Jerktafs och utväxling på rulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerktafs och utväxling på rulle!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerktafs och utväxling på rulle!

Hej, undrar vilken tafs ni använder till jerkfiske, har själv använt BFT titanium tafsen men den väger ju så himla mycke och är inte därför bra till shallow jerks osv. Har tänkt på att klippa av lekandet av den för att den skall väga lite mindre, vad tycker ni?.
    Har nu en Patriot titanuim tafs 45 cm/68kg och har klippt av lekandet av den för att den skall väga så lite som möjligt, men den är ganska mjuk så den fastnar ofta i krokarna på jerken.
    Och sen en annan fråga, vilken utväxling på rullen tycker ni mest om till jerkfiske?, köpte nyss en CS pro rocket 5501, den har 5:3:1 men man måst tydligen veva 2 varv för att få in all slacklina vid jerkande?

Tack
    /Victor

Beror ju lite på vilket bete man använder, kör man Big Bandit kan det bli aktuellt med två varv med den utväxlingen.. Salmo slider funkar alldeles utmärkt med 5,3:1... man får anpassa sig lite! Jag kör med en JB och en Revo Inshore dvs två olika utväxlingar..

Jag knyter egna tafsar, då kan man välja om man vill ha lekande samt hur långa de ska va! Kika under artiklarna så hittar du hur man gör!

Skitfiske!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

okej, tänkte just också på det med Big Banditen, måste veva in 2 varv för att få den och simma bra. Kan man byta utväxling på en rulle? (tänkte inte göra det, undrar bara)

Kommentera

Jag kör med JB:n å den har väl 5,3:1 och det funkar bra till dom flesta beten tycker jag. Men som Grävlingen säger kan det vara svårt med vissa beten som BB om man har fel teknik..

Tafsar knyter jag också egna, kolla Grävlingens artikel, den visar hur du gör.

Lycka till!

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Madvic Visa inlägg
          Hej, undrar vilken tafs ni använder till jerkfiske, har själv använt BFT titanium tafsen men den väger ju så himla mycke och är inte därför bra till shallow jerks osv. Har tänkt på att klippa av lekandet av den för att den skall väga lite mindre, vad tycker ni?.
          Har nu en Patriot titanuim tafs 45 cm/68kg och har klippt av lekandet av den för att den skall väga så lite som möjligt, men den är ganska mjuk så den fastnar ofta i krokarna på jerken.
          Och sen en annan fråga, vilken utväxling på rullen tycker ni mest om till jerkfiske?, köpte nyss en CS pro rocket 5501, den har 5:3:1 men man måst tydligen veva 2 varv för att få in all slacklina vid jerkande?

Tack
          /Victor
          Knyt egna tafsar färdiga tafsar är ofta för korta å för dyra å en del klumpiga också .
          Titaium tooth proof blir både billigare å så kan man göra sin egen längd .
          50 Cm till jerk å 60 cm till spinn är ganska lagom .
          75 pound håller också
          Framför allt kan man använda samma matreal till båda metoderna .

Big bandit är lättare å fiska med 6:3:1 men det är svårare å fiska sakta inte alltid fördel med hög utväxling .

Genom att stå högre kompenserar du den låga utväxlingen kan även va lättare med ett kort spö på 180 cm än ett långt på 203 cm .
          Jag kunde själv inte fiska med Big bandit med min gamla rulle som har 3:8:1 men genom att stå högt 1,5 meter från vattenytan så gick det hur bra som helst .

/Fredrik

Kommentera

Kör med Cardiff 5:8 kör med likadan tafs som du madvic fungerar kanon bra
            Titta gärna in på min fiskeblogg
            www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Jag knyter mina egna titaniumtafsar nu för tiden av boa eller Tooth Proof Wire. Har stringease fastach beteshake i fram och ett dartslekande i bak. Jag gillar rullar med hög utväxling, mina C3or har jag bytt utväxling på till 6,3:1 men nu kör jag mest revo toro som har utväxling 6,4:1 och den passar mig som gjutet. Så mitt tips är hög utväxling som underlättar vid jerkfiske samt titaniumtafs 50-75lb med bara själva låset i fram och ett lekande i bak, onödigt att ha ett lekande tillsammans med låset i fram.

Kommentera

Tack för alla svar! Och Pontus, hur fiskar du då med big banditen?
                Max, du fiskar också med Patriot?
                Och ni alla, räcker det med 1 vevtag om man fiskar med buster?

Tack
                /Victor

Kommentera

Glömde fråga en sak pontus, hur fiskar du med Mct och McTail? undrar för att Mct:n tycks rulla lite runt ibland och så men har bara provfiskat den i hast några minuter så kommer säkert att bemästra den när jag kommer ut och fiska

Tack
                  /Victor
                  Senast ändrad av Madvic; 2009-04-13, 20:20.

Kommentera

jag tycker att 6.3 eller 6.4:1 e bra

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 082 visningar
                    0 gillar