hi-lo,swim whizz,zalt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hi-lo,swim whizz,zalt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Alla tre funkar bra till både gös, abborre och gädda.
    HiLo lys 26 gram är onekligen en bra gös wobbler.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Ps. Jag har rakat av mig både polisonger och den gråvita mustaschen...men annars är jag lika snabb, stark och uthållig som jag var 1955...(tror jag)...Ds.
      Det är det ingen som tvivlar på:-)
      //C
      http://sportfisher.se

Kommentera

ABU´s Hi Lo skördade som säkert alla vet rejält med framgångar på 80-talet när några riktigt hårdkokta danskar trollade gös. Det var 40-grm LYS som stod för fiolerna. När jag som ung sommarjobbade på ett vaktmästeri visade det sig att vaktmästarchefen var en hejare på gäddfiske. Han fiskade mycket konsekvent med Hi Lo i Valloxen och på den tiden sparades dom stora skallarna i formalin. Således hade han halva kontoret med gäddskallar och det var för en 15-åring då mycket imponerande! Allt taget på 40 grm Hi Lo i Svart med vita revben. Detta gjorde sånt intryck att jag fortfarande (25 år sedan) kan tycka att Hi Lo´n är lite skön att titta på. Vårt båtrekord var under ett år (1987) tagen på en Hi Lo 40 grm BGL och även en fin 10,4:a (tagen på en icke svensktillverkad Hi Lo) fick syna insidan någon gång i början på 90-talet.
        Hi Lo´n har en given plats i mitt inre även om det är säkert 15 år sedan den låg lådan tyvärr!
        Annat är det med SW och det är nästan med en tår i ögat man ser hur den får stå tillbaka för andra beten idag. Hur het var inte den på 80-talet när Västeråspojkarna öste gädda med blyade SW i stl 7. Eller den legendariska artikeln när Jens P Hansen fiskar gädda med Christer Rockström och det hängde en SW i var mans gädda?
        Ett underbart bete som säkerligen kommer segla upp igen och återta sin status!

Kommentera

Ursprungligen postat av Conny Visa inlägg
          ABU´s Hi Lo skördade som säkert alla vet rejält med framgångar på 80-talet när några riktigt hårdkokta danskar trollade gös. Det var 40-grm LYS som stod för fiolerna. När jag som ung sommarjobbade på ett vaktmästeri visade det sig att vaktmästarchefen var en hejare på gäddfiske. Han fiskade mycket konsekvent med Hi Lo i Valloxen och på den tiden sparades dom stora skallarna i formalin. Således hade han halva kontoret med gäddskallar och det var för en 15-åring då mycket imponerande! Allt taget på 40 grm Hi Lo i Svart med vita revben. Detta gjorde sånt intryck att jag fortfarande (25 år sedan) kan tycka att Hi Lo´n är lite skön att titta på. Vårt båtrekord var under ett år (1987) tagen på en Hi Lo 40 grm BGL och även en fin 10,4:a (tagen på en icke svensktillverkad Hi Lo) fick syna insidan någon gång i början på 90-talet.
          Hi Lo´n har en given plats i mitt inre även om det är säkert 15 år sedan den låg lådan tyvärr!
          Annat är det med SW och det är nästan med en tår i ögat man ser hur den får stå tillbaka för andra beten idag. Hur het var inte den på 80-talet när Västeråspojkarna öste gädda med blyade SW i stl 7. Eller den legendariska artikeln när Jens P Hansen fiskar gädda med Christer Rockström och det hängde en SW i var mans gädda?
          Ett underbart bete som säkerligen kommer segla upp igen och återta sin status!
          Hej Conny Storgäddfiskare; De tre danskarna heter (hette) Jens Ploug Hansen (in memoriam), Allan Riboe och Svend Erik Vardrup.

Jens Ploug Hansen var hedersgäst i min båt många gånger och under flera år vid Gädd-, Gös- och Havsöringsfiske i Stockholms och Trosa skärgårdar på 1970- och 1980-talet.

Allan Riboe är än idag en hejare på både Gäddfiske och Laxfiske. Han fångade flera Laxar i Namsen över 20 kilos vikt. Ett år tog han Namsens största, en riktig 20+...

Svend Erik Vardrup (redaktör för Fisk og Fri) är duktig Gädd- och öringfiskare.

Christer Rockström (talangscout i New York Rangers) var en av hjärnorna i Team Saida och tillsammans med Håkan "Hågge" Andersson (talangscout i Detroit Red Wings) bildade de ett radarpar som var svårt att slå inom Gäddfiskeeliten förr....

Din svarta Hi-Lo wobbler med vita revben är en av Heddons originalfärger på Zara Spook, River Runt, Torpedo och Vamp Spook... några sedan 1894 och andra modeller från tidigt 1900-tal. ABU kopierade Heddons origínalfärger och wobbler. Heddon Vamp Spook-kopian förseddes med ställbar haksked och döptes till ABU Hi-Lo (High-Low). Den svarta med vita revben heter XBW på Heddonspråk (Black Shore Minnow) och tillverkas än idag hos legenden Zara Spook.´
          Nothing is for ever!
          Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2009-01-05, 19:53.

Kommentera

Tycker alla tre är bra på sitt sätt, de har alla olika gång men lockar på sitt sätt.

Hade en fiskekompis som tyvärr är död nu, men hans absoluta favorit som han alltid körde med i många år var en blå 26 g Hi-Lo. På den tog han 12 kg, 9 kg, flera på 7 kg och mängder med mindre. Självklart har jag en sån med och har fått rätt mkt fisk på den inte minst ett antal fina abborrar, men för mig så fungerade 40 g rödvit bättre. Men han tyckte den var för stor och fel färg han ville ha diskreta färger, då ville jag reta honom lite och hängde på den största tiger Swim-Whizz, då garvade han och sade den får du aldrig något på, alldeles för stor och konstig färg. Men han blev tyst när vi körde runt nästa vassudde och det small på den. Vi hade många roliga turer.

Efter några bottenkontakter kan Hi-Lo ibland ställa om sig till surfläget som jag kallar det, då har jag provat att tokveva in den så det skvätter på ytan, har fått flera gäddor på detta. Då visste jag inte ens vad poppers och ytbeten var.

Kommentera

Hi-Lo är bra wobblers, funkar nästan alltid
              Swim Whizz, gillar dom inte så jättemycket
              Men mest av allt gillar jag nog Zalt (19cm, mums) det är den bästa wobblern enligt mig
              http://www.srfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Hibbahubba Visa inlägg
                Här kommer ett förslag:
                0-3 m: BJ, Hellhound, Westins Jerk lilla, Bulldawg shallow, Zalt flyt, 4-play, Freestyler. Double D
                3-5 m: Zalt sjunk, Jake 10", Westin 17 & 23 cm, , Bulldawg, Super Sandra 15 gr skalle, Tripple D
                5-7 m: Ernie 9", Grandma 9", Bomber (djupgående), Bulldawg, Super Sandra 22 gr skalle, Relax 6 & 9 "

Har du dessa så klarar du dig rätt långt både trolling å spinnmässigt ;-)
                Men visst - du kommer sakna många ändå - men kanske en bra "första femma"?

Skitfiske!

Hibba

vart kan man hita duble d?

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                  Till spinnfiske är väll Zalt bäst förden är ju färdig rätt viktad .
                  Swim Wizz 500 är ju bra men dock lite liten .

Hi-lo å flytande swim Wizz är ju bra till trollingfiske . Gillar inte flytande wobbler till spinnfiske . Iof går dom å vikta med orka det finns Zalt

/Fredrik

Hej Fredrik Jerklimpan; Nu finns äntligen de utlovade bilderna på Stora Gäddor upplagda på websidan. Råkar du ha några minuter över kan du gå in på www.trumman.com och klicka på ingressen "34 tips som gör dig till en bättre Gäddfiskare". De gamla "14 tipsen" är sedan förra veckan utökade till 34. Här hittar du också många bilder på Godkända Gäddor från drygt 10 kilos vikt till 15,85 kilo och en Cisco Kid-fångad Mälargädda på 15,3 kilo. Du kan klicka på en bild för att få den uppförstorad och sedan med<> pilarnas hjälp bläddra fram och tillbaka mellan alla bilder.

Här hittar du också bilder på några av mina "fiskemaskiner" , sportfiskebåtar från de gyllene åren 1972 - 1992.

I´ll save the Biggest One for You!
                  Med vänlig fiskehälsning,
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

det jag märkte när jag var inne på trumman.com var att dom hade ett gött fiske men frågan är om all fisk dom fick klubbades? såg ju några bilder med fina gäddor på som var klubbade. va det så förr eller? att all fisk som man fick klubbades?
                    mvh/jossi
                    mete är manligthttp://predatorjossi.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av jossi Visa inlägg
                      det jag märkte när jag var inne på trumman.com var att dom hade ett gött fiske men frågan är om all fisk dom fick klubbades? såg ju några bilder med fina gäddor på som var klubbade. va det så förr eller? att all fisk som man fick klubbades?
                      mvh/jossi
                      Ska givetvis inte svara i OFs räkning men jag tror, eller har fått för mig, att dom allra flesta sportfiskare på 70-80 talen i princip alltid klubbade sina gäddor, catch & relase var nog rätt sällsynt, tycker även att det lever kvar i det "gamla gardet" av fiskare än idag. Fick lite av bevis för det själv härom veckan när jag fiskade vid ett för mig nytt vatten i Sthlms norrra skärgård, en äldre herre(mellan 60-70år) stod från land och spinnfiskade, vid en lite kanal rodde jag med min båt så pass nära honom att jag blev tvungen att höra hur fisket varit, han svarade att igår hade han tagit 7st romstinna gäddor och att han hittils idag tagit 1, han höll upp håven och i den låg en sprängfet av rom klubbad 4-5kg fisk, jag frågade om han klubbade alla gårdagens gäddor också, ja givetvis svarade han, äter du upp fisken frågade jag, nä jag gav bort någon till bonden resten får bli kattmat.... försökte informera honom om att det kanske är synd att ta upp romstinna gäddor eftersom bestånden faktiskt går tillbaka i stora delar av skärgården och om man ändå inte tänkte äta upp dom kan man lika bra låta fisken få gå tillbaka, det hade han ingen som helst förståelse för utan tyckte att det då var helt meningslöst att fiska.... känns som den här jargongen är ganska vanlig hos just äldre eller det gamla gardet av sportfiskare tyvärr...
                      Läste under en av bilderna på "34:a tips"... av OF på trumman.com att dom efter en period införde obligatorisk catch & release på gädda.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 732 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13