mängd flätlina på multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mängd flätlina på multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
    Jag måste uttryckt mig lite otydligt.
    Jag är inte besviken (på någonting som har med det här ämnet att göra), jag menar och borde uttryckt att jag skulle bli mycket glad om UT delgav sina kunskaper och ideer i ämnet som diskuterats här...som han gjort vid flera tidigare tillfällen.
    UT är mycket kompetent och han har ett mycket pedagogiskt sätt att förklara hur saker och ting hänger ihop.
    Jag är säker på att jag förstod dig - det var jag som slarvade och vred fumligt på formuleringarna.
    Jag är, precis som du, mycket nyfiken på vad UT har att säga också. (Jag har ju hävt ur mig en del som jag kan komma att tvingas stå till svars för)

Och, för tydlighetens skull: naturligtvis är jag inte ett dugg upprörd/förbannad över att TS ställt en fråga - det är bara jag som misslyckades med att "vitsa till det".

Sen KeBa måste du hålla oss underrättad hur det går med din UT-rulle framöver - spännande att se varthän det barkar. Har du rivit av någon lina än? (Jag har också en ny UT-rulle som jag "brottas" med men det kommer att bli tunt med fisket för mig framöver så jag kommer att tvingas vänta med att labba själv.)

Kommentera

En aspekt till i linspridarens funktion. Om man tittar på linan vid utkast så ser man hur den svänger fram och tillbaka i vida bågar mellan rullen och första ringen, har man en stor ring som första ring så minskar man friktionen där, har man en liten första ring så bromsar den linan väldigt mycket.
      Och så måste jag tillägga att jag kastat mycket med CT-rullar och 100-200 gr kastvikt, Med CT-rullen kommer jag nog 20-30 meter längre, men det är väldigt objektivt, det är svårt att avgöra längden över vatten.
      Även de gamla Mag-rullarna är en av mina favorittyper...............
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Fundera på vad som driver linspridare så tror jag det besvarar sig själv !!
        Min (sannolikt stulna) tanke är alltså att linspridaren tjänar en "spolkontrollerande" funktion - och att den i mitt exempel kan jämföras med den mekaniska bromsen (linspridarens bromsverkan är väl att betrakta som varvtalsoberoende?)

Kommentera

Jag älskar min gamla 6500 CS Mag Elite när jag kastar beten från 60gr och uppåt.

Kommentera

Alla ni som diskuterar hur mycket lina man ska ha. Istället för att diskutera fysikens lagar kan ni väl uppsöka närmsta fotbollsplan. Mät upp så ni vet hur långt ni kastar. Börja med full spole och riv sedan av lina. Så får ni det svart på vitt vad som verkligen funkar..
            Givetvis ska ni använda samma bete. Ett lätt och ett tyngre och självklart samma spö hela testet..
            Då märker ni vad som händer när linlängden minskar ex när man kastar lättare beten.
            Gå alla ut i helgen och gör ett test så kan ni väl sammanfatta resultaten här sen!!

Kommentera

Bästa sättet att kolla upp hur rullen fungerar med de olika trimdelarna som finns, är ju att testa dem själv. Kastteknikerna är ju väldigt olika, så en rulle som passar en själv, kanske inte passar alla. Har en kompis som lyckas få skatbo på det mesta i rullväg. Hur stabil rullen än är. Tror inte man endast kan räkna sig fram till någon bra lösning. Tycker själv det är rätt kul att skruva ihop lite olika kombinationer och testa hur det blir. Ibland blir det bra och ibland inte. Har ju varit mycket snack i den här tråden om den lättade linspridaren. Har ett par stycken själv och när jag testade en första gången, så blev jag förvånad över hur mycket den gjorde för rullens kastegenskaper. På de rullar jag använt dem på, så har det krävts att man aktiverat 1-2 bromsvikter extra för att få den stabil. På en av mina favoritrullar, en rocket 5000 har jag ingen lättad spole utan har bara petat i keramhybrider i orginalspolen och satt dit en lättad linspridare med keramisk knivbult, lagrad evighetsskruv och lagrat mellanhjul. Rullen kastar hejdlöst bra och är stabil som en bonnatös

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Fundera på vad som driver linspridare så tror jag det besvarar sig själv !!
                jag bjuder på den jörgen!

Och med idiotförklaringen avklarad så ber jag att få förklara hur jag resonerade när jag valde att ställa frågan: Eftersom linspridarvändningar varit en viktig del i debatten så tänkte jag att vändningarna kanske påverkar "snurret" i olika grad beroende på om spolen accelererar, håller god fart eller är på väg att tappa densamma... Som sagt, jag kan inget om fysik och mekanik men jag tyckte det lät som en hyfsat rimlig fråga under "omständigheterna"

Kanske dags att ta intryck av engqvist och Wadman: sluta tala om för alla andra att testa och testa lite själv också.

Jörgen, har du sett ut vilken rulle som skall begåvas med en lätt linspridare än? Jamenar inte ens jag, som "grisvägrar" att tillmäta någon relevans till linspridaren har något skydd mot Wadmans utsaga..."Rullen kastar hejdlöst bra och är stabil som en bonnatös" Vad mer behöver man?
                Senast ändrad av landkrabban; 2011-05-14, 13:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                  ...en av mina favoritrullar, en rocket 5000 ... kastar hejdlöst bra och är stabil som en bonnatös
                  En nyfiken fråga: vad kastar du för beten och vad använder du för spö till den rullen?

Kommentera

Den Amb du tycker bäst om och fiskar mest med borde väl va den som får gåvan eller ??.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Den Amb du tycker bäst om och fiskar mest med borde väl va den som får gåvan eller ??.
                      Eller så tar man det "so" som har bäst förbättringspotential - om inte annat så får man ju en fin egoboost om man lyckas få liv i rullen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 823 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04