Minibombarda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minibombarda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Minibombarda

Jag är på jakt efter mindre bombardas eller kastflöte. Fanns tidigare en variant av glasflöte som man trädde på huvudlinan och jag hittar en del produkter på nätet men inga återförsäljare. Mellan 4-15 gr. skulle vara av intresse och finns de i annat material än glas skulle det vara ännu bättre. Någon som har koll på detta och kan lägga in en länk så skulle jag vara väldigt tacksam.
    Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Vanliga gamla hederliga plastkulor (typ Buldo) borde funka. De väger ju inte mycket om man inte fyller dem med vatten. Sätter man ett beteslås med lekande i ena öglan är det lätt att fixa en glidande tackling.

Kommentera

Den varianten har jag provat men jag skulle vilja ha mer pennformade flöte för att inte flytta så mycket vatten när man vevar in. Men alternativet att fylla med vatten hade ju varit klockrent.

Kommentera

Mellan 4-15 gr. skulle vara av intresse
        Kanske cigarrflöte eller du vill dom ska sjunka ?

Kommentera

Sportfiskeprylar.se har 10gr bombarda.

Kommentera

Tackar för tipsen men tanken med flötet är att jag ska använda det till bombardafiske i UL-stil efter HÖ när det är bleke och klart vatten. Cigarrflöte och bombardan från Sportfiskeprylar går bort eftersom jag vill ha det intermediate eller sjunkande samt genomskinlig. Har sett en hel del pennliknande glasflöten främst från Italien och vet att de kallas Ghost-tubes men har som sagt inte haft någon lycka med att hitta en återförsäljare i Sverige.

Kommentera

Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
              Tackar för tipsen men tanken med flötet är att jag ska använda det till bombardafiske i UL-stil efter HÖ när det är bleke och klart vatten. Cigarrflöte och bombardan från Sportfiskeprylar går bort eftersom jag vill ha det intermediate eller sjunkande samt genomskinlig. Har sett en hel del pennliknande glasflöten främst från Italien och vet att de kallas Ghost-tubes men har som sagt inte haft någon lycka med att hitta en återförsäljare i Sverige.
              Du vill alltså ha en långsamt sjunkande kastvikt (snarare än ett flöte). Det borde ju inte vara så svårt att snickra ihop. Läste om en kille som använde golfbollar för detta ändamål (fast de väger ju ca 42 gram) men vad som helst med rätt densitet som går att forma på lämpligt sätt borde ju funka. Låter som ett solklart GDS-projekt...

Kommentera

Exakt. Flöte var ett dumt ordval. En kastvikt där linan går igenom vikten. En golfboll syns på tok för mycket. Fiskeutrustningen består till ganska stor del av GDS-projekt men här har jag faktiskt inte tänkt tanken. Får fundera på hur det skulle låta sig göras men mottager gärna tips på var färdiga finns.

Kommentera

Kommentera

Flöte var ett dumt ordval. En kastvikt där linan går igenom vikten.
                    Finns waggler flöte som är genomskinliga dom borde funka om du hänger på lite för mycket bly eller ev. häller lite vatten i dom.

Annars finns det ju vanliga blytyngder som linan går rakt igenom ...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 486 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57