Jag tycker att man "ska" hålla spöt i sin bästa hand.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Multirulle vevas med vilken hand?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av bakos Visa inläggvarför kom alla multirulllar med höger vev från första början? vad var tanken? att om man är högerhänt så vevar man med högern?
jag tycker att för mig, (högerhänt) så är vänstervevat mer logiskt, spöföringen blir helt efterbliven om man håller spöt i "fel" hand
Alla vett att man bara får fiska (veva) in en wobbler med högerhand. Sen får man bara fiska hem en jerk med vänster. Sen är det självklar tvärtom om man är vänsterhänt...
Sen om man jiggar med sin haspel så är det ju vänster som gäller men kör man jigg med multi så är det givetvis höger som gäller...Men där blir det ju också tvärtom.
Sen om man flugfiskar så är det ju så att man både kastar och vevar med höger hand om man nu är högerhänt......

Senast ändrad av Havsfiskenytt.Patrik; 2007-06-07, 23:08.
Kommentera
-
Det där med att byta hand är ju iofs inget större problem, går per automatik. Man hinner ju ex. om man vill byta hand innan draget slår ner i vattnet.Ursprungligen postat av cico Visa inläggOm man kastar med vänster arm är det naturliga att köra högervevat och vice versa. Annars måste man ju byta hand efter varje nytt kast.
//K
F.ö. måste man väl ändå byta grepp efter avslutat kast (vid jerk), man brukar väl ändå inte "palma" rullen och tum-bromsa samtidigt (eller det kanske man gör...)?
Kommentera
-
Hej CalleX och Sir Fish-A-Lot of Big Fishes; Egentligen var det Charles De Gualles högerhänte farfar Mitchell som på ålderns höst uppfann den vänstervevade haspelrullen. Från början var det avsett som ett politiskt budskap att placera veven på fel sida av rullen. Allt efter att åren gick blev Charles farfar som vänstervevare oerhört populär. Historien slutade med att sonsonen valdes till president i Frankrike. Att vara vänstervevare är inte samma som vänsterradikal...om ni nu trodde det-Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggJimi Hendrix var också vänsterhänt - och se så fint han spelade gura ; ) Han sjöng doch med HÖGER stämband.
Själv e jag högerhänt och kan inte hantera en högervevad multirulle. testade vi havsfiske i Öresund. jag fick fan TÄNKA hela tiden jag vevade...
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
Kommentera
-
Hej CalleX; Jag tar din kommentar som beröm! Den vänsterhänte har flera påtagbara fördelar vid fiske med högervevade multirullar. Den vänsterhänte är oftast både starkast och snabbast med vänsterhanden som han (hon) håller spöt i. Vid spinnfiske efter snabbhuggande fisk som gädda och öring kan den vänsterhänte blixtsnabbt kroka den fisk som hugger när betet träffar vattenytan. Är fiskaren högerhänt kastar han (hon) ofta med högerhanden och flyttar över spöt till vänsterhanden för att kunnna veva med högerhanden och detta sker ofta samtidigt som gäddan eller öringen hugger. Den vänsterhänte hinner kroka fisken och den högerhänte har något "stooort" som högg att berätta om vid hemkomsten!Ursprungligen postat av CalleX Visa inläggJävligt smart att designa en produkt för en minoritet - rent av genialiskt...
(OBS: jag är ironisk - vad jag tror om OF teorier håller jag tyst om)
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Det där med att flytta händerna gör man väl ändå. Kolla på min "stilstudie"
i fotoalbumet. Vänstern greppar jag runt rullen efter kastet och högern tar veven. Hade jag haft en vänstervevad så hade högern greppat runt rullen och vänstern gått till veven. Och även om det hade varit ett enhands så flyttar jag ju näven från bakom rullen till runt eller framför när jag börjar veva. Hälsn Micke P
Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
Föredrar högervevat vid vanligt spinn som inte kräver så mycket teknik, med flätlina och multi får man direktkontakt med betet ända in till fingertopparna på det sättet, är klart att föredra vid riktig slowspin där kontakten med betet är a och o. Däremot mer teknikkrävande metoder (jerk) så får man bättre kontroll på spörörelserna om man har spöt i högerhanden istället och då har man oftare slacklina också. Följdaktligen kör jag vänstervevat vid jerk. Summa summarum blir att höger/vänster-vevat har båda sina fördelar beroende på fiskesätt. Däremot haspel som inte ger samma kontakt ända ut i veven ser jag ingen anledning att köra högervevat. Är högerhänt och byter hela tiden under ett pass utan att ens tänka på det.Senast ändrad av Kolnej; 2007-06-08, 14:28.
Kommentera
-
Hej Wreckbender; Jag förstår att du är en hejare på havsfiske. På väggen bredvid mig finns en svartvit bild av en 34,4 kilos torsk fångad på handlina i Altafjorden av Leo Hammari, Rafsbotn i början av 1960-talet. Torskar i den storleken var inte helt sällsynta i Nordnorge på den tiden.Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inläggDet där med att flytta händerna gör man väl ändå. Kolla på min "stilstudie"
i fotoalbumet. Vänstern greppar jag runt rullen efter kastet och högern tar veven. Hade jag haft en vänstervevad så hade högern greppat runt rullen och vänstern gått till veven. Och även om det hade varit ett enhands så flyttar jag ju näven från bakom rullen till runt eller framför när jag börjar veva. Hälsn Micke P
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Jag håller inte med då det, precis som du skriver, är just det man i princip gör.Ursprungligen postat av odevetu Visa inläggDet där med att byta hand är ju iofs inget större problem, går per automatik. Man hinner ju ex. om man vill byta hand innan draget slår ner i vattnet.
F.ö. måste man väl ändå byta grepp efter avslutat kast (vid jerk), man brukar väl ändå inte "palma" rullen och tum-bromsa samtidigt (eller det kanske man gör...)?
"Palmar" alltså.
Eftersom det är helt otänkbart för mig att köra bromsat behöver jag kunna styra spolen under hela kastet och därför funkar det inte att byta spöförande arm under tiden.
Efter kastet är också otänkbart av naturliga skäl.
Dock medger korta jerkspön ett lättare spöförarbyte än vad längre diton gör, men det är fortfarande inget att rekomendera om man vill ha koll på grejerna.
//KBJ@
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
276 242 visningar