Enkel knivkunskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkel knivkunskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

När jag läser din text så slår det mig hur knepigt vårat förhållande som urbaniserade I-landsmänniskor har blivit till prylar och speciellt bruksobjekt som knivar men även alla andra saker som vi brukar och därmed endast har ett bruksvärde eller rättare sagt ett funktionsvärde, prylen ska fylla en funktion.

Jag har full förståelse och respekt för "som du sa, knivfreaks, knivfundamentalister och sagodyrkare" och deras intresse, liksom rullfantaster mm. Det finns något magisgt i vackra bruksprylar, nästan mer än vackra prydnadsprylar. Dessa prylfantaster "freaks" har också sitt berättigande, men dessa personer brukar sällan skryta över hur bra/bäst den är, vilket gör deras fascination respektingivande.

Men vad jag tycker du fick fram så bra det är detta att vi idag i väldigt stor utsträckning, då vi inte är jordnära brukare, har väldigt svårt att bedömma en produkts funktion och speciellt funktion koppplat till det den är avsedd för. I bristen på denna förmåga så sätter vi i många fall likhetstecken mellan mode, pris, utseende eller grupptyckande och = BRA produkt. Titta på många trådar om rullar, spön, motorer, batterier, båtar mm mm mm.

I en viss situation och till en viss typ av brukande så är den billiga sjöodugliga båten MYCKET bättre än den stora dyra båten med sjöegenskaper du aldrig i din vildaste fantasi skulle drömma om att utnyttja. Det kan tolkas som att i brist på självtillit, alltså jag kan inte själv bedömma om en produkt är bra eller fyller det behov jag har, då jag saknar dom kunskaper som brukare att göra. Så jag köper något dyrt, något som är på allas läppar, och något som marknadsförs starkt som det bästa. Sen kan jag med stolta ord proklamera ut så bra den är till allt för jag har ju köpt det bästa.

Detta beteende förstärker ju även min självkänsla som person. Då jag bevisligen har de kunskaper och den förmågan att avgöra hur bra funktion en viss pryla har så måste ju min kunskap som individ stå i paritet med den prylens pris och prestanda.

Men du beskrev det väldigt tydligt i din talan om knivar att det bästa är just den produkt som är avsedd för just den tillämpning du ska ha den till. Det får en att tänka till att det borde ju även gälla andra saker som vi brukar. Tex. båtar, fiskeprylar, mm mm.

Tyvärr så sitter nog dom flesta av oss i den sittsen att vi har svårt att göra den rätta bedömning. Själv kör jag Moraknivar rakt över till allt även om jag har olika modeller av Moraknivar. Nja det finns kanske några Helle-knivar och några fiskars. Så lite freak är man väl kanske ? ? ? ?

Moraknivsfreak Då min ringa kunskap säger mig att dom funkar, men en dyr Gerber hade nog höjt min självkänsla.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hej Thomas. Jag har en enkel fråga som rör knivkunskap: Hur vet man när det är dags att reprofilera sekundäreggen på en kniv? När det tar lång tid att bryna, eller? Och hur bör man gå till väga - visst är det lite krångligt att göra det själv, krävandes någon form av slipsystem med diamantjiggar; kan man i stället lämna in den till proffs och förvänta sig att de gör ett bra jobb? Pratar om en vanlig flatslipning nu (på vilken jag lägger totalt 30/40 graders primäregg) eftersom köks- och fiskeknivarna har detta. (Detta kanske inte kallas en sekundäregg - bladet slipas ju hela vägen från rygg till egg - men samma princip, dvs första slipade "vinkeln" som sedan snävas till ytterligare av primäreggen.)
      Senast ändrad av Syn; 2012-02-29, 18:36.

Kommentera

Tack för att du tagit dig tiden att skriva detta och jag har flyttat tråden till "Allmänt om fiskeutrustning" då kniven mer än väl kvalar in där.

Bra jobbat
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

bladet slipas ju hela vägen från rygg till egg - men samma princip, dvs första slipade "vinkeln" som sedan snävas till ytterligare av primäreggen.)
          Om du tittar på en slipsten förstår du varför eggen ser ut som den gör,, man trycker ju ner bladet mot stenen,, anläggnings-vinkeln bestämmer hur lång egg man får,,, oftast är en kortare egg att föredra, man behöver inte ståla så ofta och kniven klarar lite omildare behandling utan att bli slö...

En lång tunn egg har lättare att lägga sig, höger eller vänster och då får man använda ett stål för att rikta upp den betydligt oftare...

En mora kniv är så pass mjuk att den är svår-slipad dock väldigt lätt att hålla efter , hur du en gör håller den inte särskilt länge, och dom billiga file´knivarna du köper i butiker är inte en kniv bara en skarp plåt-bit som det sprutar gnistor om när du lägger den mot en slip-sten.

