Besman våg ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Besman våg !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har faktiskt aldrig använt annat än besman....en typ där man flyttar handtaget.
    Den jag har kommer ursprungligen från min morfar och visst är det kul att använda något som använts i generationer!
    Vill minnas att min farsa en gång kollade om den stämde genom att mäta upp vatten i någon superlätt behållare osv...och visst stämde den!

Jag har haft funderingar på någon "godkänd" våg men det har ännu inte blivit av.

Jag väger alltid mina fiskar på land eftersom de jag släpper i ändå inte är värda att väga.....och de jag väger äter jag upp.
    Att väga på sjön i sjögång med besman har jag aldrig provat men jag inbillar mig att det inte blir helt lätt faktiskt.
    Tillhör du den kategorin av fiskare som slänger i fisken du fått och vill väga levande fisk....i sjögång....he, he....den besman jag har är nog inte lämplig i alla fall.

Om du känner någon som har en besman så prova att väga med den, sedan vet du nog mer om en besman är lämplig i sjögång eller inte.

//Kenneth

Kommentera

Halloj Kenneth !

Jag har godkända vågar, både digital och fjädervåg som jag använder i vanliga fall. Funderingar på Besman kom i samband med förra Norgeresan. Då fanns det fjädervåg i båten som klarade upp till 27kg. Men jag tyckte den var hopplös att väga med. I guidebåten fanns det en Besmanvåg och jag har bara inbillat mig att den inte är lika känslig på båtens rörelser. Klart att man inte kan väga exakt på sjön, men kan man förenkla vägningen så är det ju positivt.

Jag tar upp matfisk, men skulle det som i detta fallet smälla på en bautatorsk så vill jag väga snabbt (i vågsäck ) och släppa tillbaka den. Många fiskar kan man uppskatta med ögonmått. Detta gäller skreifiske i Norge och jag behöver bara väga om jag tror fisken är större än mitt personbästa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Drisse Visa inlägg
        Halloj Kenneth !

Jag har godkända vågar, både digital och fjädervåg som jag använder i vanliga fall. Funderingar på Besman kom i samband med förra Norgeresan. Då fanns det fjädervåg i båten som klarade upp till 27kg. Men jag tyckte den var hopplös att väga med. I guidebåten fanns det en Besmanvåg och jag har bara inbillat mig att den inte är lika känslig på båtens rörelser. Klart att man inte kan väga exakt på sjön, men kan man förenkla vägningen så är det ju positivt.

Jag tar upp matfisk, men skulle det som i detta fallet smälla på en bautatorsk så vill jag väga snabbt (i vågsäck ) och släppa tillbaka den. Många fiskar kan man uppskatta med ögonmått. Detta gäller skreifiske i Norge och jag behöver bara väga om jag tror fisken är större än mitt personbästa.
        Tjena!
        Jag har som sagt aldrig testat med min besman i sjögång och dessutom har jag inte provat några varianter av den så jag kan ha fel och jag lär mig gärna mer om dessa gamla genialiska prylar!
        Håll nu den här tråden uppdaterad med info om hur det går för jag är nyfiken!

Kommentera

Ursprungligen postat av Drisse Visa inlägg
          Halloj !

Jag undrar om någon vet om det går att köpa nya Besman vågar ? Har funderat på att skaffa en till havsfisket. Vet inte hur tillförlitlig en Besman är, men inbillar mig att det är en av de bättre vågarna att använda ute på sjön. Tycker digitalvåg och fjädervågar är hopplöst att väga med ute på sjön. Så en mindre variant som klarar högre vikter om det nu finns.

Hej Andreas C. Skauning;

Nästa gång du lämnar Malmö och beger dig norrut mot svenska huvudstaden bör du gå till Storkyrkobrinken 12 i Gamla stan och besöka Lundgrens Fiskredskapsfabrik och fråga om du får följa med Per Anders eller Andreas ner i källaren. Där hänger dubbla rader med 10- och 20-kilos Besman. Läs om dem här http://sonesgarden.se/Gamla_prylar/Pyndare/Pyndare.html .

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Halloj OF !

Jag kan tänka mig att det hänger lite av varje i Lundgrens källare. Hörde berättas lite från en som varit där

Jag har hittat nya Besman i Danmark. Inte helt billiga, men det hade jag inte väntat mig. Får se om man tar kontakt med dom.

Kommentera

En besman är ju en genialiskt enkel konstruktion. Är ju inte så svårt att göra en själv egentligen. En stav med en krok i var ände. En vikt att hänga i den ena och något att väga i den andra. Handtaget kan man ju göra väldigt enkelt och kanske bara trä det över staven i en liten paracord- eller annan linögla. Sen är det bara att börja gradera den. Kanske hänga en vattendunk som man successivt fyller med vatten och provväger på digitalvåg. Gravera in märkena på staven. Klart!
              A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Sv: Besman våg !

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
                En besman är ju en genialiskt enkel konstruktion. Är ju inte så svårt att göra en själv egentligen. En stav med en krok i var ände. En vikt att hänga i den ena och något att väga i den andra. Handtaget kan man ju göra väldigt enkelt och kanske bara trä det över staven i en liten paracord- eller annan linögla. Sen är det bara att börja gradera den. Kanske hänga en vattendunk som man successivt fyller med vatten och provväger på digitalvåg. Gravera in märkena på staven. Klart!
                Eller köper man en på loppis för 40kr.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                24 svar
                2 351 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson