Vilken J***A djungel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken J***A djungel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken J***A djungel

Hej alla glada

Vet att det finns en hel del trådar redan som avhandlat detta, men jag sitter här en tidig lördagmorgon på jobbet
    å försöker surfa runt efter information om vilket spö jag ska köpa.

Jag ska mest fiske efter gädda, aborre och gös.

Hur långt spö ska man ha? vilket märke är bäst? vilket märke ska man undvika?

Vore tacksam för alla hjälp jag kan få. Gränsen för ett spö går väl ungefär vid 1000kr

Mvh
    Stefan

Beror helt på vilka kastvikter du använder normalt eller tänkt använda. Fiskar du mest med småbeten är ju ett spö upp till 35 g kastvikt, 8 fot om du fiskar en del från båt, lämpligt. Fiskar du ofta med större beten får du tänka om.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      Beror helt på vilka kastvikter du använder normalt eller tänkt använda. Fiskar du mest med småbeten är ju ett spö upp till 35 g kastvikt, 8 fot om du fiskar en del från båt, lämpligt. Fiskar du ofta med större beten får du tänka om.

Hej.

Eftersom jag är en nygammal nybörjare, så är jag inte så hemma på vad allt betyder. har undrat vad exempel 15-35g står för.det brukar stå på spö-info. nån som vill förklara???

det kommer nog bli mest fiske från båt.Ska köpa helt ny utrustning
      såsom bete och spö, så alla rekommendationer angående utrustning är välkomna

mvh
      stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av stefanho Visa inlägg
        Hej.

Eftersom jag är en nygammal nybörjare, så är jag inte så hemma på vad allt betyder. har undrat vad exempel 15-35g står för.det brukar stå på spö-info. nån som vill förklara???

det kommer nog bli mest fiske från båt.Ska köpa helt ny utrustning
        såsom bete och spö, så alla rekommendationer angående utrustning är välkomna

mvh
        stefan
        Varje bete väger något. Kastspöna görs för att matcha den vikten. Om spöet har markeringen 10-35g betyder det att beten med vikt i det intervallet passar spöet bäst. Du kan använda beten som är några gram lättare eller tyngre men du kommer att märka att spöet inte får ut betet speciellt långt då.
        Att använda mycket långa spön kan vara bra för att lättare kunna styra betet eller fisken men samtidigt kväver de mera utrymme när man kastar. Det tar även på kroppen att en lång fiskedag ständigt hiva ut 100g beten med ett 10 fot spö.

Vilket märke är bäst? Svårt att säga. Det har med fiskarens kastteknik att göra. Ska det vara haspel eller multirulle? Vilken spölängd och vilken kastvikt?
        Berkley och Shimano är två exempel på tillverkare som gör bra spön.

Undvik spön från exempelvis Biltema. Billiga spön är oftast mycket tråkiga att fiska med. De är den typen man kan ha ligga och skramla i bilen i händelse att man helt oväntat kommer till ett fiskeställe och har en kvart över eller om vill fiska strömming.
        Billiga rullar ÄR förbannat billigt tillverkade. Kunden får stå för kvalitetskontrollen. Garantier finns inte. Den förbannat billiga utrustningen lämnar användaren förbannad.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack för svaret.

Det ska vara haspelspö.

Är det lättare att kasta tyngre beten med ett spö med mindre kastvikt(hette det så???), eller är det lättare att kasta ett lättare bete med ett spö med högre kastvikt??

hoppas ni förstår vad jag undrar. Eftersom jag bara ska köpa ett spö(än så länge) så vill jag ju att det ska vara så allround som möjligt.

Mvh
          Stefan

Kommentera

desto tyngre vikt du ska kasta, desto högre kastvikt ska det var på spöt, finns ju markerat på klingan.
            does it smell like bitchslap? 'cos that´s what i´m cooking'

Kommentera

Tack.

Jo det har jag förstått.
              exempel: säg att jag köper ett spö med kastvikt 15-35g. men en regning kväll i oktober vill jag kasta ett drag som väger 50g. eller är det lättare att kasta ett drag som väger 20g med ett spö med kastvikt 40-60g?

mvh
              stefan

Kommentera

Jag har två spön ett spö för 10-35 g och ett 40-95 g.

Det lättare spöt funkar bra till tex havsöring och abborre, medans jag använder det större spöt för lite grövre gädda, där jag tex använder zam z tail osv tyngre beten mot 80 g och så.

Kommentera

det är mina avsikter också att köpa fler spön för olika vatten,fisk, beten m.m

Men det får bli i framtiden.

Nu måste jag ha ett spö som ska användas i veckan

Kommentera

Tjena Stefan

Som vanligt är allt som har med fiske att göra en smaksak.
                    Kan bara säga vad jag hade gjort i dina skor. Det finns en hel del spön som har kastvikter såsom 15-50g el 15-40g. Dessa spön är enligt mig väldigt allround och borde funka fint till det fiske du tänker bedriva.

Själv brukar jag ofta använda 5-25g när jag fiskar gädda. Det är inte på något sätt optimalt, men förbaskat kul

MvH
                    Jimmy

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 464 visningar
                    0 gillar