RedArc haspelrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

RedArc haspelrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

vad blev det för rulle då?

Kommentera

Har två red arc

Måste säga att Red Arc känns och fiskar som kanonrullar. De vann pris som bästa rulle i Europa för ett par år sedan. Har två stycken och de funkar kanon. Jag är toppen nöjd. Har kört med Shimano Super AERO innan och upplever att Red Arc är ett par hack bättre, återstår att se om de är lika långlivade då mina Shimanorullar fortfarande funkar bra efter mer än 10års gediget fiskande.

Här kommer lite fakta om rullen:
      Här följer den viktigaste informationen:
      - 10 kullager + rullager
      - Direktverkande backspärr
      - Hela rullen i TuffBody (höghållfast) aluminium
      - Wormshaft system
      - Extra lätt och stark bygel
      - Superstabilt linuppläggningssystem med antitvistsystem
      - 2 alumimiumspolar med linfäste
      - Extremt fin justerbar frambroms
      - Smutssäkert bromshuvud
      - Modern CNC-fräst aluminiumhandtag
      - Utväxling: 5,2:1
      Senast ändrad av Teacher; 2009-06-12, 15:25. Anledning: La till fakta om rullen

Kommentera

Ursprungligen postat av Teacher Visa inlägg
        Måste säga att Red Arc känns och fiskar som kanonrullar. De vann pris som bästa rulle i Europa för ett par år sedan. Har två stycken och de funkar kanon. Jag är toppen nöjd. Har kört med Shimano Super AERO innan och upplever att Red Arc är ett par hack bättre, återstår att se om de är lika långlivade då mina Shimanorullar fortfarande funkar bra efter mer än 10års gediget fiskande.

Här kommer lite fakta om rullen:
        Här följer den viktigaste informationen:
        - 10 kullager + rullager
        - Direktverkande backspärr
        - Hela rullen i TuffBody (höghållfast) aluminium
        - Wormshaft system
        - Extra lätt och stark bygel
        - Superstabilt linuppläggningssystem med antitvistsystem
        - 2 alumimiumspolar med linfäste
        - Extremt fin justerbar frambroms
        - Smutssäkert bromshuvud
        - Modern CNC-fräst aluminiumhandtag
        - Utväxling: 5,2:1
        Enligt vem/vilka är RedArc Europas bästa rulle?

Kommentera

Frågar detsamma ?.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Har mailat Itati som kränger rullen. Och frågar vad dom fått informationen om rullen.
            Dom har en annons på Blocket om rullen.

Kommentera

Skulle gissa att de dragit lite egna växlar från de utmäkelser som rullen fått i en del tyska fisketidningar och som spro skryter lite med på sin hemsida.
              ... everything else is baitfish.

Kommentera

Lite om Spro Arc Rullarna

Spro:s Katalog:

Jag har just beställt 1st Spro BlueArc 940 och 1st Spro BlackArc 840 från Tyskland för 1600kr sammanlagt med frakt inkluderat.

Jag har läst på om dessa rullar i cirka 3 veckor. Surfat alla forum och skrymslen över nätet i alla tänkbara språk. Och ja, kräsna fiskefolk i Europa har sagt lite av följande:

"Grymma rullar till otroligt bra pris. Har bytt ut alla mina shimano rullar, både stradic och GTRMA super rullarna. Denna rulle lägger linan mycke bättre på spolen och har en mjuk fin gång. Exakt vad jag har vart på jakt efter till waggler fiske. Spolen har en förhållande vis stor diameter och gör att den kastar fint. värd varje krona!"

"Kalasbra rulle. Bra linuppläggning och skön gång. Använder rullarna ihop med wagglerspö Exquisite Match M 13', kombinationen är mycket trevlig för fiske med wagglers mellan 6-14 gr. Spöt är kastar mjukt och fint vilket i kombination med att linan "rullar" av rullen smidigt gör att man utan problem kan fiska med 0.14 huvudlina och flöten kring 10-12 gram även på längre avstånd. Perfekta grejer att använda för skimmers med mjuka munnar, eller större brax som är lite kinkiga och kräver tunn tafs och liten krok. Favoritgrejer."

"En topp-rulle från Spro designad för rullspömete. Trenden bland toppmetarna är breda spolar och hyfsat små rullhus. Levereras med en vanlig spole och en match spole. Matchspolen är grund för att man skall slippa spola på metervis med lina helt i onödan.

