Rost på jerksen och i lådorna! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rost på jerksen och i lådorna!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Harry Coma Visa inlägg
    Har delat upp så jag har en sötvatten och en saltvattensväska..

Sötvattensdelen håller sig rostfri, so far..
    Saltvattensgrejorna försöker jag skölja av så fort jag kan..
    Men lite jävla salt lyckas alltid bli kvar, är ett gissel, helt klart..

Hade varit kul att testa med såna där påsar som drar åt sig fukten.
    Nån som vet var man kan få tag på dom i bulk?

Jag gick in på en lokal skobutik och frågade om jag fick köpa ett "paket" Silica-gel påsar och det var inga problem.
    Kostade mig 50kr för ca 35st av modell större!

Ett tips kan även vara att glida förbi mio/ikea och höra.
    Köpte nytt matbord & stolar på mio och fick ett helt gäng...

Kommentera

Tack så mycket för alla svar! Jag använder såna där påsar som drar till sig fukt. Måste skaffa mig en hink att använda !
      sigpic
      www.bjornsfisketrosa.blogspot.com

Kommentera

Tack, skall dra en repa förbi nån skoaffär och kolla..
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd..

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddBjörn Visa inlägg
          Tjena!

Nu är det så att jag är en av dem som alltid fiskar tills isen lägger sig, och då släpper man bara fiskeprylarna, och nu när man börjar bli sugen på öppet vatten och tittar ner i lådorna, så är det inte alls fint! Rost och skit överallt, tänkte höra om det är någon som har något bra medel eller tips för att lösa rosten på betena och lådorna? Bara jerkbaits i plast och trä.

Tack på förhand!

Teamcpr.blogg.se
          Hej Gädd-Björn; Här är kanske några av svaren på dina frågor!

Häng dina stora wobbler och jerkbaits på insidan av en kylbox.http://www.trumman.com/fisketips/fisketips_06.htm
          Jag har mina stora jerkbaits och wobbler (Bomber 17A och 17J, Cisco Kid 1800, Rapala Magnum, Teddy Baits, Saida, Suick Thrillers, Swim Whizz, Westins Jätte m.fl.) hängande på insidan av en kylbox med bärhandtag. Fördelarna med att ha wobblerna hängande i en kylbox är flera. Dels så får bättre överblick och kan snabbt byta bete. Dels så torkar wobblerna lättare och krokarna rostar inte så fort. Förr köpte jag dessa kylboxar både hos ICA och Coop. De kostade cirka 100 kronor/st. och fanns i olika färger. Säkerligen går de att få tag på någonstans idag också.
          Go for the Monster Pikes! Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av torsk Visa inlägg
            Jag gick in på en lokal skobutik och frågade om jag fick köpa ett "paket" Silica-gel påsar och det var inga problem.
            Kostade mig 50kr för ca 35st av modell större!

Ett tips kan även vara att glida förbi mio/ikea och höra.
            Köpte nytt matbord & stolar på mio och fick ett helt gäng...
            ett billigt men bra sätt är annars att lägga ris i en tygpåse! kört med det i många år funkar kanon (byter ris ca 4gg per år)

Kommentera

Tjena!

Nu är det så att jag är en av dem som alltid fiskar tills isen lägger sig, och då släpper man bara fiskeprylarna, och nu när man börjar bli sugen på öppet vatten och tittar ner i lådorna, så är det inte alls fint! Rost och skit överallt, tänkte höra om det är någon som har något bra medel eller tips för att lösa rosten på betena och lådorna? Bara jerkbaits i plast och trä.

Tack på förhand!

Teamcpr.blogg.se
              Skaffa en låda eller hink,där du kan hänga betena i istället,några hål i botten.Sedan är det bara att duscha av betena efter fisket.

Kommentera

Tjena!

Tack på förhand!

Teamcpr.blogg.se
                Gör dom Leif Engström skrev häng dom i en frysväska det är nog det bästa .
                Alt 2 är att inte överfylla låderna utan ha bra med luft runt , å självklart torka grejerna när man kommer hem .
                Många jerkbaites har väldigt dåliga krokar som orginal som rostar väldigt lätt .
                Buster jerk , å många jänkarbeten har tyvärr inte rostfria krokar ,¨
                Ja har bytt mina till gamakatsu , dom rostar ju också men i regel håller dom allafall 1 säsong ibland längre.
                Byt till bättre krok å ha mindre med beten i boxarna man får inte mer fisk för att man har 18 buster jerks räcker med 2 st .

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                  Gör dom Leif Engström skrev häng dom i en frysväska det är nog det bästa .
                  Alt 2 är att inte överfylla låderna utan ha bra med luft runt , å självklart torka grejerna när man kommer hem .
                  Många jerkbaites har väldigt dåliga krokar som orginal som rostar väldigt lätt .
                  Buster jerk , å många jänkarbeten har tyvärr inte rostfria krokar ,¨
                  Ja har bytt mina till gamakatsu , dom rostar ju också men i regel håller dom allafall 1 säsong ibland längre.
                  Byt till bättre krok å ha mindre med beten i boxarna man får inte mer fisk för att man har 18 buster jerks räcker med 2 st .

/Fredrik
                  Hej Fredrik "Jerklimpan"; Jag har på mina stora wobbler och jerkbaits en Nr 4/0 3-krok som inte rostar på flera säsonger. Den är vass som en synål och orubbligt stark, starkare än någon annan krok jag hittat.

Min favorit 3-krok heter "O´SHAUGNESSY TREBLE" VMC ConeCut 9626PS Perma Steel, X-short, 3 X strong, No 4/0. Ingen Gädda eller Muskie i världen kan böja, räta eller komma loss från den kroken...
                  Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

!!

Hej ! jag har borrat lite hål i lådorna. Har blivit bättre men ej optimalt. Vem orkar ta ut varenda bete och spola av inte jag i alla fall. Hink är väll en bra lösning men ännu mer grejor att bära på till båten.

Kommentera

Disksvamp och något badrumsrent så brukar rostfläckarna bli väck.

Efter fisket:
                      Jag är lat och öppnar lådan under diskbänkskranen och fyller hela planolådan med vatten som jag sen häller bort. Ställer sedan lådan på diskbänken med locket öppet så det torkar. Fiskar jag i sötvatten bryr jag mig inte alls
                      Senast ändrad av Pegu78; 2010-02-09, 22:10.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 354 svar
                      279 033 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13