Allt om mörtstugor!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om mörtstugor!!!

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jag har mina stugor ca 15-20 cm från botten. funkar bra i den sjön jag har stugorna i.

pimpla mört går väldigt bra det med

Ursprungligen postat av Gädd_kungen Visa inlägg
    Kanske bara fel på mig.. men ja har metet upp ca 120 mörtar på 2 dagar i samma hål som julamjärden låg hur går de ihop all fick högg ca 40 cm från botten då hittar dom ju inte ingångarna men ja vet inte har lagt lite granrus runt den nu hoppas på bättre resultat hur lång tid bör man vänta..=

Kommentera

• vad brukar ni använda för utrustning när ni pimplar mört?

Kommentera

• Nu är en stuga ute igen efter senaste misslyckandet. Testade en mindre sjö förra gången men jag hittade inget ställe som var djupare än 1,5 m, efter tre dagar var där inte en mört i stugan så jag tog upp den.

Tog en ny sjö idag, där var 3 - 5 meter djupt bara några meter ifrån vassen. Har förhoppningar på lite mört denna gång, det är ju planerat lite ismete på söndag så man hoppas ju på några fiskar iaf!

Kommentera

• Kan en mörtstuga bli så full av fisk att fisken dör? Någon som varit med om det? Inte för att det gått så bra hitentills, men man vill ju inte hitta sin stuga med 100 döda mörtar!

Det jag tänker på är att jag inte vill vänta för länge innan jag vitjar stugan första gången när jag testar nya vatten, men samtidigt vill jag inte dit och störa för tidigt.

Nu tänkte jag kolla min stuga imorgon, då har det gått ca 2 dygn så då är det nog lugnt...men men.

Kommentera

• små mormyskor bruckat funka bra på mört. Men vanlig pirk funkar med.

Ursprungligen postat av aspvik Visa inlägg
            vad brukar ni använda för utrustning när ni pimplar mört?

Kommentera

• Om stugan blir proppfull så bruckar det bli så att mört dör. Känner en kille som mörtdet hände för nu. Men hans stuga var väldigt full, typ 500-600 mört i den.

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
              Kan en mörtstuga bli så full av fisk att fisken dör? Någon som varit med om det? Inte för att det gått så bra hitentills, men man vill ju inte hitta sin stuga med 100 döda mörtar!

Det jag tänker på är att jag inte vill vänta för länge innan jag vitjar stugan första gången när jag testar nya vatten, men samtidigt vill jag inte dit och störa för tidigt.

Nu tänkte jag kolla min stuga imorgon, då har det gått ca 2 dygn så då är det nog lugnt...men men.

Kommentera

• Låt stugorna ligga minst en vecka med mycke gröt i början. Mär an har börjat fått lite i den så kan man kolla 2 gånger i veckan typ. Så gör jag. Hällst sak man bara mata in den och ha stugan öppen i början så att mörten hitta ditt och vet att det finns mat där för dem.

Kommentera

• vittjade min hemmagjorda mjärde i förrgår och den hade äntligen resultat! 30st perfekta mörtar för både gädda och gös
                  lät den ligga först 2dagar innan jag kollade den o inte ett skit. väntade 5dagar till o sen fanns de mört..

ska nog kolla den antingen ikväll eller imorn kväll och fylla på med mer gröt.

byggde min mjärde av ett gammalt akvarium på 150liter. klädde den med nät och gjorde 2 stora strutar (30diameter) och satte en på var sida.
                  första riktiga fångsten i den så lyckan va lagom stor när såg all mört

ska slänga i min paraplymjärde i samma sjö fast på ett annat ställe hade jag tänkt..
                  vad är bättre än en fiskehelg med polarna?

Team Skitfiske Skåne (TSS)

Kommentera

• Ursprungligen postat av lill_soren Visa inlägg
                    vittjade min hemmagjorda mjärde i förrgår och den hade äntligen resultat! 30st perfekta mörtar för både gädda och gös
                    lät den ligga först 2dagar innan jag kollade den o inte ett skit. väntade 5dagar till o sen fanns de mört..

ska nog kolla den antingen ikväll eller imorn kväll och fylla på med mer gröt.

byggde min mjärde av ett gammalt akvarium på 150liter. klädde den med nät och gjorde 2 stora strutar (30diameter) och satte en på var sida.
                    första riktiga fångsten i den så lyckan va lagom stor när såg all mört

ska slänga i min paraplymjärde i samma sjö fast på ett annat ställe hade jag tänkt..
                    Grattis, gött med lite utdelning!

Var själv och vittjan min nu precis. Fisk i denna gången men magert resultat. 1 perfekt mört på 18 cm, och 6 lite för små på 12 - 14 cm. Fyllde på med både mäsk och gröt och väntar 2 - 3 dagar till så får vi se vad det ger. Skall iväg till en ganska säker sjö imorgon och lägga min andra stuga där, skall ju fiska på söndag så jag behöver ytterliggare ett gäng mörtar!

Gör ni något speciellt för att få större mört? eller det beror helt enkelt på vilken sjö/var i sjön jag lägger stugan.

Ha det!

Kommentera

• mina mörtar var från 16 upp till 25 ca så perfekta! ska nog ut på lördag förmiddag
                      vad är bättre än en fiskehelg med polarna?

Team Skitfiske Skåne (TSS)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                      8 svar
                      273 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                      6 svar
                      171 visningar
                      0 gillar