Kvalitetstecken på spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kvalitetstecken på spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tecken på god kvalité märker man först efter några års slit med spöt.
    Tecken på dålig kvalité för mig är de billigaste spöna. Helst dom det står fladen eller ronny thomsson på.
    Viktigast är nog att inte köpa ett dåligt spö =)
    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Ursprungligen postat av M.Stenborg Visa inlägg
      Vad är viktigast när ni köper ett haspel eller spinnspö?
      Vad anser ni vara tecken på god kvalitet? eller dålig?
      Är det bra med rullfäste i aluminium?
      Handtag i kork eller "EVA"? tvådelat?

Motivera gärna svaren.

Mvh, Marcus
      Ett kvalitetsspö är ett spö du trivs med, ett uselt spö är ett spö du köpt på inrådan av någon.., det senare är som att någon talar om för dig vilken mat du tycker är godast..
      Vad gäller hållfasthet så beror det mest på vad dom är tänkta att användas till, men testa alltid med att montera en rulle i fästet.., rullen ska enkelt kunna monteras stumt i fästet..
      Fungerar fästet bra å spöringarna är snyggt å bra monterade så kan du räkna med att resten åxå är av god kvalité..
      Kom ihåg att de sk märkesspöna inte är nåt annat än ett spö som säljs av drös andra sk billigare å sämre märken, samma sak gäller rullarna.

Mitt råd är alltså att enbart köpa det du själv finner är rätt för dig, allt annat kan du glömma, det är ändå mest exakt samma saker men under olika namn..
      D.v.s klingor, handtag, rullfästen, spöringar, rullkoroppar, lintrummor, vevar, lager m.m är samma, man/företaget väljer själva vad som ska plockas ihop eller sammanfogas..

Vad du däremot ska se upp med, är att köpa sk märkesprodukter på eBay, Blocket m.fl ställen, där säljs det mesta av kopior som ser helt äkta ut, men kan innehålla undermåliga lager m.m.
      Välj då heller ett udda märke därifrån, då är det troligare du får vad du beställer..
      Tro mig, jag förhandlar dagligen med tillverkare av både spön, rullar, beten, linor m.m, å har en hel del vänner/kontakter sen lång tid tillbaka som jobbar i dom fabrikerna..

Kommentera

Håller med mickmek, jag vet att daiwa luna och st croix är fina jerkspön som många här är riktigt nöjda med, dock så ogillar jag designen på båda spöna, lunans delade handtag och croixens korta bakre, så även fast det är riktigt fina spön så köper jag hellre ett spö jag själv tycker känns bra och någorlunda känt märke.

Kvalite är väl egentligen saker som håller i längden och är bra utformade, som någon nämnde så märks det väl först efter några år om spöt är ett kvalite spö, själv så tror jag att det spö jag ämnar köpa kanske håller ordentligt i två år, å sen blir det ett nytt å spöt jag har får bli reserv, det är en skaplig plan än så länge:P

Kommentera

Lätta spö känns bra i affären men de blir aldrig långlivade hos mig i alla fall .
          "HalvDan var här"

Kommentera

Mina funderingar runt detta är följande:

1) Angiven kastvikt stämmer rätt bra.
            2) Aktion och ryggrad stämmer med vad som står på spöt.
            3) Spöringarna inte röstar efter ett tag.
            4) Rullfäste sitter som gjuten efter några års användning.
            5) Har man ett tvådelat spö , då holken suger sig verkligen fast och den håller under hela spöets livslängd.

Har skrivit om detta tidigare och vi kan börja där.
            Det är ju självklart att många av dessa punkter är svåra att avgöra med spöt o handen när man är i affären. Man får helt enkelt lita på att vissa spöktillverkare är lite mer seriösa än andra. Här på FS finns rätt många trådar om spön som har "krånglat". Ett tips är att söka efter just det spö man vill köpa , så får att se om man får några träffar på det.
            Sen man kan köpa billiga spön som är rätt bra, men det är stora prisskillnader om man vill ha riktiga kvalitets spön såklart.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
              Håller med mickmek, jag vet att daiwa luna och st croix är fina jerkspön som många här är riktigt nöjda med, dock så ogillar jag designen på båda spöna, lunans delade handtag och croixens korta bakre, så även fast det är riktigt fina spön så köper jag hellre ett spö jag själv tycker känns bra och någorlunda känt märke.

Kvalite är väl egentligen saker som håller i längden och är bra utformade, som någon nämnde så märks det väl först efter några år om spöt är ett kvalite spö, själv så tror jag att det spö jag ämnar köpa kanske håller ordentligt i två år, å sen blir det ett nytt å spöt jag har får bli reserv, det är en skaplig plan än så länge:P
              Det man trivs med å tror på fiskar alltid bättre/bäst.., vem minns inte sina bardoms beten å hur bra dom fortfarande fiskar? Fast troligen fiskar dom varken bättre eller sämre än nåt annat, vi ger bara dom/det gillar å tror på mer fisketid..

Kommentera

Gå in på plat och kolla. Bass spön upp till 1000$ med eva handtag. Finns nog lite kärlek bakom dem också..
                Kork eller eva är bara en smaksak och säger inget om kvalitén på spöt..
                Spön är riktigt svårt och man måste testa dem innan man vet vad man gillar..
                Många här säger att man ska gå och känna på dem i butik. Men att stå att vifta med ett spö säger inget hur spöt är i verkligheten.
                Har spön själv som jag beställt som jag aldrig köpt om jag stått och viftat i någon butik.
                Men när jag fiskade spöt visade det sig hur otroligt bra det var.
                Läs på så mycket man kan och om man har möjlighet, provfiska.

