Borra hål med skruvdragare!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borra hål med skruvdragare!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Köpte ION borren förra våren och hann bara med några pass men jag kan säga att jag är otroligt nöjd så här långt. För min del är det ismete i Mälardalen med 99,9% c&r så jag undviker fiske i riktigt låga temperaturer (vilket är de förhållanden som jänkarna klagar mest om på sina forum).
    Vi får se hur det är efter kommande säsong när jag hunnit köra fler pass i varierande förhållanden.
    Senast ändrad av Tyre; 2016-09-22, 17:08.

    Kommentera


    • #22
      Mycket intressant detta! Jag skulle också vilja ha en elektrisk isborr till isfisket men har inte kommit till skott ännu. Jag har en idé om en ny typ av skruvdragarbaserad isborr men får se om jag hinner få ihop en prototyp innan vintern. I teorin borde den funka finfint men om idén blir verklighet återstår att se
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

      Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

      Kommentera


      • #23
        Har en hitachi med 5 åh batterier o jag gör ca 35-40 hål

        Kommentera


        • #24
          ION i all ära men på tok för dyr för mig.

          Skruvdragare av bättre märke och dubbla batterier på minst 3Ah håller jag med på.
          Alumacraft så klart!

          Kommentera


          • #25
            Jag tror detta är svårt ämne och det är lätt att många blir kategoriska i sina åsikter.

            Det är för det första en grym skillnad på t ex 130mm spiral och en 200. Sen är det skillnad på skruvdragare och skruvdragare. Dessutom väldigt stor skillnad på vad det är för batteri.

            Det bruk som sker här i norrbotten så klarar man sig på en medelbra skruvdragare med 130mm spiral. För 150 mm spiral en riktigt bra skruvdragare. För 200mm spiral rekommenderas ej skruvdragare, då bör man ha en annan motorborr, vare sig det är en ion eller en bensindriven. En skruvdragare + 200mm spiral + 100cm is är helt enkelt ingen bra kombination.

            Så därför tror jag folk har väldigt olika uppfattning, eftersom behov av spiraldiameter i kombination med istjocklek varierar så mycket.
            Själv tror jag att skruvdragaren är ett bra komplement för pimpelfiskare, men aldrig någon riktigt bra ersättare för de som ismetar, åtminstone i de norra delarna av landet.
            http://mortasfiske.blogspot.com

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
              Jag tror detta är svårt ämne och det är lätt att många blir kategoriska i sina åsikter.

              Det är för det första en grym skillnad på t ex 130mm spiral och en 200. Sen är det skillnad på skruvdragare och skruvdragare. Dessutom väldigt stor skillnad på vad det är för batteri.

              Det bruk som sker här i norrbotten så klarar man sig på en medelbra skruvdragare med 130mm spiral. För 150 mm spiral en riktigt bra skruvdragare. För 200mm spiral rekommenderas ej skruvdragare, då bör man ha en annan motorborr, vare sig det är en ion eller en bensindriven. En skruvdragare + 200mm spiral + 100cm is är helt enkelt ingen bra kombination.

              Så därför tror jag folk har väldigt olika uppfattning, eftersom behov av spiraldiameter i kombination med istjocklek varierar så mycket.
              Själv tror jag att skruvdragaren är ett bra komplement för pimpelfiskare, men aldrig någon riktigt bra ersättare för de som ismetar, åtminstone i de norra delarna av landet.
              Håller helt med dig. Experimenterade en del förra vintern och kom fram till att gränsen för mig med Hitachi 18V och Moraspiral går någonstans kring 150 mm. Min 200mm borr orkar den inte, 130mm inga problem alls och 160mm (Nova) går så där liite för tungt så att det nyper till och från.

              Kommentera


              • #27
                Fasen också, jag måste försöka få lite tid över och snida ihop min prototyp på en ny typ av isborr. Synd att man inte har de svetskunskaper som behövs. Idén är väldigt simpel så det vore kul att se hur det funkar i verkligheten. Dock skulle den få problem med tjock is. Gissningsvis borde den funka till ca 50 cm is. Och stora hål skulle vara möjligt.
                C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                Fiskesnacks regler hittar ni Här
                Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                  Fasen också, jag måste försöka få lite tid över och snida ihop min prototyp på en ny typ av isborr. Synd att man inte har de svetskunskaper som behövs. Idén är väldigt simpel så det vore kul att se hur det funkar i verkligheten. Dock skulle den få problem med tjock is. Gissningsvis borde den funka till ca 50 cm is. Och stora hål skulle vara möjligt.
                  Väntar du ett år har jag förhoppningsvis kunskapen, ska ev. börja en svetsutbildning

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                    Väntar du ett år har jag förhoppningsvis kunskapen, ska ev. börja en svetsutbildning
                    Själva svetsningen är nog relativt enkel för nån som kan svetsa. Har funderat ganska länge på den här idén och det vore kul att komma i mål någon gång. Har haft lite svårt att hitta rätt material men tror jag har koll på den biten nu. Sedan behöver jag tillgång till pelarborrmaskin och en bra kap för metall. Kan inte avslöja för mycket men idén gör att man skulle kunna borra stora hål med liten energiåtgång.
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                      Själva svetsningen är nog relativt enkel för nån som kan svetsa. Har funderat ganska länge på den här idén och det vore kul att komma i mål någon gång. Har haft lite svårt att hitta rätt material men tror jag har koll på den biten nu. Sedan behöver jag tillgång till pelarborrmaskin och en bra kap för metall. Kan inte avslöja för mycket men idén gör att man skulle kunna borra stora hål med liten energiåtgång.
                      Göra stora hål med lite energi låter ju som finansminister Magdalena Anderssons budgetar.
                      Så får du till konstruktionen så har du produktnamnet givet
                      Alumacraft så klart!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                      0 svar
                      216 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sebbe T
                      av Sebbe T
                       
                      Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                      2 svar
                      180 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                      14 svar
                      607 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                      6 svar
                      245 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Niklar
                      av Niklar
                       
                      Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                      7 svar
                      435 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Låg_Profil  
                      Arbetar...
                      X