevar man med högern?

jag tycker att för mig, (högerhänt) så är vänstervevat mer logiskt, spöföringen blir helt efterbliven om man håller spöt i "fel" hand

Kommentera

Mm, en smaksak eller vanesak. Jag är högerhänt och kör uteslutande högervevat på spinn, haspel och jerk. När jag började jerka tyckte jag det fanns ett större utbud av högervevade multirullar, så jag bestämde mig helt enkelt för att använda sånna, tar ju inte så lång tid att träna in tekniken (men jag spelar trummor så man har iaf någorlunda styrka och kontroll med vänstern).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13