BlueArc är tillverkad med sk Tuff Body, hög hållfast aluminium, och är otroligt hållbar och robust. Även vid extrema tester med hög belastning har ingen som helst deformation uppstått på rullen. Förutom det hållbara rullhuset och den balanserade rotorn är också det sk Worm Shaft systemet något extra och ger en suverän kryssläggning av linan på spolen.

Rullen används bl.a av den dubble världsmästaren Tamas Walter. Den introducerades i Sverige hösten 2008 och är än något annonym. Som vanligt är det killarna som håller sig i "framkant" som förstått att det här är något utöver det vanliga till ett pris långt under det vanliga.

Rullen lämpar sig för waggler fiske och mediumlätt feederfiske. Även lämplig för lättare spinnfiske."

"Blue Arc 940 Match är Spros något exklusivare rulle för rullspömete. Marknaden florerar av rullar som lovar mycket och innan man hållt i rullen kunde man inte veta att den var så bra. Den sitter utmärkt på ett match/wagglerspö och presterar helt klart över förväntan. Kunde knappt ana att den skulle vara så skön som den faktiskt är. Man känner att den även klarar betydligt tuffare fiske än vad den marknadsförs till. Den är tillverkad i stabil, robust aluminium och går riktigt bra. Tillverkaren lovar att rullhuset är näst intill oförstörbart. Med 9 kullager är gången väldigt mjuk och gör den mycket trevlig att använda. Glömde jag säga att den självklart har superstop?

Linupplägget är väldigt trevligt och lägger linan jämt och fint. Rullhuset är förhållandevis litet vilket gör den smidig. Spolen är bred. Trenden för internationellt går just mot breda spolar. Teorin är att linan skall ha färre varv ut vid kast och därmed ge längre kast. Rullen levereras med två spolar, en något grundare matchspole och en mer rymlig spole.
                Rullen har börjat användas av många tävlingsmetare i framkant. Det kan jag som ny användare mycket väl förstå. Holländska Spro är ännu inte så etablerade på den svenska metemarknaden som de är internationellt. Med sin höga kvalitet till lågt pris är jag inte förvånad om den kommer bli betydligt populärare i Sverige med åren."

"Pro:
                - Sehr edle und wertige Optik
                - Extrem starke und genaue Bremse
                - Sehr gut gearbeitete und robuste Kurbel und Knauf
                - Absolut kein Kurbelspiel, sehr sauber gearbeitet
                - Salzwasserresistent
                - Starke Achse
                - Sehr gute Schnurverlegung
                - Spule ist gelagert

Contra:
                - Unnötige Kugellager verbaut
                - Teils billige Anmutung. (Endkappe, Bremsknauf, Rotorabdeckung)
                - Etwas rauher Lauf, hätte weicher sein können"

"Meine Bewertung:
                - Verarbeitung: = *****
                - Steifigkeit des Gehäuses: = ******
                - Laufruhe: = *****
                - Schnurverlegung: = ******
                - Schnurlaufröllchen: = *****
                - Optik (relativ): = ***
                - Bremse: = ******
                - Bremskraft: = ******
                - Handling: = *****
                - Bremsverhalten: = ******
                - Rollenbügel: = *****
                - Preis / Leistung: = *****

Bewertung wird in (*) bezeichnet...*= mangelhaft - ******= sehr gut
                *=mangelhaft **=ungenügend ***=ausreichend ****befriedigend *****=gut ******=sehr gut

Fazit:
                Die Rolle ist in dieser Qualität und Ausstattung und auch bei dem Preis/Leistungs- Verhältnis grundsätzlich empfehlenswert. Bemerkenswert sind die sehr präzise Bremseinstellung und die hervorragende Schnurverlegung. Was die Lebenserwartung auch bezüglich der Lager angeht, wird sich auf Dauer zeigen."

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
                  Jag har en Spro multirulle, den är riktigt bra tycker jag så varför skulle denna haspel vara dålig?

Däremot skulle jag hellre satsa på en Shimano om jag mot all förmodan skulle köpa en haspelrulle...

