Snälla hjälp! stora problem med min utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snälla hjälp! stora problem med min utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Snälla hjälp! stora problem med min utrustning

Hej!

Jag har varit ute med ett par vänner och fiskat öring på kusten runt om i lysekil.
    mitt problem är att mina vänner kommer ut dubbelt så långt än vad jag gör så jag behöver verkligen hjälp med min spinnutrustning.

Det jag använder är Seauout 9 tc2 spinning 7-30g (spö) detta spöt känns mer som ett haspel spö än spinning då det är rätt hårt och böjer sig knappt något då man kastar ut igemfört med vad mina vänners spön gör.

Rullen är en shimano 201dpv 5.0:1
    Fireline 0.17
    använder 15g vicke drag vilket mina vänner också gör

kan det vara spöt som spökar att jag inte kommer ut långt eller är det rullen?

Sedan så har jag en till fråga: är det bra eller dåligt att fiska med multirulle (lågprofil) när man e ute efter öring? (köpte den för att jerka med igentligen.

Är väldigt tacksam för eventuella svar

Är du säker på att det inte är ett haspelspö du har? Jag googlade namnet och fick upp en massa amerikanska resultat, och på den amerikanska marknaden är Spinning rods lika med haspelspön. Vill man ha ett spinnspö får man leta efter casting rods. Har det trigger?

Som svar på din andra fråga vill jag hävda att multirulle funkar utmärkt till havsöringfiske, jag kör multi och att jag inte fångar fisk beror nog mer på mig än på min grymma calcutta....

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudeboi Visa inlägg
      Är du säker på att det inte är ett haspelspö du har? Jag googlade namnet och fick upp en massa amerikanska resultat, och på den amerikanska marknaden är Spinning rods lika med haspelspön. Vill man ha ett spinnspö får man leta efter casting rods. Har det trigger?

Som svar på din andra fråga vill jag hävda att multirulle funkar utmärkt till havsöringfiske, jag kör multi och att jag inte fångar fisk beror nog mer på mig än på min grymma calcutta....
      tjena! tack för ditt svar!. Jag är faktiskt rätt säker på att det är ett haspelspö vad är en trigger?

Kommentera

Triggern är det grepp som sitter under rullfästet på ett spinnspö. Tillsammans med spöringarnas utformning avslöjar det lättast om spöt är ett haspelspö ellet ett spinnspö.
        Tydligen har du ett haspelspö alltså och då skulle jag rekommendera dig att hänga på en haspelrulle istället. Spöets aktion är utformad för att fiskas med haspel.
        Ser dessutom ut som ett riktigt sjysst öringspö på de bilderna jag hittade. Med rätt rulle lär du kasta mycket längre.
        Fast rullen är ju inte heller dålig, så du kan ju alltid prova den med ett annat spö.

Kommentera

Så här ser ett spinnspö (med trigger) ut. Titta på rullfästets undersida. Trigger är en liten pigg som är till för att man ska få ett bättre grepp om spöt vid kastning och invevning.

Häls /T
          Senast ändrad av tonyex; 2010-05-04, 23:18.

Kommentera

Alla spön beter sig inte likadant, så dina kompisar kanske har lite mjukare spön som gör att det går att "ladda" upp (böja sig) och få mer kraft i utkastet. Prova att hålla spöt långt ner bakom dig, och sedan accelerera spöt i en jämn fart framåt - då borde du också få lite mer längd och böj på spöet.

Kommentera

Kan ju vara kasttekniken också som spökar. Jag kastar oftast dubbelt så långt som alla andra med min haspelutrustning men sen kastar alla andra ddubbelt så långt som jag när jag använder min ambassadeur. Kan bero på att jag fiskat med haspelrulle i 30 år och med ambassadeur i 1 år

Dock verkar det ju som du skulle ta en koll på vad det är för spö du använder, många kloka svar har givits i denna tråd

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudeboi Visa inlägg
                Triggern är det grepp som sitter under rullfästet på ett spinnspö. Tillsammans med spöringarnas utformning avslöjar det lättast om spöt är ett haspelspö ellet ett spinnspö.
                Tydligen har du ett haspelspö alltså och då skulle jag rekommendera dig att hänga på en haspelrulle istället. Spöets aktion är utformad för att fiskas med haspel.
                Ser dessutom ut som ett riktigt sjysst öringspö på de bilderna jag hittade. Med rätt rulle lär du kasta mycket längre.
                Fast rullen är ju inte heller dålig, så du kan ju alltid prova den med ett annat spö.
                Okej då förstår jag. den har ingen trigger. jag var ute idag och testade med min haspelrulle på spöt och jag kom fruktansvärt mycket längre ut, problemet är bara att jag inte vill använda den utrustningen för jag vill använda min multirulle så i vilket fall som helst så måste jag ha tag på ett nytt spö med trigger grymt tacksam för svaret rudeboi

Kommentera

Ursprungligen postat av BigDaddy Visa inlägg
                  Kan ju vara kasttekniken också som spökar. Jag kastar oftast dubbelt så långt som alla andra med min haspelutrustning men sen kastar alla andra ddubbelt så långt som jag när jag använder min ambassadeur. Kan bero på att jag fiskat med haspelrulle i 30 år och med ambassadeur i 1 år

Dock verkar det ju som du skulle ta en koll på vad det är för spö du använder, många kloka svar har givits i denna tråd
                  Ja de är mycke möjligt jag har bara använt multi i ett år också. och som jag skrev lite längre upp så testade jag haspelrulle igår med samma spö och kom väldigt mycke längre ut än med min multirulle, men jag vill inte ge upp med min multirulle för den är grymt skön igemfört med min billiga haspelrulle

Så om nån har tips på ett spö med trigger som är bra för havsöring runt 5-20g så vore de underbart

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg

Så här ser ett spinnspö (med trigger) ut. Titta på rullfästets undersida. Trigger är en liten pigg som är till för att man ska få ett bättre grepp om spöt vid kastning och invevning.

Häls /T
                    tack för bilden!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 863 visningar
                    0 gillar