Ursprungligen postat av peternyman69
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varför så absurt stark lina?
Collapse
X
-
Det där är ju inte acceptabelt. En lina som har dimensionen 0,20 mm ska naturligtvis ha den dimensionen och inget annat och det oavsett om det är en monofil- eller en flätad lina. Varför stämmer inte angivelserna? Dessutom framgår av flera tester jag läst att inte heller uppgifterna om linans brottstyrka är särskilt tillförlitliga. Det här är ju så larvigt att det inte liknar någonting.
-
Har använt flätlina sedan 1994 och har testat en mängd olika fabrikat, mina erfarenheter grundar sig mao inte bara på PP. Inga problem med linuppläggningen på mina Shimano o Ambassadeur-rullar. Jag har faktiskt inga problem alls när det gäller flätlinor. Men det där med dimensioner är en annan sak. Testa o lägg på 0.20 nylon på en tom spole o mät antal meter. Töm spolen o fyll därefter med 0.20 flät. skillnad?
Ursprungligen postat av mojoman Visa inläggByt märke på din flätlina, hade 0.30 nylon på rullen och bytte till 0.20 flät och det märks tydlig skillnad, sen var det någon som skrev att rullen kanske har taskigt linupplägg då kan jag tänka mig att det bygger på mer och blir trassel vid utkast.
Kommentera
-
Vad man sk med all den där uppgivna brottstyrkan till var ju precis den fråga jag ställde i trådstarten. Duh! Nu har jag förstått att flätlinorna inte är så starka som det anges på förpackningarna och att de dessutom är grövre än vad som anges. Är det dessutom så att de har sämre knuthållfasthet jämfört med nylon och tål nötning sämre så vete sjutton vilken typ av lina som i praktiken håller bäst. Märkligt att man inte ska kunna ange korrekta uppgifter om hållfasthet och dimension på förpackningarna. Slka man alltså behöva köpa lina på känn?Ursprungligen postat av orient Visa inläggVad ska du med brottstyrkan till? Bättre att gå efter diametern i sig och på ett sätt ha ett humm om hur stark linan är. Oftast är det i knutarna som linan ryker ändå, om man har tillräckligt stark lina d.v.s.
Kommentera
-
flätlinan tål större belastningUrsprungligen postat av peternyman69 Visa inläggHar använt flätlina sedan 1994 och har testat en mängd olika fabrikat, mina erfarenheter grundar sig mao inte bara på PP. Inga problem med linuppläggningen på mina Shimano o Ambassadeur-rullar. Jag har faktiskt inga problem alls när det gäller flätlinor. Men det där med dimensioner är en annan sak. Testa o lägg på 0.20 nylon på en tom spole o mät antal meter. Töm spolen o fyll därefter med 0.20 flät. skillnad?
sen om det är 20-30m mindre flätlina har ingen som helst betydelse. Finns väl ingen som kastar mer än 150m ?FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Skillnaden i styrka mellan en spiderwire påspolad och en nylonlina påspolad är försumbar eftersom spiderwire blir dubbelt så tjock på spolen som angivet mått , dom som är uppväxta med flätlinor verkar ha accepterat det medan jag som har kört med nylon i många år tycker det är rent vansinneÄr det dessutom så att de har sämre knuthållfasthet jämfört med nylon och tål nötning sämre så vete sjutton vilken typ av lina som i praktiken håller bäst.
På brittiska spolar är ofta tjockleken dubblad mot en spole här, ex säljs en spiderwire här som 0:14 men säljs som en 0:30 på deras spolar, undrar om det är av ren lathet från grossisterna det blir fel ??
Finns ingen som har nytta av en lina som har dragstyrka mer en 25 % över vad slirbromsen klarar under förutsättning att linan klarar vad som anges, vilket är ytterst sällsynt att dom gör
Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-11-13, 15:24.
Kommentera
-
Jag har varit med så länge och blivit så cynisk att jag knappast tror att det rör sig om misstag eller lättja utan att det är så att just styrkan relativt diametern medvetet används som försäljningsargument och att de missvisande siffrorna helt enkelt är vilseledande marknadsföring. Det är synd för linorna har säkert egenskaper som gör dem till bra val för vissa typer av fiske eller vissa fiskesituationer men åtminstone jag tappar förtroendet för produkter som någon försöker lura på mig. Stämmer inte ens så basala saker som uppgifter om dragstyrka och dimension så tror jag helt enkelt inte på någonting som den som lämnat de uppgifterna säger om produkten och dess egenskaper.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggSkillnaden i styrka mellan en spiderwire påspolad och en nylonlina påspolad är försumbar eftersom spiderwire blir dubbelt så tjock på spolen som angivet mått , dom som är uppväxta med flätlinor verkar ha accepterat det medan jag som har kört med nylon i många år tycker det är rent vansinne
På brittiska spolar är ofta tjockleken dubblad mot en spole här, ex säljs en spiderwire här som 0:14 men säljs som en 0:30 på deras spolar, undrar om det är av ren lathet från grossisterna det blir fel ??
Kommentera
-
Kan bara hålla med dig... Själv kör jag bara flätlinor på det riktigt lätta och det riktigt tunga fisket allt annat fungerar minst lika bra med nylonJag har varit med så länge och blivit så cynisk att jag knappast tror att det rör sig om misstag eller lättja utan att det är så att just styrkan relativt diametern medvetet används som försäljningsargument och att de missvisande siffrorna helt enkelt är vilseledande marknadsföring.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av KigNågon som känner till om Zalt 14 någongång tillverkats med fenor?3 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-04-11, 13:03 -
-
av Mathias 70Cobbar,cobbar på väggen där.
Säg mig vem som största ger.1 Foto-
2026-01-30, 13:55 -
-
av LordDanDå jag fick så bra hjälp med min rulle tidigare så tänkte jag chansen och se om de är någon som har...1 Foto
-
2026-01-03, 13:37 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 426 visningar