Mjärde
Jag tillverkade en sån här mjärde och satte ut den i en liten å i ett bakvatten .
Efter några dagar hade jag ca 30 mörtar i den , dock var de ganska små i minsta laget för gädda .Mer lagom till gös eller stor aborre ,nu får den stå där någon dag till sen provar jag kanske ett nytt ställe .Jag hade inget angn i den de hittade in skälva .
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allt om mörtstugor!!!
Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X
-
mörtgrött.... koka linfrön sen ha i några droppar anisolja -- sen smetta in ingångarna med grötten
Lämna en kommentar:
-
Då är det snart dax att lägga i mjärdarna till säsonges isfiske . Kylan är ju påväg nu...
Den klassiska mörtstugan ( http://www.jula.se/mortstuga-131391 ) är tydligen inte så jätte populär nu när jag har tagit en återblick av de gamla kommentarerna ?
Vad ska miljön vara för mjärdarna nu ? ( djup,botten osv )
Skitfeske !
Lämna en kommentar:
-
Byggde en mjärde nyligen. Tog ganska lång tid men värt arbetet. Kul att bygga något själv!
Nätet kommer från biltema. Stommen är byggd av 4mm "blommstöttor" +många meter ståltråd...
Stomme
Strut
Komplett
NarbildSenast ändrad av up_in_flames; 2009-10-27, 22:29.
Lämna en kommentar:
-
Köp en påse sutarkung eller något från en fiskebutik.Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inläggSnabbt tipps på bra mäsk ? när leker mörten ? =)
Blanda sedan i lite allt möjligt, som majs & maggots.
Packa i små nätpåsar av något slag och kasta i dem i mjärden.
Sen tömmer du resten som blivit över runt om buren så ska du se att du lockar till dig bra med vitfisk.
Många som säger att det bästa är att koka gröt & sedan lägga i hampafrön mm men det ska inte behövas.
Lämna en kommentar:
-
Glömde fråga en sak. Jag har köpt mjärden på jula också och har en fråga. Ska man använda mäskpåsarna som sitter i eller ska man bara slänga i lite gröt? Om man bara lägger gröten i kommer dom inte åt den snett underifrån på sidorna då, med tanke på att mjärdet är cylinderformat?
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Ismotorborr
av Josun
Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
|
8 svar
292 visningar
0 gillar