Enkel knivkunskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkel knivkunskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har lärt ut slipning till lärlingar på stycknings fabrikerna , men att göra sådant på papper går inte,, när man har hållit på och slipat ett tag gör man på sitt sätt, tror inte jag träffat på 2 personer genom alla år som har exakt lika dana knivar,, har försökt kopiera folk som hade betydligt bättre knivar en jag, men det funkade inte, bara han kunde använda den metoden....

Något som är väldigt kul att slipa är gjutjärns yxorna vi hade att klyva med, dom var lika vassa som knivarna men vägde mellan 3-5 kg,,, gällde verkligen att va försiktig när man jobbade med dessa mord-verktyg...

Kommentera

Syn, inga problem, kanske jag hade fel – men bäst att mota Olle i grind.

Jodå, jag förstår vad orden innebär – och du har läst vad jag tycker om dem. Var och en använder de ord han själv föredrar. Eftersom jag inte använder dessa ord mer än på Engelska, spåket de kommer från, så vill jag inte heller blanda ihop de Engelska orden med dessa ord – eftersom de på Engelska har betydelsen tvärt om mot vad de har på Svenska… Varför krångla till det?

Thomas
      Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

Nej, ärligt det har jag faktiskt inte, Min morbror va som en gud för mig i unga år, (han är borta sen länge) han hade och krävde alltid vassa knivar, därför är jag själv bärare av vassa knivar men utan att kunna, handbryner och skärpstål, oftast efter varje användning. Så håller jag mina "bra" knivar vassa, slitsamt

Det jag sa i förra inlägget dök bara plötsligt upp ur minnet (minnet av min morbror vid sliphjulet som jag drog för hand innan han monterade elmotor)

Även om jag gillar knivar och då vassa knivar är jag en äkta nolla i ämnet

För övrigt så fångas jag av dina raka och träffande ord, och visst är det som du säger, vi är nog alla lite troende gurus med våra kunskaper inom olika områden, som båtar, spön, gäddfiske mm, TACK för att du påminner oss, däremot är det nog få som inte har goda eller välmenande avsikter i sitt internetskrivande.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Något som är väldigt kul att slipa är gjutjärns yxorna vi hade att klyva med, dom var lika vassa som knivarna men vägde mellan 3-5 kg,,,
          Usch då... Hur slipar man en yxa egentligen? Visst har de konvex egg?

Kommentera

Jorgen Mansson, styckare är väldigt bra på att slipa knivar – och det är precis så som du säger, var och en har sin egen metod. Alla knivanvändare, alltså folk som använder knivar flera timmar per dag 365 dagar per år, har sin egen metod att slipa – och egna favorit eggar.

Som styckare vet du också att du känner när knivens skärpa har fallit med bara några få procent. De som bara använder sina knivar några minuter om dagen – de känner inte sådant, där måste skärpan ha gått ned kanske 50% innan de börjar slipa. Besök en dalahästtäljare och prata skärpa och vasshet, det är mycket lärorikt!

Thomas

Kommentera

Styckare, de som filear fisk, dalahästtäljare, träsnidare, mm vill gärna ha mycket vassa eggar eftersom det är kraftbesparande när man jobbar med kniv i handen 8 timmar per dag.
              Det är vad jag jobbat med och vill därför ha den bästa skärpan man kan få,,, ju kortare egg du har och ju hårdare stål ju längre håller kniven innan den behövs slipas om,, den får svårare att lägga sig med den slipningen....

Sedan finns det ju massor av olika stålkombinationer som passar för sina ändamål,, extremast är väl dom som tillverkar samuraj svärden i japan...

Läste också här att en hade sagt att slöa knivar är farliga vilket jag håller med om 100% skulle man råka skära sig med en slö kniv blir det hemska skador jämfört med om den är vass, risken att man slinter är också betydligt större med en slö kniv.

Vi fick prova laserknivar på ett företag, visst väldigt bekvämt men det skar även sönder saker det inte skulle och slutade man röra handen blev köttet grillat så vi la snabbt ner den iden...

Kommentera

Slipar dom precis som en kniv fast du får ha en annan typ av slipsten, den typen av sten du ibland på tv ser folk stå och veva runt,,, den är betydligt långsammare men fungerar bättre till dessa långa eggar och man får plats att stå och hålla yxan vågrätt med båda händerna.. Man behöver inte trycka så hårt på dom som en kniv, deras vikt gör den största delen av det jobbet..

Stålet i Yxorna är betydligt mjukare en i en kniv så det är inga speciella trick för den slipningen.

Kommentera

Kan säkert lära mig mycket av dom,,, trä tar mer på knivarna en vad kött gör, det är bara dom förbannade benen man ska stå och pilla i som slöar knivar,, allra värst har dom det som pillar gris-skallar,, tänderna slöar vilken kniv som helst omedelbart, skär man i en tand är det bara omslipning som gäller...

Kommentera

Jorgen Mansson, har du märkt att fett gör en kniv snabbare slö än vad kött gör? Ett litet märkligt fenomen, det borde ju faktiskt vara tvärtom - har du en bra förklaring?

Thomas

Kommentera

Jag har jobbat som styckmästare i 23år och det som slöar ner kniven snabbast är underlaget, alltså vilken typ av skärbräda du använder och fläsk/nötkött är nog 50/50 med vass kniv, man använder helst en kniv med lång egg för fläskkött om man ska stycka snabbt, är grisen stressad vid slakt med ökad mjölksyra är fläsket segare.
                      Senast ändrad av LazziLax; 2012-03-01, 09:37.
                      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist