Storlek på rulle till jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storlek på rulle till jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Storlek på rulle till jerk?

Hejsan vet att många här pratar om amba serien som börjar på 5 i modell nummeret som lämplig till jerk och de torde ju vara storlek på rullen. Min fundering är då att blir en rulle tex 6600 för stor att jerka med ?? har inga jättehänder utan en rätt normal handstorlek....

ja e inte helt säker men ganska säker på att en 5000 och en 6000 rulle e lika hög..alltså har samma gavlar men att bredden på rullen skiljer.. men en 5000 räcker gott o väl.. ingen nytta av 500 meter lina precis:P

Kommentera

Nä jag är fullt medveten om att jag inte har behov av så mycket lina, men om jag hittat en rulle till ett fördelaktigt pris som är 6600 är de då dumt att köpa den för att den blir för stor ??

Kommentera

nja.. om du bara ska ha den som jerk rulle finns de ingen anledning.. men den kommer ju göra jobbet precis lika bra som en motsvarande 5000 rulle.. sen e ju frågan om innehållet i rullen klarar jerk..
        men ska du använda rullen till annat tex trolling o så kan man ju köpa "en förstor" jerk rulle o använda till båda o så sätt spara pengarna för va en rulle skulle kostat

Kommentera

Ursprungligen postat av Öset_ölholm Visa inlägg
          Hejsan vet att många här pratar om amba serien som börjar på 5 i modell nummeret som lämplig till jerk och de torde ju vara storlek på rullen. Min fundering är då att blir en rulle tex 6600 för stor att jerka med ?? har inga jättehänder utan en rätt normal handstorlek....
          6000 är mer allround passar till gäddfiske , öring å även lättre älvfiske .Den är ju bredare så jerka med är ju inte så skönt .Men man kan ju fiska gädda på annat sätt .

/Fredrik

Kommentera

Hittat en 6600 ssc3 heter den va helt glömt namnet... alla säger att den rullen är samma som en c3a bara annat färg och tumtangent istället för gavelknapp, och vad ja sett använder många c3an som jerkrulle så då borde denna också hålla om dom ska vara så lika ...

Kommentera

Nu svarade jag under tiden nån annana skrev, så ni tycker att ska jag köpa en rulle till Jerk så ska jag ha en i storlek 5600 ??

Kommentera

Lättare att palma en mindre rulle men det går absolut att jerka med en 6500. daiwa Luna 300L är ju lika bred eller bredare, den är kanon att jerka med tycker jag!

Kommentera

kombinerad trolling och jerk rulle.

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                  nja.. om du bara ska ha den som jerk rulle finns de ingen anledning.. men den kommer ju göra jobbet precis lika bra som en motsvarande 5000 rulle.. sen e ju frågan om innehållet i rullen klarar jerk..
                  men ska du använda rullen till annat tex trolling o så kan man ju köpa "en förstor" jerk rulle o använda till båda o så sätt spara pengarna för va en rulle skulle kostat
                  Om man vänder på det då. Jag har en 6500 c3 som trollingrulle. Kan jag på något sätt slänga på en tumtangent på den och använda till jerk.
                  Har idag en lågprofilrulle till jerkfisket, mest för att jag har små händer och har fått för mig att en amba blir för stor (har dock inte provat) men det skrivs så mycket om att den inte kommer hålla. Så jag funderar på att byta upp mig till en JB, men kan jag göra såhär istället så är det ju perfekt.

Öset, visste inte att du fiskade så mycket!
                  Men börjat se dig här på fs. kul!
                  /Cajmon

Kommentera

Jo då simon, fast vinter är inte riktigt min passion, kallt och jävligt.... men så fort isen är borta så brukar ja vara ute och härja, fast just jerk börja ja med förra året....så bara snön går bort ska ja plasta och måla om ekan så ja har fiskebåt, sen ska ja se till att få i familjens snipa i år så jag har trolling och mysbåt för vänern ...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 460 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13