Nasci verkar vara en riktigt fin haspel
                  Är inte den multirullen samma som Okuma SanJuan mfl.?
                  Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Hej!
                    Jag äger tre stycken RedArcs, plus två BlueArcs, varav en 7200. Jag är mer än nöjd, och tror, att det inte finns någon jämförbar rulle i den prisklassen under 1000,-. Rullarna har inte bara valts i Tyskland till årets bästa rulle flera gånger i rad, även i Holland och England.
                    Angående okänt märke: Spro rullarna är egentligen byggd och utvecklat i Japan av Ryobi, ett märke som kanske vissa känner till och som har ett väldigt bra renomé i världen. Daiwa har köpt rullar av de och satt sitt eget namn på.
                    Idag ägs Ryobis fiskeprodukter av Penn/WFT.
                    RedArcs och BlueArcs av 9000er serien motsvarar Ryobi Zauber serien med wormshaft, BlueArcs från 8000er och 7000er serien är egentligen Ryobi Applause rullar med tallrikväxel (excenter).
                    Det negativa med att RedArcs (och BlueArcs 9000er) går något trögare än t. ex. en Shimano TP beror på deras något mer komplicerade wormshaftväxel. Linupplägget är bland det bästa som finns idag.
                    Själv kommer jag däremot köpa i framtiden bara BlueArcs av 7000er och 8000er serien pga deras ännu stabilare konstruktion med tallriksväxel (som en Daiwa). Jag tror att även den nya BlackArc är med excenter. Linupplägget är även hos de kanonbra med alla diameter.
                    Men det är inte bara Spro som säljer dessa Ryobirullar. Här kommer en lista med all kloner:
                    Liste aller bekannten Modelle:

Ryobi:
                    Applause (Metallbody mit EX.v1) 1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 8000
                    Zauber (Metallbody mit WS.v1) 1000, 2000, 3000, 4000
                    Ecusima (Kunststoffbody mit EX.v1) 1000, 2000, 3000, 4000, 6000, 8000
                    Zauber VS (?)
                    Excia MX (Metallbody mit WS.v2) 1000, 2000, 3000, 4000
                    Zester MX (->wie Excia?)
                    Zester VX (->wie Excia?)
                    Applause XB (->wie Applause?)

Spro:
                    Blue Arc 7 (Metallbody mit EX.v1) 7100, 7200, 7300, 7400, 7500, 7550
                    Blue Arc 8 (Metallbody mit EX.v1) 8100, 8200, 8300, 8400
                    Blue Arc 9 (Metallbody mit WS.v1) 9100, 9200, 9300, 9400
                    Red Arc (Metallbody mit WS.v1) 10100, 10200, 10300, 10400
                    Passion 7x0 (Kunststoffbody mit EX.v1) 710, 720, 730, 740
                    Nova 7x0 (Metallbody mit EX.v2) 710, 720, 730, 740

Tubertini:
                    NewApplause (->wie Applause)
                    Zauber (->wie Zauber)
                    Sirio IV (->wie Ecusima)

Grauvell:
                    Targa ZF (->wie Applause)
                    Targa GF (->wie Ecusima)
                    Excell ZF (->wie Zauber)

Byron:
                    Alice (->wie Excia)

Penn:
                    AF-Spin (->wie Zauber)

WFT:
                    Alubraid (->wie Zauber)
                    Braidspin (->wie Ecusima)

VEGA:
                    Regal (->wie Zauber?)

WS = WormShaft-Verlegegetriebe
                    EX = EXcenter-Verlegegetriebe

Dessutom har även Team Dragon Ryobikloner i sitt nya produktprogramm.

Men en sak ska man nog veta. Rullarna har fått viss kritik för att de oftast är dåligt smörjda från fabriken. Jag måste tyvärr instämma. Alla mina rullar gick kanon från början, men jag har öppnat och fettat de ändå och kunde konstatera att det var nog rätt sparsamt med fett i rullen.
                    Senast ändrad av Utter; 2009-07-15, 17:17.

Kommentera

Man vet bara om en rulle är prisvärd. Det är att känna på den. Är den glapp i spolhus eller vid vevpartiet. Då är det lågbudjet om så rullen snurrar som bara den. Finns saker som bygelfällning, rullens gång, (mjukhet) och även hur kraftigt rullen är byggt.
                      Om den finns att tillgå i en vanlig fackhandel. Skulle det ju gå att testa rullen innan köp.
                      Varför har ingen tagit in den om den nu är så bra.
                      Det kan man ju undra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 333 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13