Jag försöker hitta kniv-blad som duger, skiter fullständigt i fina märken och vackra handtag,, inget är viktigare på en kniv en formen och materialet i bladet, båda dessa skall va anpassade till ändamålet.... Bättre att jobba med flera olika knivar en att stå med en som inte riktigt duger till något....

Har jobbat som styckare i många år, har därför skaffat mig idéer och vanor när det gäller knivar.

Kommentera

Tycker det var välskrivet och instämmer med det mesta.
            Har själv alltid varit intresserad av hantverk och framförallt metallhantverk, haft knivar sen 5års åldern (fast inte så vassa på den tiden). Precis som dig gillar jag att slipa knivar, gillar även skiftnycklar(!!), på jobbet har jag lättat och polerat min skiffa.

Jobbade i en smedja i 5-6 år och provade tillverka lite knivegg själv men tekniken för att välla ihop stålen, härdning och anlöpningen är inte lätt att lära sig på egen hand. Nån gång ska jag gå en kurs har jag tänkt.

Snacket om "nya" superstål är bara för rolig. Varför krångla till det, ska vara laminerat med fjäderstål i eggen. Hård egg som kan slipas riktigt vass och samtidigt hållbart för lite misshandel.
            Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet - Alla som drunknar har vatten i lungorna.

Kommentera

Axe, det stämmer bra det du skriver. När det gäller knivar ser jag det som så att de som är knivanvändare sällan pratar om knivar, i alla fall inte mer än om de pratar om skiftnycklar eller andra verktyg. De är de som är fascinerade av knivar, men som sällan använder knivar, som pratar och knivar i all oändlighet – och då om deras design, hur de ser ut, hur läckra de är, vilket stål de har – och sist men inte minst hur bra de skär tomater och gurkor.

I övriga samhället ser man knivar som farliga – och vi har idag ett knivförbud på allmän plats. Trots detta använder väl ca 100% av alla människor knivar av olika slag dagligen, de äter med den, brer på smör på mackan med dem, använder dem i köket, osv – och då är de inte farliga alls. Ungdomar som bär knivar är farliga eftersom dom är rädda – dom känner sig stora och starka när de bär kniv. Eftersom de är rädda – är de också farliga om de känner sig trängda. Det är alltså kombinationen ungdomar/knivar som är farliga, blanda in lite brusningsmedel – så är de livsfarliga. Kniven i sig är inte farlig alls egentligen. Det mördas folk med hammare också – skall vi införa ett hammarförbud också? Jag förstår lagens mening – och backar faktiskt upp den eftersom det har blivit som det blivit med ungdomar som bär kniv – och som inte klarar av att handskas med knivar.

Folk förr i tiden bar alltid kniv. Det ingick i klädseln – och det var helt normalt. För dem var kniven ett verktyg. Alla knivanvändare som jag känner ser kniven som verktyg. De som bara använder knivar då och då – ser den ofta som någonting annat än verktyg.

Moraknivar är faktiskt väldigt bra knivar. De är stabila, har bra stål, de är billiga i inköp – och går att slipa så att eggen håller. Moraknivar är ett bra val av kniv.

Men, jag t.ex gillar ”tunga” knivar, jag vill känna tyngden i handen – och dom får väldigt gärna vara snygga också – men ”snyggheten” får aldrig ta över funktionaliteten av kniven.

Ingen av oss kan allt. När vi ställs inför något okänt frågar vi oss fram eller ber om råd, det ligger i vår natur skulle jag tro. Jag tror också att det ligger i vår natur att vi litar på de råd vi får – och där kör vi idag ofta fel eftersom vilken klant som helst kan utge sig för att vara hur kunnig som helst på, t.ex. Internet. Vi kan inte kontrollera de råd vi får mer än att vi tar in råd från många olika människor – och drar en slutsats av de svar vi fått. Frågar vi någon vi känner kan vi oftast lita på rådet vi får eftersom vi kan ställa honom till svars om rådet var galet… Det kan vi inte via Internet.

Thomas
              Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

Rospigg, du är en van knivanvändare. Läs frågan som Syn ställt där han använder orden Reprofilera, sekundäregg och primäregg.

Kan du, utan att söka efter ordens betydelse, översätta hans fråga till riktig Svenska?

Detsamma gäller er andra också, skriv gärna vad ni tror att han frågar. Jag skall lite senare förklara hans fråga.

Jag använder slipegg, brynegg, skäregg osv när jag pratar och skriver eftersom detta är ord som folk begriper. Jag nekar att använda Engelska ord – som någon översatt tvärtom mot vad de egentligen betyder. Jag tycker att dessa försvenskade ord är, snällt sagt, knivsnobberi. Jag vet faktiskt ingen knivanvändare som använder dessa ord.