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
                Då har du missat nåt Jögga! Blir en jäkla svung i ekipaget och om man har dåliga spöhållare som någon skrev i nån annan tråd så är det utmärkt med spön helt i kork om spöhållaren går sönder och spöt trillar i, bara inte fisken går för djupt dvs

Ne men generellt så brukar ju spön med kork vara spön med lite mer kärlek nedlagt bakom. Tror inte någon tillverkare slänger på kork på ett gammalt Redwolf teleskopspö för 129:- från Järnia direkt. Sen finns det säkert dåliga spön med kork därute också. Men vackert är det med kork iaf

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Mina funderingar runt detta är följande:

1) Angiven kastvikt stämmer rätt bra.
                  2) Aktion och ryggrad stämmer med vad som står på spöt.
                  3) Spöringarna inte röstar efter ett tag.
                  4) Rullfäste sitter som gjuten efter några års användning.
                  5) Har man ett tvådelat spö , då holken suger sig verkligen fast och den håller under hela spöets livslängd.

Har skrivit om detta tidigare och vi kan börja där.
                  Det är ju självklart att många av dessa punkter är svåra att avgöra med spöt o handen när man är i affären. Man får helt enkelt lita på att vissa spöktillverkare är lite mer seriösa än andra. Här på FS finns rätt många trådar om spön som har "krånglat". Ett tips är att söka efter just det spö man vill köpa , så får att se om man får några träffar på det.
                  Sen man kan köpa billiga spön som är rätt bra, men det är stora prisskillnader om man vill ha riktiga kvalitets spön såklart.

Häls /T
                  Nej, det beror inte på märket om det är ett bra spö, det beror enbart på vad som beställts från tillverkaren av märket/köparen vad som sen hamnar i butik å ut till kunden..
                  Det enda man säkert kan påstå vad gäller märkesprodukter i Sverige, är att dom alltid är dyra i förhållande till kvalitén, helt beroende på att Sverige är det mest märkestokiga landet i världen å därför görs helt galna påslag på "Fina Märket"..

Obs! Det är inte Fredrik som skriver, utan hans far.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mickmek Visa inlägg
                    Nej, det beror inte på märket om det är ett bra spö, det beror enbart på vad som beställts från tillverkaren av märket/köparen vad som sen hamnar i butik å ut till kunden..
                    Det enda man säkert kan påstå vad gäller märkesprodukter i Sverige, är att dom alltid är dyra i förhållande till kvalitén, helt beroende på att Sverige är det mest märkestokiga landet i världen å därför görs helt galna påslag på "Fina Märket"..

Obs! Det är inte Fredrik som skriver, utan hans far.
                    Hej,

Vi som håller koll på vad "riktiga" fiskeprylar (vi fokuserar på fiskeprylar just nu) kostar i det stora landet i väst, betalar inte mer än vad det kostar att köpa och importera fiskeprylen oavsett kvalité. Tanken är att mestadels av mina fiskepengar ska gå till de nödvändiga kostnaderna och inte till massa annat.
                    ... och på det visset kan få unna sig riktigt bra grejer till "humana" priser.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                      Hej,

Vi som håller koll på vad "riktiga" fiskeprylar (vi fokuserar på fiskeprylar just nu) kostar i det stora landet i väst, betalar inte mer än vad det kostar att köpa och importera fiskeprylen oavsett kvalité. Tanken är att mestadels av mina fiskepengar ska gå till de nödvändiga kostnaderna och inte till massa annat.
                      ... och på det visset kan få unna sig riktigt bra grejer till "humana" priser.

Häls /T
                      Det stora landet i väst (USA), tillverkar inte så mycket fiskeprylar, utan dom gör som "alla andra" d.v.s bidrar med detaljer som sen skeppas till (oftast) Kina för att där sammanfogas (Made in China).. De stora länderna som bidrar är Tyskland, Sydkorea, Japan, USA å Kina, med reservation att jag glömt något land, men det är oftast dessa som står för detaljer, råvara å maskiner.
                      Kina gör mest enklare detaljer, Tyskland står för råvaror å maskiner, Sydkorea för klingor å miljövänliga färger, USA för spöringar, Japan för lager å konstruktion.., så kan det se ut i en färdig rulle eller i ett spö.., det gemensamma är att det oftast är monterat/sammanfogat i Kina..

Så vill du köpa dina USA fiskeprylar billigt, ja då letar du upp tillverkaren å väljer att köpa dom som ett "okänt" märke eller tillverkarens egna märke.., eller allra billigast, du skaffar dig en bra kontakt i fabriken å köper sakerna omärkta :-)

För de som inte vet:
                      När det står "Made in ******" så betyder det att det är monterat/sammanfogat där, till skillnad från "Manufactured in ***x" som betyder att det är konstruerat å tillverkat i det landet.
                      "Made in ******" har alltså inget som helst med kvalité eller konstruktion att göra, det är enbart en hänvisning till vilket land varan kommer ifrån.., som att svenska SKF kullager görs i Sydkorea å därmed blir "Made in Sydkorea"
                      Senast ändrad av Mickmek; 2011-11-26, 20:49.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 195 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13