Köpa isborr till röding- och abborrfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa isborr till röding- och abborrfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jobbigare att borra,borrar inte lika lätt och fort då man bara borrar med ena armen...fördelen är att när skären blir sämre har man bättre möjlighet att trycka på med den övre handen för att få den att ta bättre...det är dock enda fördelen...
    Har tidigare, för trettiotalet år sedan ägt borrar med enkelvev...skillnaden är påptaglig...för att inte säga ofantlig...det blev en skillnad som mellan natt och dag när dubbelveven gjorde sitt inträde, men det är klart hål fick man med de tidigare borrarna också...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Lånar tråden lite, köpte mig en Mora ice pro 150mm och var ute på första turen med den i helgen. Gick hur smidigt som helst att borra ändra fram tills man nästa var igenom isen och då högg borren fast. Så jag fick snurra tillbaka ett halvt varv och sen ta i för att komma igenom.

Någon som vet vad det kan vara för fel?
      "Filéa: Att utföra en farlig och slemmig knivlek på köksbänken."

Kommentera

Vatten i borrhålet?

Kommentera

en del borrar verkar ha den egenheten...torde bero på att nedre delen av skäret gått igenom och inte längre hjälper till att
          "dra" borren neråt,har man då inte tillräcklig fart på borren kan det bli så...änmer märkbart när isen blir segare vid stöp...
          sätt lite mer snurr på borren strax innan den går igenom bara...går borren lätt och fint annars
          bör det inte vara nåt fel på den...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            jobbigare att borra,borrar inte lika lätt och fort då man bara borrar med ena armen...fördelen är att när skären blir sämre har man bättre möjlighet att trycka på med den övre handen för att få den att ta bättre...det är dock enda fördelen...
            Har tidigare, för trettiotalet år sedan ägt borrar med enkelvev...skillnaden är påptaglig...för att inte säga ofantlig...det blev en skillnad som mellan natt och dag när dubbelveven gjorde sitt inträde, men det är klart hål fick man med de tidigare borrarna också...
            får prova, känns det för jobbigt får man meka till ett extra handtag istället för knoppen.

Kommentera

Okej kanske är som du säger, för den gick hur bra som helst fram till den sista biten.
              Blev bara lite fundersam eftersom att polarens 130 borr gick igenom utan problem.
              "Filéa: Att utföra en farlig och slemmig knivlek på köksbänken."

Kommentera

Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
                får prova, känns det för jobbigt får man meka till ett extra handtag istället för knoppen.
                med dom tunna isar vi har och har haft de senaste vintrarna torde det inte bli några problem...

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikesson Visa inlägg
                  Lånar tråden lite, köpte mig en Mora ice pro 150mm och var ute på första turen med den i helgen. Gick hur smidigt som helst att borra ändra fram tills man nästa var igenom isen och då högg borren fast. Så jag fick snurra tillbaka ett halvt varv och sen ta i för att komma igenom.

Någon som vet vad det kan vara för fel?
                  Om du håller ett något högre tempo på borrningen så slipper man oftast det där fenomenet, lider av det med min mora ice pro också, man kan ju ta det medvetet lugnt i början så att man orkar öka takten sista tredjedelen

Kommentera

Ursprungligen postat av hewzter Visa inlägg
                    Om du håller ett något högre tempo på borrningen så slipper man oftast det där fenomenet, lider av det med min mora ice pro också, man kan ju ta det medvetet lugnt i början så att man orkar öka takten sista tredjedelen
                    Eller är det för klena överarmar du lider av ?
                    (internt skämt)

Jag kör med en Mora Lazer 150mm och jag tycker den funkar klockrent.
                    Perfekt till grov Borre, öring, röding osv.. Om man nu mot förmodan skulle få någon sådan dvs !

/ HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                      sedan min 155 borr införskaffades för drygt 30 år sedan är det nästan bara den jag använder,om inte 205 får göra tjänst...
                      110 borrarna står nu mest och samlar damm...dock är det väl så att när isen är så tjock så man får stå på knä att borra sista biten så har 110 och 130/135mm borrarna en fördel att de är lite mer lättborrade...Skulle jag i dag,med det jag vet skaffa endast en borr blev det odiskutabelt en 155 Rantanen igen,dyra skär men jag tror jag bytt 3-4ggr på 30 år...
                      Håller med helt.. Rantanen/heinola är fantastiskt fina borrar. Min 115 har nu 20 år på nacken och i år så investerade jag i en 155mm.. Säger som du byggarn. 115 blir pensionerad.
                      Priset från svensfiskeshop som länkades till är riktigt bra och killen som driver den är grymt trevlig.. Gjort tre beställningar därifrån i vinter..
                      Satsa på kvalité. Det har du igen i slutet..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                      8 svar
                      307 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                      6 svar
                      189 visningar
                      0 gillar