Dimension på flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dimension på flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En annan nackdel med tjockare lina är det större vindfånget, alltså kan man få en rejäl linbåge om det blåser mycket vilket gör att man missar fisk som hugger snabbt efter nedslaget. Fördelen med tjockare lina är att det oftast
    är lättare att trassla upp.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av magic mike
      Hej allihopa.

Har läst en del inlägg om flätlinor och deras fabrikat och dimensioner mm. Jag vill gärna höra ännu fler synpunkter på vilken dimension som är lämplig. Jag har tänkt köra spinnfiske efter gädda/havsöring i första hand. Det handlar om en haspelrulle för övrigt.
      Rent styrkemässigt känns det ju nästan som 0,15 räcker (ca 10 kg) men är det ändå vettigt att ha lite marginal för att klara bottennapp, slitage mm och få bättre linupplägg och minskade trasselproblem? T.ex. 0,28 i flätlina, är det kanske ett vettigt val eller överdimensionerat åt fanders? Hur är kastegenskaperna på flät vs. nylon om man jämför samma dimension? 0,28 nylon ger ju riktigt bra kastlängder för t.ex. gäddfiske men blir det motsvarande längder med flät i den dimensionen?

Tacksam för synpunkter
      /Micke
      Du är alldeles rätt ute!
      En lina med dragstyrka runt 10 - 15 kg räcker mer än väl till spinnfiske efter gädda och havsöring.
      Själv har jag en Spiderwire-lina som håller för 8 kg på min haspel.

Du kan sätta en stor parentes runt rekommendationerna från multirulltjafsarna här ovan.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Zonker, sa David Lundqvist, Buster, "KG", trumman mfl ar bara daliga pa att kasta multi menar du. Kom in i matchen eller fortsatt med put and take fisket. Jag korde ocksa tunnare forst men det ar battre med tjockare dimension for jerk, sa ar det bara. Det kommer du fatta sasmaningom

Jenkilainen

Kommentera

Nu handlar ju denna tråd inte om Jerk, så varför dividera om det??? Läs skaparens (inte gud denna gång) fråga igen.

Ca 0.20 mm säger jag än en gång. Power Pro, Fins PRT Braid eller Penn Dynabraid Supreme så får du en fin lina.

sigpic

Kommentera

Tjafsar du emot behaller jag din GPS Jag ringde dem igen nu var de slut och de skulle skicka sa fort de fick nya nasta vecka. De ursaktade sig sa mycket.

MVH

Jenk

Kommentera

Ursprungligen postat av Sture
              Tjafsar du emot behaller jag din GPS Jag ringde dem igen nu var de slut och de skulle skicka sa fort de fick nya nasta vecka. De ursaktade sig sa mycket.

MVH

Jenk

Förlåt!!!

Lovar vara snäll och ät min spenat var dag!

Men att logga sig som Sture var ett slag under bältet.
              sigpic

Kommentera

Tack för alla tips och kommentarer. Det mesta av vad ni säger bekräftar vad jag trott dvs. på multi kan det vara vissa fysikaliska fördelar med en "överstark" (läs tjockare) lina medan haspeln klarar sig bra med typ 0,15-0,20 (gädda havsöring etc.) dvs en lina som ungefär motsvarar en nylonlina 0,30-0,35 i styrka.

Kan tillägga att det verkar ännu viktigare att flätlina läggs på utan tvinn, jag lyckades bli ordentligt irriterad på att höra ljudet av ett skatbo modell mindre som minst vartannat kast rasslade genom spötoppen. Efterföljande "utredning" med en tunn o mjuk flätlina är inte så stimulerande. Efter att släppt ut all lina efter båten och veva på den verkar den fått ett helt nytt liv som "neutral" och kastandet går problemfritt.
                Anmärkningsvärt är kanske att jag faktiskt la på linan enligt stnadarden dvs hasplade av från rullen med etiketten mot mig.

/Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
                  Vet inte om jag håller med om att förlorade beten för 285:- är rätt definition för "fungerar jättebra" ? Men det är ju en smaksak...
                  Men det är inte pga att linan är dålig utan att jag själv slarvar i utkastet! Dock har jag inte förlorat min manta än!!!

Jag håller med att man skall ha tjockare lina när man jerkar, men tycker att 0,28 räcker...

Till gäddfisket med haspel räcker 0,15-0,17 väldigt bra!

Är det någon som har fått linan runt tummen någon gång när man har kastat snabbt och för hårt. Det gjorde ont kan jag säga. En flätlina som skär in i tummen... Mumma!
                  Senast ändrad av Stizo; 2004-09-13, 07:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av magic mike
                    Tack för alla tips och kommentarer. Det mesta av vad ni säger bekräftar vad jag trott dvs. på multi kan det vara vissa fysikaliska fördelar med en "överstark" (läs tjockare) lina medan haspeln klarar sig bra med typ 0,15-0,20 (gädda havsöring etc.) dvs en lina som ungefär motsvarar en nylonlina 0,30-0,35 i styrka.

Kan tillägga att det verkar ännu viktigare att flätlina läggs på utan tvinn, jag lyckades bli ordentligt irriterad på att höra ljudet av ett skatbo modell mindre som minst vartannat kast rasslade genom spötoppen. Efterföljande "utredning" med en tunn o mjuk flätlina är inte så stimulerande. Efter att släppt ut all lina efter båten och veva på den verkar den fått ett helt nytt liv som "neutral" och kastandet går problemfritt.
                    Anmärkningsvärt är kanske att jag faktiskt la på linan enligt stnadarden dvs hasplade av från rullen med etiketten mot mig.

/Micke
                    Vad kör du med för lina? Fireline brukar inte ställa till den typen av problem.
                    Sen det där med "etiketten uppåt" kan variera lite med olika fabrikat på linan. Vissa sorter får man lägga med etiketten nedåt. Men huvudsaken är ju att du har fått det att fungera.

Kommentera

Jag har Broman TUF-line 0,15 mm. Kanske inte lika välkänd som t.ex. FireLine men förutom lite initiala problem med trassel/tvinn så verkar den rätt trevlig. För flera år sedan köpte jag Spiderwire fusion (om jag minns rätt) och det var en helt annan styvhet i den. Det försämrar väl presentation och kast lite men trasselpotentialen minskar nog ungefär lika mycket

/Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist