Allt om mörtstugor!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om mörtstugor!!!

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Superfiskaren
    replied
    Mörtmatte : djup , botten , nära vass ?

Lämna en kommentar:

• mörtmatte
    replied
    har mörtstugor i en å som ja gjort själv funkar bra. lägger stugerna i lungt vatten där det ej är strömt.

Lämna en kommentar:

• Superfiskaren
    replied
    Då har man fått i sina stugor i vatten igen . la dom denna gång utanför en vass på ca1,5 M djup . Hoppas jag får några mörtar nu tills helgen då det blir angling !
    rapport kommer
    skitfiske !

Lämna en kommentar:

• Martin94
    replied
    Fick en mört på 10 cm i min stuga idag fy fan va gött!! att en mört kan göra så mkt haha.

Undrar dock vrf jag bara fick 1 liten mört. som jag fattat det så står dom i stora stimm på vintern... Kanske de har vart fler i den med dom ha vart så små att dom kunde simma ut genom hålen (inte ingångarna). La iallafall tillbaka den så hoppas på fler mört senare

Lämna en kommentar:

• Martin94
    replied
    Tack tintin o gösen

Lämna en kommentar:

• gösen72
    replied
    Ursprungligen postat av Martin94 Visa inlägg
    gott, va mäska du med och hur gjorde du? alltså "smeten"
    Kör bara med bröd.

Lämna en kommentar:

• tintin_jkpg
    replied
    Ibland kan man nog gå in lite för mycket på degen att lägga i stugan.
    Linfrön och havregryn uppvärmda/kokade tills de är riktigt mjuka och har svällt upp borde räcka.
    Vaniljsocker kan så klart tillsättas då mört verkar tycka om det.

Svårare än så borde det inte vara. Under vintern ska de inte vara kräsna utan bege sig dit mat finns, oavsett om det är "magiska" tillsatser eller inte. Sen måste det så klart finnas mört i närheten av stugan annars hjälper ingenting.

Lämna en kommentar:

• Martin94
    replied
    gott, va mäska du med och hur gjorde du? alltså "smeten"

Lämna en kommentar:

• gösen72
    replied
    Ursprungligen postat av Martin94 Visa inlägg
    Först la jag i min stuga vid ett inlopp på ungefär 5m djup, kollade om jag hade fått något efter 3 dagar. >INGET<. Tog upp den la i lite nytt färskt mäsk och i på samma ställe, denna gången väntade jag i 5 dagar >inget då heller<.

Vet inte om jag gör mitt mäsk fel... Jag kokar helt enkelt havregrynsgröt med linfrön i. Ska man ens koka ihop det till en gröt? Annars vet jag inte hur jag ska göra för att få det att hålla ihop... Ska jag pröva vid samma inlopp fast grundare? Eller ska jag pröva vid en brygga där det finns väldigt mycket mört på sommaren?
    Men mäsket som sagt, ska man göra som jag gör :S ?

tack
    Var och vittjade mörtstugan idag ca 150 stora mörtar,vi har vittjat med 2-3 dagars mellanrum,och det brukar vara mellan 100-200 varje gång,så man kan inte klaga.

Lämna en kommentar:

• Martin94
    replied
    Först la jag i min stuga vid ett inlopp på ungefär 5m djup, kollade om jag hade fått något efter 3 dagar. >INGET<. Tog upp den la i lite nytt färskt mäsk och i på samma ställe, denna gången väntade jag i 5 dagar >inget då heller<.

Vet inte om jag gör mitt mäsk fel... Jag kokar helt enkelt havregrynsgröt med linfrön i. Ska man ens koka ihop det till en gröt? Annars vet jag inte hur jag ska göra för att få det att hålla ihop... Ska jag pröva vid samma inlopp fast grundare? Eller ska jag pröva vid en brygga där det finns väldigt mycket mört på sommaren?
    Men mäsket som sagt, ska man göra som jag gör :S ?

tack

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
8 svar
355 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
6 svar
222 visningar
0 gillar