Varför så absurt stark lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför så absurt stark lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av peternyman69 Visa inlägg
    Jag fiskar med både mono(trilene sensation) o flätlina(Powerpro), beroende på fiskemetod. Ett argument man ofta får höra till flätlinans fördel, är att man kan gå ner i dimension...de vette fan. Hur mäter man tjockleken på flätlina kontra mono? Det står ex. 0.20 PP, men den känns mellan fingrarna bra mycket tjockare och "bygger" betydligt mer på spolen än en 0.20 nylon. På min ena rulle står det 185m/0.35mm-nylon. Det vore intressant o se hur många meter flätlina i motsvarande dimension som får plats?
    Det där är ju inte acceptabelt. En lina som har dimensionen 0,20 mm ska naturligtvis ha den dimensionen och inget annat och det oavsett om det är en monofil- eller en flätad lina. Varför stämmer inte angivelserna? Dessutom framgår av flera tester jag läst att inte heller uppgifterna om linans brottstyrka är särskilt tillförlitliga. Det här är ju så larvigt att det inte liknar någonting.

Kommentera

Vad ska du med brottstyrkan till? Bättre att gå efter diametern i sig och på ett sätt ha ett humm om hur stark linan är. Oftast är det i knutarna som linan ryker ändå, om man har tillräckligt stark lina d.v.s.

Kommentera

Har använt flätlina sedan 1994 och har testat en mängd olika fabrikat, mina erfarenheter grundar sig mao inte bara på PP. Inga problem med linuppläggningen på mina Shimano o Ambassadeur-rullar. Jag har faktiskt inga problem alls när det gäller flätlinor. Men det där med dimensioner är en annan sak. Testa o lägg på 0.20 nylon på en tom spole o mät antal meter. Töm spolen o fyll därefter med 0.20 flät. skillnad?

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
        Byt märke på din flätlina, hade 0.30 nylon på rullen och bytte till 0.20 flät och det märks tydlig skillnad, sen var det någon som skrev att rullen kanske har taskigt linupplägg då kan jag tänka mig att det bygger på mer och blir trassel vid utkast.

Kommentera

Deja vu.

Kommentera

[QUOTE=Denzar;778130]Deja vu.[/QUOTE

Never ending story?

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
              Vad ska du med brottstyrkan till? Bättre att gå efter diametern i sig och på ett sätt ha ett humm om hur stark linan är. Oftast är det i knutarna som linan ryker ändå, om man har tillräckligt stark lina d.v.s.
              Vad man sk med all den där uppgivna brottstyrkan till var ju precis den fråga jag ställde i trådstarten. Duh! Nu har jag förstått att flätlinorna inte är så starka som det anges på förpackningarna och att de dessutom är grövre än vad som anges. Är det dessutom så att de har sämre knuthållfasthet jämfört med nylon och tål nötning sämre så vete sjutton vilken typ av lina som i praktiken håller bäst. Märkligt att man inte ska kunna ange korrekta uppgifter om hållfasthet och dimension på förpackningarna. Slka man alltså behöva köpa lina på känn?

Kommentera

Ursprungligen postat av peternyman69 Visa inlägg
                Har använt flätlina sedan 1994 och har testat en mängd olika fabrikat, mina erfarenheter grundar sig mao inte bara på PP. Inga problem med linuppläggningen på mina Shimano o Ambassadeur-rullar. Jag har faktiskt inga problem alls när det gäller flätlinor. Men det där med dimensioner är en annan sak. Testa o lägg på 0.20 nylon på en tom spole o mät antal meter. Töm spolen o fyll därefter med 0.20 flät. skillnad?
                flätlinan tål större belastning

sen om det är 20-30m mindre flätlina har ingen som helst betydelse. Finns väl ingen som kastar mer än 150m ?
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Är det dessutom så att de har sämre knuthållfasthet jämfört med nylon och tål nötning sämre så vete sjutton vilken typ av lina som i praktiken håller bäst.
                  Skillnaden i styrka mellan en spiderwire påspolad och en nylonlina påspolad är försumbar eftersom spiderwire blir dubbelt så tjock på spolen som angivet mått , dom som är uppväxta med flätlinor verkar ha accepterat det medan jag som har kört med nylon i många år tycker det är rent vansinne

På brittiska spolar är ofta tjockleken dubblad mot en spole här, ex säljs en spiderwire här som 0:14 men säljs som en 0:30 på deras spolar, undrar om det är av ren lathet från grossisterna det blir fel ??

Finns ingen som har nytta av en lina som har dragstyrka mer en 25 % över vad slirbromsen klarar under förutsättning att linan klarar vad som anges, vilket är ytterst sällsynt att dom gör
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-11-13, 15:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Skillnaden i styrka mellan en spiderwire påspolad och en nylonlina påspolad är försumbar eftersom spiderwire blir dubbelt så tjock på spolen som angivet mått , dom som är uppväxta med flätlinor verkar ha accepterat det medan jag som har kört med nylon i många år tycker det är rent vansinne

På brittiska spolar är ofta tjockleken dubblad mot en spole här, ex säljs en spiderwire här som 0:14 men säljs som en 0:30 på deras spolar, undrar om det är av ren lathet från grossisterna det blir fel ??
                    Jag har varit med så länge och blivit så cynisk att jag knappast tror att det rör sig om misstag eller lättja utan att det är så att just styrkan relativt diametern medvetet används som försäljningsargument och att de missvisande siffrorna helt enkelt är vilseledande marknadsföring. Det är synd för linorna har säkert egenskaper som gör dem till bra val för vissa typer av fiske eller vissa fiskesituationer men åtminstone jag tappar förtroendet för produkter som någon försöker lura på mig. Stämmer inte ens så basala saker som uppgifter om dragstyrka och dimension så tror jag helt enkelt inte på någonting som den som lämnat de uppgifterna säger om produkten och dess egenskaper.

Kommentera

Jag har varit med så länge och blivit så cynisk att jag knappast tror att det rör sig om misstag eller lättja utan att det är så att just styrkan relativt diametern medvetet används som försäljningsargument och att de missvisande siffrorna helt enkelt är vilseledande marknadsföring.
                      Kan bara hålla med dig... Själv kör jag bara flätlinor på det riktigt lätta och det riktigt tunga fisket allt annat fungerar minst lika bra med nylon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 426 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57