Enkel knivkunskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkel knivkunskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för ditt svar Rospigg – det blev precis så som jag väntade mig från en van knivanvändare.

För att klara ut dessa ord för trådens läsare:

• Primäregg är det jag kallar brynegg
    • Sekundäregg är det jag kallar slipegg / (alternativt bladsidan om jag skall vara noga).
    • Reprofilera är när jag återställer en egg till dess ursprungliga form/eggvinkel

• Frågan från Syn är alltså: Hur ofta skall jag slipa bladsidan, alternativt slipeggen?

Jag har testat att använda dessa ord när jag varit ute på knivmarknader osv – ingen fattar vad man pratar om – men använder jag ord som slipegg och brynegg förstår alla direkt. Jag tror på att vi skall använda ord som folk faktiskt förstår innebörden av.

Jag ser dessa ord som lite ”snobberi” när det gäller knivar. Mycket få vana knivanvändare, knivmakare, knivsmeder osv som jag känner använder dessa ord. Det bör berätta någonting för Syn.

Jag tror att Syn är ett troll. Han använder ord som är vanliga på Internet, han förstår innebörden av orden, alltså är han teoretiskt kunnig – och så ställer han en nybörjarfråga som tillhör praktiken. Han kallar den själv för en enkel fråga som rör knivkunskap. Kombinationen av ordval – och den fråga han ställer är inte speciellt snygg – och inte vidare genomtänkt. Undrar vad hans avsikt med frågan var… ;-)

Syn kan i alla fall teorin när det gäller slipning = han har läst teorin för körkortet - men har aldrig själv suttit bakom ratten.

Välkommen tillbaka Syn, men försök att vara medarbetare – inte motarbetare, i denna tråd.

Thomas
    Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

Lite svenska angående dom 3 eggarna som nämndes,, när man pressar kniven mot en roterande slipsten trycks bladet ihop så en liten bit lossnar, skall dock inte falla av utan bli till små tunna flagor,, sedan tar man en bryn-sten med vatten eller en roterande tygtrissa med pasta på och polerar bort dessa små flagor, allt måste göras jämnt så äggen är lika bred och brynet/tygtrissan är ungefär lika mycket använd på båda sidor då är kniven färdig att användas och skall duga till att raka sig med,,, vad skäregg är förstår jag inte riktigt,, efter att kniven brynts skall den ju va klar att användas, annars har man gjort fel.....Eller slip-egg är före man börjar slipa?

Bra att ha 2 skärpstål också,, ett som är fint när kniven är nyslipad och ett lite grövre när den börjar bli slö!Eventuellt ett platt stål med 2 olika grova sidor vilket jag föredrar,,

Hur ofta skall jag slipa bladsidan, alternativt slipeggen
      Slipa bladsidan ????? det har jag aldrig funderat på att göra, och finns det mer en 1 egg på kniven får man lära sig slipa
      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-02-29, 23:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av EdgePal Visa inlägg
        Jag använder slipegg, brynegg, skäregg osv när jag pratar och skriver eftersom detta är ord som folk begriper. Jag nekar att använda Engelska ord – som någon översatt tvärtom mot vad de egentligen betyder. Jag tycker att dessa försvenskade ord är, snällt sagt, knivsnobberi. Jag vet faktiskt ingen knivanvändare som använder dessa ord.
        Hoppsan... Du får väl lov att ursäkta min svengelska! Det är termer jag har stött på på internet i texter om knivskötsel. Har ingen aning om vad dessa ord kallas i gängse terminologi. Men det verkar som att du förstår vad jag menar, ändå!

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Jag försöker hitta kniv-blad som duger, skiter fullständigt i fina märken och vackra handtag,, inget är viktigare på en kniv en formen och materialet i bladet, båda dessa skall va anpassade till ändamålet.... Bättre att jobba med flera olika knivar en att stå med en som inte riktigt duger till något....
        På tal om knivar som duger så har ju Frosts Mora en lång rad bruksknivar i välrenommerade Sandvik 12C27 rostfritt (tror jag) som inte kostar mer än max några hundra kronor. Jag har hört gott om dem.