Thomas

Kommentera

Gura, jag har, precis om du försökt mig på att smida mina egna knivblad, jag lyckades väl inte speciellt bra måste jag erkänna, dom blev snygga – men härdningen var det si och så med… Jag känner många knivsmeder - så när jag behöver något nytt vänder jag mig till någon av dessa – och vet då att jag får riktiga grejor.

”Superstål”, liksom ”underverksbrynen” har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Knivtillverkare välden över levar på dessa superstål – och folk köper och köper.

Gemene man är dålig på stålsorter. Blötjärn och rostfritt förstår de flesta, karbonstål tvekar många på, osv. VG10 är ganska inarbetat idag tack vare Fällkniven – men få vet vad det står för – men det är ett ”bra” stål i folkmun.

Själv har jag av den ogudaktiga uppfattningen att stålet inte har speciellt stor betydelse – det är härdningen och anlöpningen som har betydelse. Du kan alltså köpa ett verkligt dyrt specialstål – och fördärva det totalt vid härdning och anlöpning – och tvärtom. Men stål är inte heller oviktigt måste jag erkänna. Läser jag lite om stål kan jag välja ståltyp till de knivar jag makar – när jag vet deras användningsområde. Sök på stålsorter på Google – där finns mycket att läsa!

Jag tittade en del på en tabell för några år sedan, jag skall se om jag hittar den igen, där kan du se vad de olika stålen är sammansatta av.

Thomas

Kommentera

Ursprungligen postat av EdgePal Visa inlägg
                    Rospigg, du är en van knivanvändare. Läs frågan som Syn ställt där han använder orden Reprofilera, sekundäregg och primäregg.

Kan du, utan att söka efter ordens betydelse, översätta hans fråga till riktig Svenska?

Detsamma gäller er andra också, skriv gärna vad ni tror att han frågar. Jag skall lite senare förklara hans fråga.

Jag använder slipegg, brynegg, skäregg osv när jag pratar och skriver eftersom detta är ord som folk begriper. Jag nekar att använda Engelska ord – som någon översatt tvärtom mot vad de egentligen betyder. Jag tycker att dessa försvenskade ord är, snällt sagt, knivsnobberi. Jag vet faktiskt ingen knivanvändare som använder dessa ord.

Thomas
                    HeHe nej jag läste frågan och måste erkänna att jag inte hängde med helt först men tröstade mig med att frågan var riktad till Dig så jag slapp förklara de märkliga orden vilket jag kan men som sagt frågan var inte till mig även om jag tror mig veta vad han vill veta trots ordvalet så lämnar jag det ändå till Dig ;-)

Jgag är dessutom dålig på att benämna delarna på en kniv men vet hur de ska vara och hur man sköter dem och det räcker för mig, lärde mig när jag var inom kötthantering att sköta knivarna och F*N tog den som tog finkniven till ett grovgöra då blev det ett jädra liv.

En sak som många missar främst när man skär länge är att växla kvivar så eggen får svalna, även den lilla värme som friktionen skapar tar bort toppen av skärpan men skiftar man så svalnar den och hämtar sig snabbt.
                    Så det är inte fel att växla mellan två knivar när man rensar dagens fångst eller styckar kött efter jakt, och inte samma kniv att hacka ben med som att skära ut finbitarna en dödssynd enigt min gode vän och läromästare styckmästaren "Otto" och han kunde detta bättre än någon jag mött.

Nu ser jag fram emot Din förklaringen av de märkliga orden ;-)

Kommentera

Måste ge mig in i denna fråga, inte för att försöka briljera och avge ett svar, utan mer för att testa mina egna kunskaper och hur jag tolkar detta med egg/eggar mm. Jag får ju troligtvis det helt korrekta svaret snart eller ?

När man använder en kniv så bryner eller skärper man den med jämna mellanrum (alltså inte slipar) och detta gör väl eggen (den primära som skär ? ) rundare och rundare, vinkeln försvinner och bildar en kurva i stället ? Sekundäreggen tolkar jag som sidorna på den slipade eggen. Denna förlorar väl också sin ursprungsform med tiden och efter allt nötande med skärpstål ? Vinkeln blir större eller säger man grövre med tiden ?

Du märker att jag redan bara ställer frågor va ?

Att reprofilera tolkar jag som att med mer kraft slipa/bearbeta knivens eggar tillbaka till ursprunglig form och vinkel ?

Ska bli intressant att höra sanningen, och ser redan fram mot den intressanta delen om att slipa/bryna/skärpa en kniv.
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 983 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11