Som premie vid en prenumeration på tidningen Fiske för alla så fick jag ett stycke UL-rulle, Shakespeare Alpha 3120, som hämtades på det lokala postombudet för ett fåtal dagar sen. Den är ju gullig och verkar käck, men är det någon som har fiskeerfarenhet av den som kan dela med sig av ett och annat?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Shakespeare Alpha 3120 UL-rulle
Collapse
X
-
Lite sent, men för vad det är värt. Jag har använt den en del i sommar tillsammans med ett 7 fots Shimano Catana BX UL spö med ett rekommenderat kastviktsintervall på 2-10 gram. Rullen är inte så värst imponerande, men ofta får man ju vad man betalar för. Började men en riktigt billig flätlina(minns varken märke eller diameter men tror att det var nånstans mellan 0,10-0,13), fick trassel ganska fort vid utkast. Om detta hade med rullen eller linan eller att jag ibland överskred kastviktsintervallet för spöt med ett fåtal gram vet jag inte. Sen skaffade jag en fullpris flätlina(samma problem med mitt minne som vad föregående lina anbelangar), men problemet kvarstod. Relativt välrenommerat spö avsett för den sortens rulle+fullt pris på linan=rullen är den svaga länken. Det lutar åt att investera i en ny UL-rulle inför nästa säsong och tips på rullar upp till 500:- eller strax däröver mottages tacksamt.All you need is Lubb.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Usling Visa inläggLite sent, men för vad det är värt. Jag har använt den en del i sommar tillsammans med ett 7 fots Shimano Catana BX UL spö med ett rekommenderat kastviktsintervall på 2-10 gram. Rullen är inte så värst imponerande, men ofta får man ju vad man betalar för. Började men en riktigt billig flätlina(minns varken märke eller diameter men tror att det var nånstans mellan 0,10-0,13), fick trassel ganska fort vid utkast. Om detta hade med rullen eller linan eller att jag ibland överskred kastviktsintervallet för spöt med ett fåtal gram vet jag inte. Sen skaffade jag en fullpris flätlina(samma problem med mitt minne som vad föregående lina anbelangar), men problemet kvarstod. Relativt välrenommerat spö avsett för den sortens rulle+fullt pris på linan=rullen är den svaga länken. Det lutar åt att investera i en ny UL-rulle inför nästa säsong och tips på rullar upp till 500:- eller strax däröver mottages tacksamt.
Att det är en billig och enkel rulle är helt klart. Den fabriksspolade linan bedömer jag vara ca 0,16- 0,18 mm (känns tunnare än 0,20 men inte riktigt lika tunn som 0,15) och det är förmodligen mitt i prick för den här rullen. Linans fabrikat är okänt men den ser ut som Stren..Alldeles bortsett från hur linuppläggningen är och eventuella trasselproblem så håller ju dagens flätlinor redan i dimensioner runt 0,10 mm bortåt tio kilo och är helt stumma och sådana påfrestningar sådant kan orsaka tror jag inte att den här rullen är dimensionerad för. Med en elastisk nylonlina med brottstyrka runt två kilo torde rullens livslängd öka avsevärt.
Ett kullager har rullen och det är ju ett fler än tex Mitchell 408 och precis lika många som Cardinal 33, dvs säger i sig ingenting om hurpass bra eller dålig rullen är. Kullager går det tolv på dussinet och billiga/dåliga kullager gör, det äri alla fall min uppfattning, mer skada än nytta.
Direkt ur förpackningen känns rullen skön att veva. Inget skrammel och inga vibrationer. Hur det är under belastning (om vi bortser från att man inte ska veva hem med en haspelrulle under belastning) och efter ett antal fisketurer återstår att se men det första intrycket är gott. Bygeln tycks fungera som den ska (den kan fällas såväl manuellt som automatiskt). Lintrissan ser förtroendeingivande ut. Backspärren är i princip (men inte riktigt) direktverkande (vilket är ännu ett skäl til att undvika stumlina på den här rullen).
Det nästan viktigaste på en rulle man täker använda med tunn lina är hur slirbromsen fungerar. Den här (monterad i spolen, dvs frambromsad) känns riktigt bra. Jag har testat genom att montera rullen på ett matchande (UL) spö och med linan fäst i ett element dra och rycka med olika belastningar och det klarar rullen utan anmärkningar. Jag blev så nyfiken att jag öppnade bromspaketet som visade sig innehålla inte färre än tre oljade filtskivor. Hellre tre bromsskivor och ett kullager än tvärtom. Hur bromsen funkar med en skaplig fisk som bråkar i linänden återstår att se. Förhoppningsvis i morgon.
Varför jag köpte den här rullen (och två stycken!) vet/minns jag alltså inte men rimligen var min tanke att det skulle fiskas med dem. Att de inte håller särskilt hög kvalitet är ett rimligt antagande men ibland fungerar och håller även billiga grejor förvånansvärt bra om man använder och behandlar dem på rätt sätt. Jag ber att få återkomma.
edit. Jag måste korrigera mig själv. Den påspolade linan ska vara "0,20 mm/4 lbs". Fast den känns baske mig tunnare...Senast ändrad av lausvik; 2017-10-14, 23:14.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av StorborreFår se om det blir DK 100 eller en Loongze Airlite.
Spöt jag funderar para ihop med Dankung...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-06-07, 12:02 -
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 846 visningar
0 gillar