Jag är på jakt efter mindre bombardas eller kastflöte. Fanns tidigare en variant av glasflöte som man trädde på huvudlinan och jag hittar en del produkter på nätet men inga återförsäljare. Mellan 4-15 gr. skulle vara av intresse och finns de i annat material än glas skulle det vara ännu bättre. Någon som har koll på detta och kan lägga in en länk så skulle jag vara väldigt tacksam.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Minibombarda
Collapse
X
-
Tackar för tipsen men tanken med flötet är att jag ska använda det till bombardafiske i UL-stil efter HÖ när det är bleke och klart vatten. Cigarrflöte och bombardan från Sportfiskeprylar går bort eftersom jag vill ha det intermediate eller sjunkande samt genomskinlig. Har sett en hel del pennliknande glasflöten främst från Italien och vet att de kallas Ghost-tubes men har som sagt inte haft någon lycka med att hitta en återförsäljare i Sverige.Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!
Kommentera
-
Du vill alltså ha en långsamt sjunkande kastvikt (snarare än ett flöte). Det borde ju inte vara så svårt att snickra ihop. Läste om en kille som använde golfbollar för detta ändamål (fast de väger ju ca 42 gram) men vad som helst med rätt densitet som går att forma på lämpligt sätt borde ju funka. Låter som ett solklart GDS-projekt...Ursprungligen postat av Geronimo Visa inläggTackar för tipsen men tanken med flötet är att jag ska använda det till bombardafiske i UL-stil efter HÖ när det är bleke och klart vatten. Cigarrflöte och bombardan från Sportfiskeprylar går bort eftersom jag vill ha det intermediate eller sjunkande samt genomskinlig. Har sett en hel del pennliknande glasflöten främst från Italien och vet att de kallas Ghost-tubes men har som sagt inte haft någon lycka med att hitta en återförsäljare i Sverige.
Kommentera
-
Exakt. Flöte var ett dumt ordval. En kastvikt där linan går igenom vikten. En golfboll syns på tok för mycket. Fiskeutrustningen består till ganska stor del av GDS-projekt men här har jag faktiskt inte tänkt tanken. Får fundera på hur det skulle låta sig göras men mottager gärna tips på var färdiga finns.Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!
Kommentera
-
Foton
Collapse
-
av Peter BTillhör begåvningsreserven sen ngr år , bidrar med denna devis.
Peter b1 Foto-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-07-02, 20:28 -
-
av SpiN.Hej jag är ny här och har en hel del fiske drag och försöker hitta information från vart dom kommer...4 Foton
-
2026-06-02, 09:20 -
-
av KigNågon som känner till om Zalt 14 någongång tillverkats med fenor?3 Foton
-
2026-04-11, 13:03 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|