Rost på jerksen och i lådorna! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rost på jerksen och i lådorna!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rost på jerksen och i lådorna!

Tjena!

Nu är det så att jag är en av dem som alltid fiskar tills isen lägger sig, och då släpper man bara fiskeprylarna, och nu när man börjar bli sugen på öppet vatten och tittar ner i lådorna, så är det inte alls fint! Rost och skit överallt, tänkte höra om det är någon som har något bra medel eller tips för att lösa rosten på betena och lådorna? Bara jerkbaits i plast och trä.

Tack på förhand!

Teamcpr.blogg.se
    sigpic
    www.bjornsfisketrosa.blogspot.com

Ställ draglådan öppen, gärna nära element när du kommer hem, annars stänger du in fukten och rost är ett faktum. Läste ett tips om att lägga sådana där siliconkuls-påsar som brukar ligga i sakers förpackningar, i draglådan, de suger åt sig vatten, så prova det!

Kommentera

Jag har testat att skrubba lite försiktigt med en scotch bright-svamp och lite Jif. Funkar kanon.

Kommentera

jag brukar ta ur alla lådor o ställa de öppna, sedan tar jag ut de betena jag använt den dagen o lägger de på tidnings papper
        om jag orkar så torkade jag dem men en handduk

Kommentera

Ställer bara lådorna öppna en stund efter sista turen.. Sen slänger jag in lådorna i någon garderob, har inte haft problem med rosta iaf.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddBjörn Visa inlägg
            Tjena!

Nu är det så att jag är en av dem som alltid fiskar tills isen lägger sig, och då släpper man bara fiskeprylarna, och nu när man börjar bli sugen på öppet vatten och tittar ner i lådorna, så är det inte alls fint! Rost och skit överallt, tänkte höra om det är någon som har något bra medel eller tips för att lösa rosten på betena och lådorna? Bara jerkbaits i plast och trä.

Tack på förhand!

Teamcpr.blogg.se
            Det är svårt att bli av med rostproblemet när det väl har fått fäste. Du kan naturligtvis använda diverse medel för att bli av med angreppen för stunden men desto snabbare är det tillbaka när du kör igång fisket igen.
            Därför är det en stor fördel att skölja av alla nya drag och beten efter man fiskat dem i saltvatten och torka ur beten och lådor ordenligt innan man förvarar dem över en längre tid.
            Sen blir det en del rost och ärjning på prylarna ändå med tiden. Det är svårt att undvika.
            Om vill slippa den värsta sörjan i betesaskarna så går det att byta ut ringar och krokar till såna som har bättre skydd för rostangrepp. Jag som ofta fiskar i saltvatten på västkusten har ex. bytt ut rostfria fäderringar( som är långt från rostfria i praktiken) till krombehandlade ringar i mässing som garanterat inte rostar. Det finns också div krokar på marknaden med ytmaterial som är mera tåligt mot rostangrepp.
            Men som fiskare får man nog samtidigt försöka vara vän med rosten så gott det nu går, It's comes with the territory som våra engelsktalande vänner brukar säga.
            sigpic

Kommentera

Har delat upp så jag har en sötvatten och en saltvattensväska..

Sötvattensdelen håller sig rostfri, so far..
              Saltvattensgrejorna försöker jag skölja av så fort jag kan..
              Men lite jävla salt lyckas alltid bli kvar, är ett gissel, helt klart..

Hade varit kul att testa med såna där påsar som drar åt sig fukten.
              Nån som vet var man kan få tag på dom i bulk?
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd..

Kommentera

Har sett att fler och fler numera borrar hål i en hink (av typen mäskhink eller hästfoderhink. Platt stabil botten verkar vara att föredra). Sedan hänger man upp de "jerksen" man använder eller tänker sig att använda, med kroken i hålet. Väl hemma sköljer man av dem, framför allt efter en tur i bräckt vatten. När det är dags att stuva undan dem är det lätt att låta dem torka ordentligt.
                Mete framför allt!
                www.Metetorget.com

Kommentera

lådor där dem hänger är nog att föredra.. släng in alla jerkar i diskmaskinen..

Kommentera

Har de beten som används oftast hänger i en sån hink som näms och där får de hänga mellan turerna med, de beten som ligger i lådorna men är använda = fuktiga vid hemkomsten får torka under utblåset från luftvärmepumpen med locken på lådorna öppna, morgonen efter är både beten och lådor snustorra och den lilla rost som ändå blir kan jag leva med.

Krokar och fjäderringar är i mina ögon förbrukningsvara och när de börjar rosta så byts de, knappast något bete som har krokar äldre än 1 säsong i mina lådor så att lägga tid på att ta bort rost på krokarna är ingen ide, byt dem och ringarna istället och se till att undvika rosten framöver!

Beten kan du som nämdes ovan pusta rena men det är väl allt som är värt att göra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13