Kommentera

Jorgen Mansson,
          Man kan slipa eggar på många olika sätt och med många olika maskiner och verktyg. Visst kan man slipa på en roterande slipsten och efteråt använda en tygtrissa eller en roterande läderstop med, eller utan, slipmedel/pasta för att ta bort slipskägget. Många slipar sina knivar på detta sätt – och det är ett bra sätt. Tormek och Kirunaslipen med mera är bra maskiner för sådan slipning.

Skäreggen är den del av eggen där bladets båda sidor möts, alltså den delen av eggen man faktiskt skär med, där av namnet skäregg. Skäreggen kan bildas av två slipeggar – eller av två bryneggar – eller av två konvexa eggar som möts till en skäregg. När man är klar över vad skäregg är, kan man prata om alla olika typer av eggar eftersom de alla har en skäregg – men den kan alltså se ut på olika sätt.

Jag har den erfarenheten att om en kniv är så vass att du kan raka dig med den duger den enbart till en enda sak – och det är att raka sig med den. Används den till vad en kniv verkligen skall klara av att utföra – blir den slö omgående eftersom materialet i eggen är så extremt tunt.

Skalpeller bör vara så vassa som du beskriver – och gärna ännu lite vassare än så. Det är få knivar som behöver ha en sådan vasshet som du beskriver. Ett eggverktyg skall bara vara så vasst som det behöver vara för att fungera för vad det är skapat till att utföra – eggen skall ju hålla att använda ett tag också innan den blir slö, eller?

Styckare, de som filear fisk, dalahästtäljare, träsnidare, mm vill gärna ha mycket vassa eggar eftersom det är kraftbesparande när man jobbar med kniv i handen 8 timmar per dag.

Slipkunskap är alltså, i alla fall för mig, balansen mellan vasshet och slitagetålighet – för varje enskilt eggverktyg och användningssätt. Slipkunskap är INTE att få en egg supervass. Hur svårt är det att få två plana sidor som möter varandra i en låg vinkel - vasst?

Vi var inne på vår moderna urbaniserade värld förut. Jag tror att denna fascination av vassa eggar kommer från just detta. Folk tror att eggar skall vara så vassa att man kan raka sig med dem – men använder knivar så lite utomhus att de aldrig ser att de blir slöa omgående. Därav denna myt.

Thomas

Kommentera

återigen en fråga, tänkte vänta med denna men eller vi glömmer frågan, svaret på alla mina frågor om slipning känner jag på mig kommer inom kort.

Till Jörgen kan jag säga: det du nämner får mig att minnas min morbror, han som lärde mig fiska som liten grabb och han som lärde mig bära kniv, "en kniv ska va vass" sa han alltid "slöa knivar är farliga verktyg" va ett annat av hans uttryck. Trotts hans kunskaper och att jag alltid gick till honom och fick mina knivar slipade vassa så lärde jag mig aldrig själv.

När du Jörgen nämner detta med tunna flagor kommer jag ihåg att min morbror slipade så sa han "sådär ja då har vi fått fram ron" eller kanske rån eller roen. Vet inte men de va ett uttryck han hade å när jag frågade va han menade så sa han bara "annars får du ingen vass kniv" och så visade han kniven med en egg som liknade gjutskägg eller grader efter bearbetning. Det kanske bara va något lokalt ord eller tom. personligt uttryck för ett speciellt tillstånd som han ville ha, vad vet jag ?

Gamla minnen och som sagt och förklaring följer gissar jag.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag tror att Syn är ett troll. Han använder ord som är vanliga på Internet, han förstår innebörden av orden, alltså är han teoretiskt kunnig – och så ställer han en nybörjarfråga som tillhör praktiken. Han kallar den själv för en enkel fråga som rör knivkunskap. Kombinationen av ordval – och den fråga han ställer är inte speciellt snygg – och inte vidare genomtänkt. Undrar vad hans avsikt med frågan var… ;-)
              Vad i helv... Nej! Jag trollar inte, och är inte teoretiskt kunnig "i hemlighet", eller ute efter att sätta dit dig på något sätt! Även om det är litet smickrande att du tror det. Avsikten var helt ärlig, och jag vet inte svaret på den ställda nybörjarfrågan. Ordvalet har jag förklarat i den förra posten.

