Letar å letar..... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Letar å letar.....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag är och har varit i samma båt som dig försöka hitta spöet som klarar allt. Jag har googlat pmat kikat överallt. 1 kit kommer inte grejja detta. Jag skulle ta 2 kitt.

mitt kitt för små beten är
    shimano rarerium 2500
    ett draugen d4
    Alt mitt 8" svart vita yasei beroende på humör :P

Du skulle lätt komma undan med en billigare rulle draugen d4 kostar 599:- + en rulle för 1000-1200kr skulle ge dig ett riktigt roligt litet kitt. Vill du ha ett längre 8 fots spö skulle jag ta ett 8" yasei vit/svarta riktigt skönt abborre spö för jigg mm men dyrare ligger på ca 1500:-

Till gädda och lite tyngre beten skulle jag ta en 4000 rulle för då får du lite pulver i rullen. Linan har mindre varv att linda av. Här kör jag som sagt en shimano Aernos 4000 rulle. Den funkar kanon. Fiskar mycket i östersjön och bräckvatten är inget problem än så länge.

Spöet har jag ett SG MPP 15-50 som jag nämnt tidigare men det är lite för klent för vissa beten jag gillar så kommer köpa ett nytt. Bushwackern som många gillar sneglar jag lite på men skulle vilja hålla mig nere på 8 fot. Mina val där är nog yasei pike 20-60 för 1500:-. då jag vet att yasei serien är riktigt trevligt utifrån mitt andra spö.

Ursprungligen postat av Mangemann Visa inlägg
    Just det jag är lite rädd för, annars hade jag nog redan haft spöt hemma nu men samtidigt har ja läst att det ändå finns lite feeling i det även på smått.....
    Men som ni säger ska man lägga dom pengarna så är det väl vettigast att känna på sakerna först, får kolla runt här i Gbg om nån har spöt hemma.

Har ingen direkt budget, vill väl inte lägga 10 papp på det kanske men räknar nog med 5-7000 iaf men kommer man undan billigare så kan ja ju överleva det oxå

Som sagt får åka runt här i stan och känna mig för, kanskje springer på nåt annat fint....

//Mange

Kommentera

Tack igen för svar!!
      Nä det är väl som du säger att "den perfekta" combon finns väl inte även om man så önskar....
      Vet inte vad det är som gjort att jag snöat in mig på en lite dyrare spö/rulle denna gång, kört sargus och gunki spö innan och vart tok nöjd, tror inte jag varken blir nöjdare eller får mer fisk med bättre grejer men man e la lite dum i huvudet :P

Kör nattpasset 18-06 idag och bra dött här så har suttit några timmar till nu och läst å läst och letat...
      Har nog kommit fram till att Edge spöt är nog lite väl overkill för mig (och har ingen chans att känna på det innan köp) så det är väl bara att glömma trots allt bra som alla skriver.
      Därimot så har ja fastnat lite för Berkley skeletor pro 25-70, lite mer "där" jag fiskar så att säga och det borde ju inte vara några problem att få känna lite på innan heller, får som sagt ta mig en repa här i stan efter helgen och känna mig för.

Yasei pike har jag oxå kollat på så hoppas jag kan få känna på det oxå.

//Mange

Ursprungligen postat av Nuzebel Visa inlägg
      Jag är och har varit i samma båt som dig försöka hitta spöet som klarar allt. Jag har googlat pmat kikat överallt. 1 kit kommer inte grejja detta. Jag skulle ta 2 kitt.

mitt kitt för små beten är
      shimano rarerium 2500
      ett draugen d4
      Alt mitt 8" svart vita yasei beroende på humör :P

Du skulle lätt komma undan med en billigare rulle draugen d4 kostar 599:- + en rulle för 1000-1200kr skulle ge dig ett riktigt roligt litet kitt. Vill du ha ett längre 8 fots spö skulle jag ta ett 8" yasei vit/svarta riktigt skönt abborre spö för jigg mm men dyrare ligger på ca 1500:-

Till gädda och lite tyngre beten skulle jag ta en 4000 rulle för då får du lite pulver i rullen. Linan har mindre varv att linda av. Här kör jag som sagt en shimano Aernos 4000 rulle. Den funkar kanon. Fiskar mycket i östersjön och bräckvatten är inget problem än så länge.

Spöet har jag ett SG MPP 15-50 som jag nämnt tidigare men det är lite för klent för vissa beten jag gillar så kommer köpa ett nytt. Bushwackern som många gillar sneglar jag lite på men skulle vilja hålla mig nere på 8 fot. Mina val där är nog yasei pike 20-60 för 1500:-. då jag vet att yasei serien är riktigt trevligt utifrån mitt andra spö.

Kommentera

Har du kollat på nya gunki bushi 8" 20-110g?

Kommentera

Har ja inte hört talas om, som sagt riktigt nöjd med gunki innan så d ska absolut kollas, tack!!

Ursprungligen postat av Kocken1 Visa inlägg
          Har du kollat på nya gunki bushi 8" 20-110g?

Kommentera

Skeletor pro 9" 25-70 har jag fiskat med en hel del. Tycker det är grymt! Lätt, följsamt, ingen påk och man kan lägga några gram över angiven vikt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mangemann Visa inlägg
              Har ja inte hört talas om, som sagt riktigt nöjd med gunki innan så d ska absolut kollas, tack!!
              Det tycker jag verkligen.

Nu är det ju svårt att veta om det är för dig då det är lite påkigt men samtidigt på ngt vis känsligt nog (tycker jag).
              Det är ngt fruktansvärt läckert spö med många kul detaljer som andas kvalite.

Jag har också den tillhörande bushirullen som jag tycker är skitmysig och den är ju designad efter spöt så kombon blir oslagbar.

Vet inte heller om du sysslar med ngn lättjerk eller nåt som kräver multirulle av ngt slag?
              Men gör du det så skulle jag tro att du för 7k möjligtvis kan komma undan med ett bushihaspel med rulle samt deras helt fruktansvärt läckra bushi spinnspö med ngn rulle.

Då har du ju allt du behöver egentligen till de mesta fisket man behöver utöva.

Vet att du skriver att du verkligen vill ha en uppsättning men om du tittar på bushiserien kommer du antagligen gå i taket och bli uppmanad av din själ att handla båda.

Kommentera

Stack iväg en snabbis här förut när hövdingen va och handla
                Kollade snabbt på dom nya gunki spöna som verkar kanon men hittade även ett Team Dragon spö som kändes riktigt nice!!
                Inte hört nåt om dessa innan bara, bra eller anus?!?
                Kul att ha nåt som inte alla andra har kanske??
                Va lite under betesvikten ja letar efter men d va inga som helst problem sa säljarn......
                Testade lite olika rullar som Abu Revo Neos 30D och Penn Battle 3000
                Penn känns ju lite som en pansarvagn, robust och håller vad den lovar typ medans Neos va lätt och fin, nästan lite plastig faktiskt (tror dock att det är en kanon rulle)
                Beslut beslut alla dessa j*vla beslut...
                Senast ändrad av Mangemann; 2013-08-10, 13:27.

Kommentera

ABU hade förr (typ på sjuttiotalet) ett spö som hette Duo Zoom. Alla Zoom-spön hade toppaktion och Duo levererades med två toppar - en för betesvikter upp till 15 g och en för vikter 10-30 gram. Kanske finns det något liknande på dagens marknad? Vore ju en suverän lösning om man av något skäl bara vill ha ett spö.

Kommentera

Ska du ha ett värstingspö så är väl StCroix Legendspöna något o kolla på, även Shimanos finare variant, Speedmaster. Och en Shimano Sustain 2500/4000
                    Sen har vi ju Abus Fantasista Orenji /Rocksweeper Nano, sjukt stiliga spön!
                    Senast ändrad av Schmax; 2013-08-10, 14:52.
                    Kolla in bloggen vettja!! http://teamgalgrepp.wordpress.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Schmax Visa inlägg
                      Ska du ha ett värstingspö så är väl StCroix Legendspöna något o kolla på, även Shimanos finare variant, Speedmaster. Och en Shimano Sustain 2500/4000
                      Sen har vi ju Abus Fantasista Orenji /Rocksweeper Nano, sjukt stiliga spön!
                      Kollat en hel del på St Croix spöna och hört/läst massa bra om dom, problemet är väl bara att dom inte finns att känna på här i stan.
                      D jävligaste är att ja va upp i Stockholm och inne på Lundgrens nu i sommar men helt ovetande att nån hund hade brutit sig in och snott alla mina grejer

Ingen lust att åka upp bara för att känna på några spön tyvärr.

Kikat massa på dessa 2

Nån som rent av har eller har haft nåt av dessa 2 som kan komma med lite input??
                      Hur är St Croix annars, har för mig att jag läst nånstanns att dom e sjukt underklassade????

Ingen lust att stå och dänga med en stock och ha 0 i känsla när ja drar mina snipor som det så oftast blir

//Mange
                      Senast ändrad av Mangemann; 2013-08-10, 18:03.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 482 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57