Jerkdrag till haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkdrag till haspel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkdrag till haspel?

Tjena.

Jag har köpt mig två fina jerkdrag och undrar om det går att hantera till ett haspelspö, tar gärna lite tips i så fall. Så här ser dragen ut till att börja med:

Skitmört:
    http://users6.nofeehost.com/gimlan/bilder/skitmort.jpg

Har även en till i samma storlek som är rödgul.

Jag har aldrig provat dessa, men har en bra känsla av att dom skall vara riktiga heta? Men känns som hela rullen går åt helvete om man ska börja kasta med en sådan på ett haspelspö.

Har ni några tips? Inte så sugen på att köpa ett jerkspö, har inte riktigt råd med det just nu.

Tips mottages om det går att använda till haspel, hur man ska veva in draget, etc..

/Tom

Alla drag går att använda med haspel spö i stort sätt =) men det beror mycket på vad draget väger och om ditt spö klarar av att slänga ut såpass tunga drag. annars ska det nog vara ganska skit samma om du kör med multi rulle eller med haspel rulle. Dock är Multi att föredra =)
    lycka till
    Slår man yxan i båtan, får man ro som fan!

Kommentera

Jag skulle hellre använda mig av multi istället för haspel men tittar vi på filmen Esox Lucius med Broman så fiskar hans vän (kommer ej ihåg namn) med haspel och jerk. Klart det funkar men är kanske inte lika stryktåligt. Är ditt spö klassat för 100g, klart att det klarar av att kasta iväg en buster på 75 gram, men sen om din rulle överlever slitaget är en annan femma.
      A bad day of fishing is better than a good day of work.
      http://markusfiske.blogspot.com

Kommentera

Har själv jerkat en del med haspel och det funkar.
        Har dock upplevt att betet oftare krokar tafsen med haspel än med multi.
        Går dock att minska detta genom att se till att linan är tight under landningen.
        Lycka till!

Kommentera

Tog med mig en polare - som inte är en jättefantast på fiske - ut på ett fiske efter gädda för någon v. sedan. Han fick låna all utrustning av mig, dock hade jag bara ett Jerkspö, han fick ett "vanligt" spinnspö 10 fot med haspel. Han ville trotts det promt fiska med de Jerkar jag hade i beteslådorna, mestadels Buster Jerk och Big Bandit.
          Det var polaren som tog fiskarna under denna fisketur, 9,4kg, 5,5kg, 4,8kg samt ett antal snipor....
          Aning överdrivet är det att man måste ha Jerkgrejor för att kunna jerka, det hela går ju endast ut på att själv skapa betets rörelser, han gjorde det uppenbarligen alldeles utmärkt med ett 10 fots haspelspö, dock måste spöt han "ryggrad" som gör att du med fördel kan kasta iväg tyngre beten.
          Att använda haspelrulle är inga problem det heller, kan tom. vara så att kastlängderna ökar med en haspelrulle med förutsättning att du, som sagt, har ett spö som klarar tyngre beten.

Kommentera

Jag har ett Shimano Catana BX 240MH, rulle till det en Shimano Catana 2500RA

Funkar det?

Kommentera

Belastningen borde väl minska när man använder haspel eftersom linan löper fritt av spolen under kastet, inte som på en multi där spole/linspridare får arbeta väldigt fort när man dyngar jerkar. Jag har i alla fall aldrig upplevt att min haspelrulle tar överdrivet mycket stryk när man dyngar jerkar men att en del multirullar kinkar totalt vid samma behandling.

Kommentera

Ett bra bete att haspla hem med små spöryckningar är X-bustrarna KLICKA HÄR...
                Dom är sjukt heta...Lycka till!

/Team Perax, Jon Persson
                /Team Perax, Jon Persson
                http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

i filmen esox lucius är det bromans kompis gustav som jerkar med haspel. vad ja kan se så är det en ganska lätt rulle. så det funkar säkert men de krävs nog mycket träning för att få de att funka, inte minst för att spöt lär ju inte vara så styvt

Kommentera

ABU's Fat Head Killer är jäkligt lätt att jerka med på haspel, även Salmo slider.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    280 135 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40