Syn kan i alla fall teorin när det gäller slipning = han har läst teorin för körkortet - men har aldrig själv suttit bakom ratten.
              Återigen. Jag vet inte var din trollparanoia kommer ifrån. Vad gäller liknelsen så kan jag varken någon nämnvärd teori eller praktik för att bryna knivar. Därav mitt deltagande i tråden!
              Senast ändrad av Syn; 2012-03-01, 00:21.

Kommentera

Funkar hur fint som helst,, finns ju så kallade slaktknivar i olika storlekar samt benknivar,, när jag jobbar med kött vill jag ha 2 slaktknivar, och 2 benknivar i olika storlek, och vid fisk en stor slaktkniv för att ta bort huvud , fenor och sådant sedan en till själva rensning och filéer.

Jag försöker slipa en kniv i en rörelse per sida så jag slipper lyfta kniven , brukar ta 2-3 rundor upp ock ner på stenen, sedan vända kniven och slipa på andra sidan så dom är jämna , sedan bryna, och slutligen bryna kniven 100% perfekt.

Efter det kan jag nog bli våldsam om andra kommer och pillar på mina knivar,,, har fortfarande en egen uppsättning hemma som tanten inte får gå nära, då är riken stor att dom blir som skruvmejslar efter en stund

Moras arbetsknivar brukar komma med 2 typer av handtag, dom i trä har oftast lite mjukare kol-stål, medan dom med plasthandtag är betydligt styvare,, tror det går från svart till gult,, men är lite osäker på om det vita eller gula är hårdast.

Riktigt bra verktyg till lagom pris....

Kommentera

Jag brukar kalla det råegg vi använde det uttrycket på fabrikerna !

Kommentera

Axe, du har helt rätt – har du fuskläst på Internet? :-)

Internet är en underbar plats att tillbringa tid på – men också en plats där väldigt många utger sig för att vara saker de absolut inte är. Man måste vara väldigt kritisk när man läser om saker och ting på Internet. När det gäller slipning osv finns det många som utger sig för att kunna slipa – men varenda en som verkligen kan slipa ser snabbt att teorin är ganska hygglig – men praktiken saknas – ibland helt. De har läst sig till sin kunskap – och sedan bildat sig en egen uppfattning – som inte alltid är helt rätt…

Dessa teoretiska slip-gurus blandas med några som är verkliga experter på slipning och som lagt ned sin själ för att på ett bra sätt förmedla sina erfarenheter av slipning. Dessa teoretiska slipgurumuppar pratar ofta skit om de som verkligen kan slipa. Så fungerar det.

Värt att läsa är: http://www.paddlingsnyaadress.com/verktyg/index.htm Klicka omkring i menyn till vänster, läs och njut (Han använder de ord jag inte gillar – men hans avsikt med detta är att försöka få en gemensam termologi för eggar, jag förstår hans avsikt – men delar inte hans uppfattning).

Om mig har en Internet slipguru t.ex. sagt att: om jag råkar nämna en rätt slipvinkel så är det ren tur – eftersom jag bara egentligen upprepar sånt som han själv skrivit tidigare… Med andra ord, han kan allt, jag ingenting. Jag bara kopierar vad han redan har skrivit. Jag skulle tro att jag, vid mina år, slipade knivar och höll kurser i knivmakeri - långt innan han ens var född. Sånt tycker jag är kul!

Thomas

Kommentera

Axe, kärt barn har många namn, ron har jag hört, slipskägg, råegg, mm - på Engelska: Burr, mm.

Slipskägg är en restprodukt som är mycket tunn om man slipar korrekt, tänk aluminiumfolie ungefär. Slipskägget viker sig bort från brynet och måste ”brytas av” vilket låter våldsamt. Har du slipat rätt så kan du ta en träbit, allt från en tändsticka och uppåt – och dra den längs med eggen samt växla sida för varje drag. Håll träbiten ca 5-10 grader högre än skäreggens vinklar, då viks skäreggen fram och tillbaka – och lossnar på grund av materialutmattning. Ta sedan några extra drag med brynet längs med eggen – detta eftersom slipskägget faktiskt lämnar en mycket liten platt yta på skäreggen.

Vilket ord man väljer att använda saknar betydelse, slipskägg tycker jag låter bra – och de flesta förstår detta ords innebörd. Det heter ju även gjutskägg när det gäller gjutning.

Thomas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11