Fluga med haspel/spinn, några frågor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluga med haspel/spinn, några frågor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fluga med haspel/spinn, några frågor.

Vad ska man använda för typ av lina till flugtafsen, behöver man ändamålsenlig flugtafslina(som jag sett på en del postordersiter)eller funkar det bra med helt vanlig nylonlina?

Är det kanske så att man kan behöva ett tafsmaterial till torrfluga och annat till våtfluga/streamer/nymf/zonker/tub?

Det skulle också vara intressant att höra om erfarenheter och resultat från de som testat fluga med haspel/spinnutrustning(bombardaflöte eller annat).
    All you need is Lubb.

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
    Vad ska man använda för typ av lina till flugtafsen, behöver man ändamålsenlig flugtafslina(som jag sett på en del postordersiter)eller funkar det bra med helt vanlig nylonlina?

Är det kanske så att man kan behöva ett tafsmaterial till torrfluga och annat till våtfluga/streamer/nymf/zonker/tub?

Det skulle också vara intressant att höra om erfarenheter och resultat från de som testat fluga med haspel/spinnutrustning(bombardaflöte eller annat).
    Flugfisketafsar som säljs är som bekant taperade, skillnaderna på dessa är ju sjunkande, flytande intermidiate osv osv, man sätter alltid en bit nylon efter den för att man byter fluga då och då så man inte behöver klippa i den dyra tafsen, till spinnfluga (bombarda) taperar jag själv, beroende på var man fiskar så används förstås olika storlekar, på kusten använder jag 0,40, 030, 0,25 eller ibland till och med 0,20, skarva dessa med blodknutar så den får en sammanlagd längd som spöt, så gör jag, sen finns det nog 100 olika förslag till.
    Fiskar jag spinnfluga med sänke i strömmande vatten använder jag endast 0,40 utan att tapera med något annat.

Kommentera

Till dobbfiske efter havsöringsfisket funkar det fint med vanlig nylon (0,28), vill man lyxa till det kan man ju andvända fluorocarbon. Men tveksam till att det skulle funka bättre....

Kommentera

Ursprungligen postat av flua Visa inlägg
        Till dobbfiske efter havsöringsfisket funkar det fint med vanlig nylon (0,28), vill man lyxa till det kan man ju andvända fluorocarbon. Men tveksam till att det skulle funka bättre....
        Tror du 0,16mm Berkley Fireline skulle funka lika bra?
        All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
          Tror du 0,16mm Berkley Fireline skulle funka lika bra?
          Använd inte flätlina till tafs, den är för mjuk så det kommer garanterat trassla sig vid mista vindpust.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          271 906 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13