kastvikter lågprofilrullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kastvikter lågprofilrullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• kastvikter lågprofilrullar

Hade inte trott att jag skulle behöva skapa en tråd om detta, utan va ganska säker på att hitta det jag söker via sökmotorn, men ack så fel jag hade.

Har idag utrustning för det fisket jag brukar hålla på med nämligen >20g, men nu blivit lite sugen på att skaffa grejjer inför våren och gäddfiske i Vänern med lite tyngre drag. Fiskar idag uteslutande med haspel men nu lite sugen på en lågprofilare. Hittat en del info om lägsta kastvikterna men ingen om hur dom olika modellerna är på lite tyngre vikter. Kollat lite extra på rullar som Curado 201e7.
    #OneFly
    http://vimeo.com/onefly
    http://facebook.com/oneflytorulethemall

Jag använder min E7 till beten upp till 50-55g och det funkar den utmärkt till..

Kommentera

Kör själv med en Curado 201e7 och det är kärlek där. Dock så fiskar jag mest lätta grejer från 7g och uppåt på det spöt, och använder jerkspöt för tyngre grejer. Men du kan nog som engqvist säger använda beten på runt 50g utan problem.

Kommentera

tack för tipset enqvist.

Om man vill gå upp mot ~100g? vad rekommenderas då?
        #OneFly

Kommentera

Hej!

Vad jag vet så är det dåligt med märkning på det, men förhoppningsvis kan du få hjälp av folk som testat rullarna

Det jag vet är att Amb Revo toro lämpar sig till tyngre beten, även jerk fiske. Shimano Curado verkar också kunna vara något till tyngre grejor och du hade kollat lite på den?

Andra Revo rullar som Revo S och så, är inte anpassade till tyngre spinnfiske samt att lin dimensionen är sämre än toron (har jag för mig)

Just låg profilare är väl kanske inte för just det tyngre fisket, förutom vissa få modeller. Ofta så kan rullen hantera skapligt stora beten (antagningsvis för rullar med prislapp runt 1500-2000 kr ) dock är lin kapaciteten för grövre flätlina 0,32+ skapligt begränsad,

Så tycker jag det är och vad jag fått höra och lärt mig

Kommentera

Tack SimpZeN,

Det va lite av den känslan jag har fått. Kollat lite på Revo Toron men den är ju lite dyrare än Curadon som går att få riktigt billigt från staterna. När det gäller storlekarna 201, 301 elelr 51, 61 osv. är det i praktiken bara linkapaciteten som skiljer?
            #OneFly

Kommentera

Ursprungligen postat av mcuz Visa inlägg
              Hade inte trott att jag skulle behöva skapa en tråd om detta, utan va ganska säker på att hitta det jag söker via sökmotorn, men ack så fel jag hade.

Har idag utrustning för det fisket jag brukar hålla på med nämligen >20g, men nu blivit lite sugen på att skaffa grejjer inför våren och gäddfiske i Vänern med lite tyngre drag. Fiskar idag uteslutande med haspel men nu lite sugen på en lågprofilare. Hittat en del info om lägsta kastvikterna men ingen om hur dom olika modellerna är på lite tyngre vikter. Kollat lite extra på rullar som Curado 201e7.
              Var nu noga med att notera att du förmodligen kommer få svar av folk som aldrig har fiskat med en lågprofilare själv..
              Det går att läsa sig till info på nätet och läsa sig till vad andra tycker men när någon verkligen själv recenserar sin rulle, det väger tyngst i mina ögon!

Btw, jag kör med Revo Inshore och Revo Toro bla på mina spinnspön och jag är toknöjd.
              De klarar lätt ner mot 20gr drag (dock gärna med lite tunnare lina än mina o,28-0,36) och Toron på Jerkspöt kastar med lätthet +100gr drag.

/ Henke

Kommentera

Ursprungligen postat av mcuz Visa inlägg
                Tack SimpZeN,

Det va lite av den känslan jag har fått. Kollat lite på Revo Toron men den är ju lite dyrare än Curadon som går att få riktigt billigt från staterna. När det gäller storlekarna 201, 301 elelr 51, 61 osv. är det i praktiken bara linkapaciteten som skiljer?
                Njaeeh linkapaciteten brukar ju öka med storleken som du nämner, sen brukar kast egenskaperna, kastvikt även utvxling kan ändras.

Vet inte hur curadon är, men det som skiljer en vanlig amba 5500/5600 och en amb 6500 är blandannat hur bred rullen är, du kan även känna att rullen är stabilare för större beten ju större rulle du har. om du jämför amb record 50 och record 60 så har 50 rullen högre utväxling.

Revo toron är ju indelad i olika modeller, Vanliga Revo Toro, sen har du Revo Toro HS (high speed) och Revo Toro Winch.

Ju grövre grejor du ska kasta ju större rulle skulle jag säga, ska du jerka så måste du dock ha en rulle du kan palma på ett skönt sätt (alternativt hålla på främre handtaget och jerka) Ju mindre rulle ju bättre för mindre beten och vice versa, dock tycker jag att om du ska kasta riktigt grova grejor som bulldawgs eller andra beten mellan 150-200g så kör med en stor rund rulle, MED synkad linspridare.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                  Var nu noga med att notera att du förmodligen kommer få svar av folk som aldrig har fiskat med en lågprofilare själv..
                  Det går att läsa sig till info på nätet och läsa sig till vad andra tycker men när någon verkligen själv recenserar sin rulle, det väger tyngst i mina ögon!

Btw, jag kör med Revo Inshore och Revo Toro bla på mina spinnspön och jag är toknöjd.
                  De klarar lätt ner mot 20gr drag (dock gärna med lite tunnare lina än mina o,28-0,36) och Toron på Jerkspöt kastar med lätthet +100gr drag.

/ Henke
                  helt rätt där Henke! Egna rullar väger ju tyngst, så ska väl bidra med vad jag har använt, Ingen låg profilare ännu men kanske blir en sen,

Amb 5601C JB tok bra rulle för dom pengarna, jerk rulle som sagt men går bra till tungt spinn.

Amb 5601C Jerk Alu gavlar så känns riktigt ostabilt dock skapligt bra rulle dock inge tyngre grejor än 100g är stabilt att kasta.

Amb 6500 C3 stor och har knarr funktion även alu grejor så inte riktigt stabil, dock bättre än 5601c Jerk när det gäller stora beten.

OM jag fick välja en lågprofilare till tungt spinn eller jerk så skulle det bli en Revo Toro 50/60 HS

Kommentera

Här har du storebrorsan till Curado201. Alltså Curado 301. Till superpris!! Kan vara det du söker!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 903 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13