Bästa VJ-spöt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa VJ-spöt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Nu kommer jag att svära i kyrkan...

Jag har ett något äldre ABU-spö med längden 2,4 m och en kastvikt mellan 10-30 gram. Det har en ganska mjuk topp men har en hel del ryggrad. Värt att testa det på första turen?
    Jag är skeptisk. Vanliga spön är nästan alltid för tunga, "långsamma" och okänsliga för detta fiske.

Men visst, en tur kan man väl prova. Är fisken riktigt på hugget så har du kanske en chans... Tror dock inte du kommer att få riktigt samma behållning (upplevelse eller krokad fisk) som om du har ett spö avsett för detta fiske.

Kör 0,08-0,12 mm på rullen.

Kommentera

Ursprungligen postat av TailRunner Visa inlägg
      Jag är skeptisk. Vanliga spön är nästan alltid för tunga, "långsamma" och okänsliga för detta fiske.

Men visst, en tur kan man väl prova. Är fisken riktigt på hugget så har du kanske en chans... Tror dock inte du kommer att få riktigt samma behållning (upplevelse eller krokad fisk) som om du har ett spö avsett för detta fiske.

Kör 0,08-0,12 mm på rullen.
      Tack för tipsen.

Fireline 0,10 mm har jag redan på 2 haspelrullar vilka jag tänkt använda
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Torraa - Sant. Rullen ska alltid ha en bra slirbroms. Det tog jag för givet men jag ser att mitt inlägg kan missuppfattas. Vilken ambassadeur eller hyfsad haspel som helst duger.

Sir Fish-a-lot - Jag använder haspel (str 2500) ibland med ett Shimano Speedmaster Jigg/jerk "heavy". I fint spö. "Medium"-versionen utsågs till bästa haspelspöt i samma test som Fox Luc Coppens vann (minns ej tidning/nr). Tycker dock att spöt har för vek ryggrad. Tycker inte om det under drillning av lite större fisk. Skulle jag välja haspelspö på nytt så skulle jag titta närmare på BFT.

Om du har någon kompis som har ett spinn/vertikalspö över, så kan du kanske låna det till din haspel. Triggern är lite i vägen, men det funkar utmärkt i övrigt om du bara vill testa på vertikalfisket.

EDIT: Annat användningsområde?: Perfekt för små ytbeten och jiggar i jakten på abborre och mindre gädda.

tog min största gös med det. man kan ju inte pumpa hem dom som man gör med gäddsnipor på jerkspöt men klen ryggrad kan jag inte påstå att det har.

hur gör ni när ni släpper ut lina o håller i motorn samtidigt med haspel?
        vill inte hoppa på nån men ska man verticala bör man nog ha en vertical rulle. stora havsfiskerullar funkar säkert o jerka med men det är ju ingen direkt som rekomenderar det. så jag skulle satsa på en megaforce eller viento. en tanke bara...skitsamma
        -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Marknadens VJ spön, eller väldigt många som togs fram för ytbeten och light tackel jerk fick hux flux nya namn, VJ namn. Och dessa är superroliga för ytbeten, småjerks mm.

Men mitt Luc tycker jag inte är perfekt för småjerks, då kör jag hellre mitt eget eller walker från CWC.
          CWCs nya lilla mulit kostar typ 500 och är mycket prisvärda. Eller som polarn hitta en liten multi på typ biltema som han kört med ngt år
          Och ta 30 meter av 0,10 lina från en haspel om du vill testa med en annan rulle, det räcker ett bra tag med så lite lina på rullen.
          Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
          Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
          Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse-Halvljus Visa inlägg
            tog min största gös med det. man kan ju inte pumpa hem dom som man gör med gäddsnipor på jerkspöt men klen ryggrad kan jag inte påstå att det har.
            Jag är själv överraskad vad gäller Speedmaster-spöt. Krokningen går bra så, så pass mycket ryggrad finns det. Men jag upplever tvärtemot vad du skriver att klingan rent av känns klen i jämförelse med Fox Luc Coppens (eller andra spön jag testat). Det står ju med hela klingan böjd ner till handtaget när man har en trekilosfisk på kroken. Inte mycket kvar där för att styra eller pressa fisken. MEN, mycket tyder på att jag har fel då andra inte tycks se det så, men man känner det man känner.... Eller så är jag bara bortskämd sedan jag skaffade mitt Fox Luc Coppens

Kommentera

Jag är själv överraskad vad gäller Speedmaster-spöt. Krokningen går bra så, så pass mycket ryggrad finns det. Men jag upplever tvärtemot vad du skriver att klingan rent av känns klen i jämförelse med Fox Luc Coppens (eller andra spön jag testat). Det står ju med hela klingan böjd ner till handtaget när man har en trekilosfisk på kroken. Inte mycket kvar där för att styra eller pressa fisken. MEN, mycket tyder på att jag har fel då andra inte tycks se det så, men man känner det man känner.... Eller så är jag bara bortskämd sedan jag skaffade mitt Fox Luc Coppens
              my bad! jag fick gösen på fox-spöt. trodde han menade att det var klent. var tvungen att läsa igen. jag e på din sida!
              -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Coppens spö är väldigt begränsat när det gäller användningsområden tycker Jag, man kan inte använda det till någonting annat än VJ. ( Jag vet att vi pratar bara VJ här)

I mitt tycke hanterar coppens spö tunga jigghuvuden inte så bra och Jag var tveksamt om hur det skulle fungera med djup över 10 meter och med lite ström. Jag fiskar ofta i djupa sjöar.
                Med detta anledning då använder Jag amerikanska , extra snabba och lätta bassspö , med mkt ryggrad och Jag är mkt nöjd med hur dessa spö fungerar. Samtidigt att man kan använda dessa till massa annat som t. ex. poppers, lättjerk, lättspinn, osv. Ja, Jag är medveten om att att Jag kan missa lite kontakt när försiktiga gösar petar på betet, men det är inte hela världen heller, tycker Jag.

Det Jag tycker är åt hel..te fel är: att man bara säger köp detta, för att detta är marknadens bästa pryl. Man ska kunna ge mkt mer information än så, även om prylen man gör direkt reklam för är ju i grund och botten väldigt bra. Det är bara det Jag tycker.

/T

Mink!: Var är du ute efter?

Kommentera

han frågade ju, vi svarade. måste vi ge en doktorsavhandling om varför? nu har ju anledningen till varför det är bästa spöt framgått ändå. förstår inte varför du härjar om vad vi får o inte får säga. Herr Bergman får gärna skicka ett PM till mej o säga till om jag säger nåt jag inte får säga. du har därimot inget med det o göra. dessutom ser jag det inte som reklam om jag säger att ett spö är bra. vad tjänar jag på det?
                  -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

shimano speedmaster,, eller så´vänta på busters nya vertical spö,,, för det kan ju bli spännande,,

Kommentera

Fick tag i det sista Luc Coppens Vertikal Pro 1.90 spöet på Outdoors 50% rea i Botkyrka idag. 800:- för detta spö måste man väl vara nöjd med, eller? EN liten fundering dock.
                      Vad är egentligen skilnaden på Fox Luc Coppens Vertikal Pro 1.90 och Fox Vertikal 1.90. Det fanns ett par Fox Vertikal spön som verkade vara EXAKTA kopior av Luc spöna förutom ett lite annorlunda rullfäste. Samma klinga (vad jag kunde se och känna i styvhet), samma spöringar och samma avstånd mellan dom.
                      Är det ett helt annat spö, eller är det bara deras "nya" variant eftersom det i nått tidigare inlägg sades att Luc brutit med Fox. Nån som vet?
                      Ska bli kul att testa detta omtyckta spö i vår.
                      Den som har flest prylar när han dör vinner!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      276 096 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13