men om det finns lina, varför åker inte hela ut?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Haspel problem! Hjälp uppskattas
Collapse
X
-
För att linan får för "stor brytning" mellan "linlager" och spolkanten och får mer friktion mellan lina och rulle, som någon sa i ett tidigare inlägg, 1-1,6mm brukar tillverkarna av haspelrullar rekomendera, du ser ut att ha närmare 10mm från linlagret upp till spolkanten... att man har 100 meter lina på rullen innebär inte att man kastar 100m...
Kommentera
-
Hejsan. Jag köpte ny lina. Gick in i en sportfiske affär och det var väldigt dyrt, varje meter flätlina kostade 2kr. Jag körde 50 meter nylon och 82 meter flätlina, körde nylonen över den gamla flätlinan och ändå fyllde inte linan upp hela rullen. Jag har en stor rulle. Jag testade för att se om det skulle hjälpa , drog ut till sjön och satte på en liten spinner. Fick iväg den nu cirka 13 meter. märkte skillnad, men inte stor, jag fick inte iväg den så långt. Kanske beror det på att spinner väger väldigt lite eller att jag inte fyllde hela spolen. Vad tror ni? kanske behöver tyngre spinner? Min kompis sa att min rulle var för stark, maskinen altså. Den är väldigt stor!!
Kommentera
-
ja hur mycket
väger draget då? är det en 10 grammare så kommer du nog inte så långt med det.
Som sagt min okuma är en väldigt liten och otligt lätt rulle och jag kastar nog lätt en 45 meter med en 8 fots spö och en 15 grammare tex ev mer svårt att säga men då har jag också ett väldigt styvt spö så kommer nog betydligt längre med en mjukare spö.
Som sagt jag frågade tidigt i denna post om vikten på draget men fick aldrig något svar.
Så därför verkade du ha slut på lina enligt bilden också.
Men som sagt prova med ett tyngre drag tex en mörrums spinnare på en 18 gram då den kastar du sjukt långt med och passa botten nappet också då den sjunker som en sten =)
Lycka tillSex är som att fiska! Ibland går det och ibland inte
Kommentera
-
Jag kommer skitlångt med 10gr, fast jag har ju ingen haspel iofsVad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
Jag vet inte hur mycket spinnerns väger, men jag kör spinner/jiggar. med jiggar kmr jag längre. Som sagt fyllde på rullen idag med endast 82 meter lina. Det jag undrar är fyllde jag på med tillräckligt? man skulle kunna fylla den 5mm mer och då är rullen helt full. Finns det något som för stark motor(rulle) som min kompis sa? den är ju väldigt stor och kraftig. hur kollar man så haspeln ser bra ut?
Kommentera
-
Huvud problemet är helt enkelt för stor och klumpig rulle. Och även för kraftigt spö.
Är ju helt enkelt inte anpassat för att kasta med lätta vikter.
Man måste anpassa utrustning för rätt ändamål.
Funkar lika illa som att köra tunga jerkbaits på ul-utrustning.
S44d, att du är nybörjare betyder inget. Det har vi alla varit en gång.
Lätta spinnare funkar bäst för ett spö med vikter ungefär 5-25 gram och max 8 foot.
En foot är runt 30 cm. Och en haspelrulle modell lättare. Ungefär hälften i vikt mot den du använder.
Sen en flätlina på runt 0,16-0,20 diameter.
Börja i den änden. Varför finns det utrustning anpassde för gäddfiske, öringfiske, gösfiske, abborrfiske, flugfiske och även andra sätt att fiska. Därför att det behövs olika spön och rullar som är anpassade. Går alltså inte att fiska torsk med ett ul-spö.
Hoppas att jag gett dig klarhet.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 655 visningar