Val av haspelspö ~1000-1500 kr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av haspelspö ~1000-1500 kr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tänk bara på att den trio du kikar på i svart förmodligen är en gammal modell och inte den som kommit nu, dom nya jag sett är guld-färgade och svart. Ligger på ca:800 kr

Tester i all ära men dom måste gå över en längre tid typ 1 år för att riktigt vara värda något, hållbarheten är för mig viktigare en teknik och finesser, vad jag läst (glömt vilken när butik) var Penn Sargus en riktig höjdare över ett års fiske, tror samma butik skall testa Penn Battle detta året.

Men spring in och känn på prylarna det är ju inte så ofta rullar rasar i vilket fall som helst bara man håller sig till kända märken och inte köper det billigaste.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Tänk bara på att den trio du kikar på i svart förmodligen är en gammal modell och inte den som kommit nu, dom nya jag sett är guld-färgade och svart. Ligger på ca:800 kr

Tester i all ära men dom måste gå över en längre tid typ 1 år för att riktigt vara värda något, hållbarheten är för mig viktigare en teknik och finesser, vad jag läst (glömt vilken när butik) var Penn Sargus en riktig höjdare över ett års fiske, tror samma butik skall testa Penn Battle detta året.

Men spring in och känn på prylarna det är ju inte så ofta rullar rasar i vilket fall som helst bara man håller sig till kända märken och inte köper det billigaste.
      Den du syftar på är Trio HS och är precis likadan som Trio fast har högre utväxling. Det är alltså ingen "förbättring" bara en anorlunda utväxlad rulle.

Kommentera

När jag kände på Penn rullen upplevde jag att veven satt ganska långt ut från rullen, eller att den var vinklad långt från rullen.

I veckan ska jag in och känna på Spö och Rullar ihop.

Kommentera

Ursprungligen postat av Squadron Visa inlägg
          När jag kände på Penn rullen upplevde jag att veven satt ganska långt ut från rullen, eller att den var vinklad långt från rullen.

I veckan ska jag in och känna på Spö och Rullar ihop.
          pennrullarna har väldigt smal kropp kan vara det som ger den känslan kanske.

Kommentera

Okay.

En kanske sum fråga men, Om jag får fisk med Skeletor(top action) hur beter sig spöt? Hur beter sig Titanium vid samma fisk?

Kommentera

Titanium dämpar bra, skeletor borde rent logiskt dämpa sämre, däremot tror jag det toppiga spöet ger mer kraft när man pumpar fisk, nackdel att man får använda armarna som dämpare vilket inte blir lika skönt...

Kommentera

Antar att smaken är som baken vilket spö man tycker är skönast att drilla med.

Det lutar starkt åt ett Titanium just nu. Men vill testa rullarna ihop med båda spöna först.

Kommentera

Nu vet jag inte om du hunnit köpa dig ett spö men vill ändå tipsa om Shimano Technium DF CX, ett "vassare" spö än Beastmaster till reapris hos www.lystfisk.dk.

Har själv precis beställt mig ett 9' 7-21g, gick på 1100kr inkl. frakt, spöt här i Sverige kostar ca 1695kr.
                  Jag älskar att syssla med struntsaker,
                  påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda,
                  komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst...
                  och bara följa ögonblickets ingivelse.

Kommentera

Idag vart jag inne och kände lite.

Pratade med säljaren om Trio kontra Sargus, han säger sargus alla dagar i veckan. Jag har bestämt mig för en Sargus. Men blev osäker på storleken, för mig har 2000 vart självklar fram tills idag då säljan hade valt 3000.

Jag kände på SKeletor och Titanium, där är Titanium det självklara valet för mig. Men dum som jag var så kände jag på Chilli och blev helt såld.

Det kommer bli ett Titanium med en Sargus rulle, men nu velar jag mellan 2000 och 3000 storlek.

Kommer jag behöva bromsen i en 3000 vid havsöring/regnbåge/allroundfiske ? Det är väl det mest avgärande som skiljer dessa rullat år mer än storleken.

"På alla modeller utom 2000 så har man valt bort backspärren, just för att den ska kunna tåla
                    det hårdaste fisket."

Vilken funktion är det?
                    Senast ändrad av Squadron; 2011-07-26, 19:27.

Kommentera

Funderar mer å mer på 3000, kommer den kännas stor till de lättare fisket? Ex abborre? Man får ju med 2 spolar så man kan kära 2 olika tjocka linor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 666 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13