Rulle för lätt spinnfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle för lätt spinnfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle för lätt spinnfiske?

Tjoo, är på jakt efter en multirulle att använda till lättare fiske i skärgården, primärt fiske efter gös, borre och havsöring med beten under 30 gram.
    Rullen ska vara vänstervevad och antagligen användas med detta spö:

Så, frågor:

* Har abu tillverkat någon 2501 C?
    * Record 41, kan jag kasta beten under 10 gram med den direkt ur kartongen? Om inte; är den möjlig att trimma till att klara så låga vikter?
    * I nödfall kan jag även tänka mig en lågprofilare, förslag på lämplig sådan?

Tack på förhand / Matte

Ursprungligen postat av Rudeboi Visa inlägg
    Tjoo, är på jakt efter en multirulle att använda till lättare fiske i skärgården, primärt fiske efter gös, borre och havsöring med beten under 30 gram.

Så, frågor:

* Record 41, kan jag kasta beten under 10 gram med den direkt ur kartongen? Om inte; är den möjlig att trimma till att klara så låga vikter?

Tack på förhand / Matte
    2500 finns väll bara i höger vänstervevat existerade väll knappt på 70 talet .
    Revo sx funkar väll ja har en sån å man kastar rätt bra med dom mellan 10 -30 gram .Lite störande att linspridaren står stil .

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudeboi Visa inlägg

Så, frågor:

Tack på förhand / Matte
      ABU har inte tillverkat någon 2501a, men väl en 2601a. Den senare har samma spole, spolaxellagring och linspridaresystem som 25orna, men frikopplingen är med tumtangent och förutom frikopplingen skiljer sig hela vevpartiet åt helt och hållet. Man kan ex vis inte montera in en extra backspärr i 26orna, vilket kan ha sina sidor i kyla och hällregn. Men är man noga med smörjningen av IARlagret så funkar den bra.

Record 41an funkar med 10grammare, det gör även Revon, men (vaaaaarning för reklaaaaam!!) en vässad Rocket 5501a har i praktiken samma format och vikt som record41an, och med 130m power pro 0.19 funkar den betydligt bättre än både 41an och Revon och den är helt OK med spöet du tittat på.
      www.utreel.com

Kommentera

Tja! Jag har inga svar att ge, är ute efter samma typ av utrustning! Hittade du nått bra? Själv har jag kikat på Daiwa Megaforce 100TSH och BFT Strike 6000L. Nån som vet om dem är bra?
        Mvh / M

Kommentera

Jo då, det finns 2501c, gjorda för våra vänner i Japan http://www.purefishing.jp/products/abugarcia/2500c.html Ska du kika på en Revo så är Premier den bästa varianten då den har lättare spole..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
            Jo då, det finns 2501c, gjorda för våra vänner i Japan http://www.purefishing.jp/products/abugarcia/2500c.html
            Jag hittade på den sidan en Ambassadeur 5500 CDL Whiskey Edhition (jo, de har stavat "edition" med "h"). Aldrig hört talas om den, men det lät ju spännande. Någon som vet nåt?

Kommentera

Har själv en Amba 2601c Elite. Är helnöjd med rullen som används till HÖ, borre och till lättare gäddspinn. Kanonsnygg rulle som verkligen kan rekommenderas.

Kommentera

Jag använder Curado 101D. Fruktansvärt trevlig rulle till det fiske som du beskriver. Jag har den till ett LF/RST Cobra samt ett lätt St: Croix på upp till 20 gram någonting på 6,6 fot.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Jag har en calcutta te 51 gt , dvs en jänkar-calcutta och den spöar alla rullar som har passerat mina händer när det gäller känsla, kasta långt och kasta lätta beten.

Har haft följande rullar för att kasta lätta beten: scorpion 1001 , chronarch 51, amba 1601 bland andra. En (UT) trimmad 2500 är en rulle som är en drömrulle för många fiskare, fast Jag gillade mest utseende på calcuttan.

Min trimmad curado 101d är en respektabel kastare , men den har ingen chans mot calcutta te 51gt på dem flesta punkter.

Tycker att en curado 101d är värd pengarna, om man vill ha en riktigt "arbetshäst" för dessa vikter du nämnde.

Sen finns det , som sagt, många fina små ambassadeurer som kan passa in i bilden perfekt. Den nya revo premier 2010 verkar mkt lovande oxå.

Häls /T

Kommentera

Jag är extremt nöjd med min Shimano Chronarch 101D7, ligger på vissa ställe över 4000sek men XXL säljer den för 1990.-
                    Skickar iväg allt från HÖ drag till spinnare på 7gr hur långt som helst...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 892 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13