Snälla hjälp! stora problem med min utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snälla hjälp! stora problem med min utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad betyder ett sjysst spö för dig?

Det finns några lite äldre berkley lightning spön med titanium ringar som är mellan 8 och 9 fot och som har kastviker mellan 5 och 25 gram eller mellan 10 och 30 gram. Dessa är inte alls så dyra idag. Dessa skulle fungera för dig.

Egentligen det finns massor av spön som skulle kunna passa dina behov. Det bästa är att ta en sväng förbi din lokala fiskebutik och känna på några där. Ska man fiska från land på kusten, då gäller att ha så långa spö så möjligt, för att då kommer man länge ut.

Häls /A
    Senast ändrad av tonyex; 2010-05-06, 10:09.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      En Calcutta 201 B är inte den optimala rullen för att kasta beten runt 15 gram. Visst man kan kasta dessa 15 grams beten, men som du säger man kommer inte så jättelångt med den. Själv kör med mina trimmade curadon och en trimmad calcutta 101b och Jag är mer en nöjd med kastlängder iaf.
      Men man får absolut inte glömma att spö gör mer än hälften av jobbet.

Häls /T
      Självklart är det inte den ultimata rullen till dessa vikter. Faktum är att jag inte skulle rekomendera det till någon. Fiskar dock uteslutande från båt och prioriterar helt enkelt känslan multin ger mig framför kastlängd.

Blev väldigt nyfiken på hur du trimmat din Calcutta? Har du några tips?

Kommentera

Vad betyder ett sjysst spö för dig?

Det finns några lite äldre berkley lightning spön med titanium ringar som är mellan 8 och 9 fot och som har kastviker mellan 5 och 25 gram eller mellan 10 och 30 gram. Dessa är inte alls så dyra idag. Dessa skulle fungera för dig.

Egentligen det finns massor av spön som skulle kunna passa dina behov. Det bästa är att ta en sväng förbi din lokala fiskebutik och känna på några där. Ska man fiska från land på kusten, då gäller att ha så långa spö så möjligt, för att då kommer man länge ut.

Häls /A
        typ 9 fot upp till 25g helst under 1000kr
        problemet är att där jag bor så har inte fiskeaffären några spön alls förutom abu spö för 200kr så dom har bara skit. och det är tråkigt. ska dock till växjö till sommaren och tänkte besöka affären där och desutom fiska i mörrumsån

Kommentera

detta va iofs rätt dyrt (mer än vad jag har råd med just nu)
          men kan detta vara ett bra spö tillsammans med min shimano curado 201 dpv?

om ni/du vet något liknande spö fast billigare så ge gärna tips!

Kommentera

Kolla på fishonnet.se de har en del fina spön som inte är så dyra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mozzer Visa inlägg
              Självklart är det inte den ultimata rullen till dessa vikter. Faktum är att jag inte skulle rekomendera det till någon. Fiskar dock uteslutande från båt och prioriterar helt enkelt känslan multin ger mig framför kastlängd.

Blev väldigt nyfiken på hur du trimmat din Calcutta? Har du några tips?
              Länken nedan har all info du behöver för att lätt-trimma en shimano multirulle.

http://www.fiskesnack.com/forum/show...t=curado+201e*

Ursprungligen postat av tuxxen
              typ 9 fot upp till 25g helst under 1000kr
              problemet är att där jag bor så har inte fiskeaffären några spön alls förutom abu spö för 200kr så dom har bara skit. och det är tråkigt. ska dock till växjö till sommaren och tänkte besöka affären där och desutom fiska i mörrumsån
              Först och främst, titta på beg. marknad här på FS, på blocket och på tradera. Ibland säljs riktigt bra spö som kostar inte skjortan. Fiskebutiker brukar ha utförsäljning av fiskeprylar rätt ofta och då kan man hitta bra spön av äldre modell till ett rabatterat pris.

Personligen gillar Jag lite kortare spö, så spöet du länkade till skulle Jag köpa utan tvekan ( Äger ett berkley 8 fotare redan). Om du inte har några problem med att fiska med lite längre spö, då ska du satsa på ett längre spö typ mellan 9 och 11 fot.

Häls /T

Kommentera

Först och främst, titta på beg. marknad här på FS, på blocket och på tradera. Ibland säljs riktigt bra spö som kostar inte skjortan. Fiskebutiker brukar ha utförsäljning av fiskeprylar rätt ofta och då kan man hitta bra spön av äldre modell till ett rabatterat pris.

Personligen gillar Jag lite kortare spö, så spöet du länkade till skulle Jag köpa utan tvekan ( Äger ett berkley 8 fotare redan). Om du inte har några problem med att fiska med lite längre spö, då ska du satsa på ett längre spö typ mellan 9 och 11 fot.

Häls /T
                jo jag tänkte kolla blocket och tradera först å sedan göra en tråd här, har en månad på mig, hittar jag inte nåt innan dess så blir det att köpa det spöt som jag länkade, riktigt dregglar över det spöt när man ser och läser om det

Tack för hjälpen förresten!

Kommentera

[QUOTE=tonyex;541349]Länken nedan har all info du behöver för att lätt-trimma en shimano multirulle.

OK, frågorna fortsätter hagla...! Var har du köpt de keramiska lagren? Vad kostade dom och framförallt, var det värt det, märker du stor skillnad i kastläng?

Tuxxen! Ber om ursäkt för trådkapningen men tänkte att du också skulle vara intresserad av att optimera din Shimano.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mozzer Visa inlägg
                    Var har du köpt de keramiska lagren? Vad kostade dom och framförallt, var det värt det, märker du stor skillnad i kastläng?
                    Svar på dem två första frågorna finns här:
                    http://www.smoothdrag.com./price.html

---------------
                    2 ea. 3x10x4 mm Set #10 $20.00
                    Most Calcutta, Older Abu 5000's 6000's
                    Many Shimano Baitcasters, All Abu 7000's
                    ---------------------

Jag tycker att det är värt.
                    Kastlänger blev längre men framför allt, man behöver inte ta i såpass mkt som Man gjorde förut. Sen Jag var tvungen att "bromsa" spolen lite mer med centrifugalvikterna. ( Jag använder mig av två gröna för att bromsa bättre) Anledningen till detta är att efter uppgraderingen spolen roterar lättare och startar ännu snabbare. Gör man inte det då blir det skatbo.

Hittar du en så kallad "lättviktsspole" till din calcutta, då kan du garanterad kasta ännu längre och även ännu lättare beten.

Häls /T

Kommentera

[QUOTE=Mozzer;541373]

OK, frågorna fortsätter hagla...! Var har du köpt de keramiska lagren? Vad kostade dom och framförallt, var det värt det, märker du stor skillnad i kastläng?

Tuxxen! Ber om ursäkt för trådkapningen men tänkte att du också skulle vara intresserad av att optimera din Shimano.
                      lugnt vill som du listade ut också trimma min

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 508 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist