Kvalitetstecken på spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kvalitetstecken på spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kvalitetstecken på spön?

Vad är viktigast när ni köper ett haspel eller spinnspö?
    Vad anser ni vara tecken på god kvalitet? eller dålig?
    Är det bra med rullfäste i aluminium?
    Handtag i kork eller "EVA"? tvådelat?

Motivera gärna svaren.

Mvh, Marcus
    Senast ändrad av M.Stenborg; 2011-11-25, 12:58.

Inte är det dom saker du räknar upp i varje fall. Kvalite är mer hållbarhet, bra ringar, lindningar, finish överlag på spöet, bra aktion, stabilt rullfäste, snyggt att titta på är heller inte fel.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Känslan när man håller spöt, eller har satt fast rullen i fästet, är nästan A och O när jag kikar på nytt spö. Jämn balans, gärna lätt vikt, slimmade spölindningar, lagom många spöringar och bra distanserat utmed spöt, korkhandtag som inte ser utfyllt ut (jämn och slät kork med andra ord), osv.

Rullfäste i aluminium är nog inte det vanligaste bland haspel- och spinnspön, men exempelvis Fuji-rullfästen är i bra kvalité. Något som annars är snyggt på ett spö är screw-down rullfäste där korken är integrerad som ett rullfäste.

Kommentera

Märke på spö samt vilken modell-serie det tillhör då har man en aning om vad man håller i.

Kommentera

Jag tycker prislappen är viktig och vad man får för pengarna,även recensioner från testfiskare och proffsen är bra att ha i åtanke om man tänkt sig få ett bra spö.
          Senast ändrad av LazziLax; 2011-11-25, 13:22.
          Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Är det i kork så köper jag det!

Kommentera

Jag hade inte chansat och köpt ett spö helt i kork, flyter ok om man tappar det men kast-egenskaperna kan inte va så bra

Kommentera

Om handtaget är i kork eller EVA spelar mig mindre roll rent praktiskt. Det viktiga är att det känns rejält att hålla i när det blåser småspik och temperaturen knappt kryper över nollan. Kork är estetiskt mer tilltalande men bra kork är dyr och går ofta åt till exklusiva vinpavor.

Rullfästet ska hålla rullen i ett stabilt grepp hela dagen. Screw-down-typen är snygg men har ibland en tendens att lossna på mitt haspelspö. Materialet är underordnat funktionen och hur väl allt är integrerat med spöhandtaget. Metallfästen brukar vara bra men blir kalla när vädret är kärvt.

Spöets klinga får vara delad men hopsatt ska spöet kännas stabilt i alla lägen hela dagen och i många år. Spöets aktion och längd ska vara anpassad till vad det ska användas till. Spööglorna och lindningarna skall vara starka och får gärna ha en sober elegans men det är funktionen som är viktigast. Det måste hålla för mitt fiske och mitt sätt att hantera spöet utan att för den skull vara klumpigt utfört.

Det finns välkända/ökända tillverkare som inte matchar mina krav men även mindre kända tillverkare som mer än väl gör det. Jag vill ha det bästa men har inte den bästa plånboken!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Jag hade inte chansat och köpt ett spö helt i kork, flyter ok om man tappar det men kast-egenskaperna kan inte va så bra
                  Då har du missat nåt Jögga! Blir en jäkla svung i ekipaget och om man har dåliga spöhållare som någon skrev i nån annan tråd så är det utmärkt med spön helt i kork om spöhållaren går sönder och spöt trillar i, bara inte fisken går för djupt dvs

Ne men generellt så brukar ju spön med kork vara spön med lite mer kärlek nedlagt bakom. Tror inte någon tillverkare slänger på kork på ett gammalt Redwolf teleskopspö för 129:- från Järnia direkt. Sen finns det säkert dåliga spön med kork därute också. Men vackert är det med kork iaf

Kommentera

Bebest. sammanfattar det riktigt bra.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 195 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13