Kvalitetstecken på spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kvalitetstecken på spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mickmek Visa inlägg
    Det stora landet i väst (USA), tillverkar inte så mycket fiskeprylar,
    Jodå, det finns fortfarande vissa tillverkare som håller sig på den sidan av världen och som har lite stolthet kvar och har inte flyttat till låglöneländer än.

Jag vet vad du syftar på och det är klart att ingen vet längre vilken land som tillverkar fiskeprylarna nuförtiden. Måste lägga till att jag håller med om det du skriver för att det står oftare och oftare "made in china" på det mesta man köper i USA ( har precis varit på semester där) och det jag är osäker på är om kvalité är fortfarande detsamma som tidigare. Det återstår att se.

Och andra sidan jag är nöjd om det står USA, Japan, Tyskland och Sverige bakom de (fiske)prylarna jag köper. Någonting måste man tro på eller hur

Häls /T

Kommentera

Spöt ska vara välbalanserat, ha bra känsla (går inte riktigt att beskriva...), gärna lätt, bra ringar och rullfäste

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
        Spöt ska vara välbalanserat, ha bra känsla (går inte riktigt att beskriva...), gärna lätt, bra ringar och rullfäste
        Precis, därför ska man bortse från märket, å istället köpa det man gillar, för det är fan så mycket roligare å fiska med grejor man trivs med..

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Jodå, det finns fortfarande vissa tillverkare som håller sig på den sidan av världen och som har lite stolthet kvar och har inte flyttat till låglöneländer än.

Jag vet vad du syftar på och det är klart att ingen vet längre vilken land som tillverkar fiskeprylarna nuförtiden. Måste lägga till att jag håller med om det du skriver för att det står oftare och oftare "made in china" på det mesta man köper i USA ( har precis varit på semester där) och det jag är osäker på är om kvalité är fortfarande detsamma som tidigare. Det återstår att se.

Och andra sidan jag är nöjd om det står USA, Japan, Tyskland och Sverige bakom de (fiske)prylarna jag köper. Någonting måste man tro på eller hur

Häls /T
          Jag vet inte riktigt hur jag svara dig, för att få det begripligt å rätt..

Men för att du även i fortsättningen ska kunna köpa dina älskade fiskeprylar så är även tillverkare i USA tvungna att anpassa sig till verkligheten, d.v.s dom behöver sälja med vinst, enklast är då att låta låglöneländer plocka ihop deras produkter.
          Vi kommer snart få se hur man allt mer börjar välja Afrika istället för Asien för monteringen.., vi tar t.ex våra flugfiske flugor som "alla andra" från Kenya.

Jag tycker inte alls det är nåt fel, glöm inte att Sverige var ett låglöneland med tillverkning som främsta levebröd bara tills för några årtionden, så det är i mina ögon enbart en pågående process som aldrig kommer att bli statisk, utan för evigt flyttas runt till Jordens alla länder.

Vad gäller kvalitén så kan du var helt lugn.., enligt amerkanarnas egna undersökningar, så håller kinesisk tillverkning högre kvalité än deras inhemska (lägre felprocent).

Tyvärr så har vi i väst lite svårt att föstå hur man tänker i t.ex Kina, så vi importerar tanklöst en massa produkter av undermålig kvalité.., vi vill ju så gärna köpa billigt, å prutar, å prutar, å prutar, i tron att vi gör klipp när vi sen får det billigt.., men så tänker inte dom..
          Alltså.., du får ett bra pris, men vill ha det billigare ändå.., ok.., då du får det.., men samtidigt så tolkar dom det som att du vill ha en biligare vara, att du vill köpa samma vara men med en lägre kvalité.., så när du sen får hem varan å glad i hågen kollar vad du fått, så är allt helt ok, tills dina kunder börjar gnälla över att det du säljer bara går sönder.., å det helt enkelt för att dom använt ett innehåll av lägre å billigare kvalité., precis som dom tolkade att du ville ha.., å så får kineserna ännu mer skit av oss.., trots att det är vi själva som beställt skiten :-)
          Senast ändrad av Mickmek; 2011-11-26, 20:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          273 195 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13