To amba or not to amba! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

To amba or not to amba!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• To amba or not to amba!

Jaha då var man där igen, sneglandet av nya fiskeprylar.

Har idag ett edge dynamic powercast spö med en tillhörande daiwa lexa 300hl rulle. Vilket jag är nöjd med.
    men ändå har jag börjat snegla på att köpa mig min första amba rulle. Då man sänkt priset lite på amba 5601C JB
    så funderade jag på att införskaffa en sådan och kanske köpa till UT Reel`s Pike kit. Min fråga är ifall någon har testat båda dessa rullar och kan råda eller avråda mig från detta köp.

Smaksak i stort sett. Ngt säger mig att om 15 år kan du fortfarande köra med JBn medan det är mer tveksamt med Lexan...om nu detta spelar någon roll.

Kommentera

Jag har ägt två JB och har nu en Lexa. JB'n är en riktig slitvarg till rulle där kvaliteten känns väldigt gedigen. Jag har sett många namnstarka andra rullar rasa under åren som min första JB tutade och gick år efter år av intensivt dängande med stadiga trä- och gummibeten. Det enda i omsorgsväg jag kostade på mina JB-rullar var lite olja och fett. Efter 5 år skickade jag första rullen på service till Svängsta. Det kostade ett par hundralappar att få tillbaka en rulle som mekaniskt sett var som ny. Rulle no. 2 hann jag egentligen inte fiska särskilt mycket med. Den köptes för att jag hittade den till så sjukt bra pris att det inte gick att låta bli att slå till. Hur som helst, jag lessnade på det renodlade jerkfisket så jerkspön och tillhörande rullar avyttrades och ersattes av ett längre spö lämpat till lite annan inriktning på fisket. I nuläget är det ett SZ 8'6 med en Lexa 300HL som är mitt weapon of choice. Till fisket jag bedriver nu - mer allround gäddfiske med jiggar, tailar, nån enstaka jerkwobbler m.m. - tycker jag Lexan är grym. Den är smidig i handen och kastar ruskigt bra. Till hardcore jerkfiske tror jag dock att en JB är ett mycket säkert och prisvärt kort.

Kommentera

Jag har fiskat med både en Jb med ut pike i och en lexa på mitt attitude powercast spö, och skulle jag välja om från början så blir mitt val en calcutta d då jag tycker att den är skönare än båda de andra rullarna på alla sätt! Dyrare men så jä**a skön när man väl vevar in sina beten/gädda.

Kommentera

Det finns garanterat plats för en ambassadeur i allas rullarsenal. Så är de bara...
          Då är de helt klart JB, Pro Rocket eller Pike eftersom det ska vara en slitvarg av rang.

Själv kör jag Pro Rocket och VC Pike till jerk och en Lexa till 9fotarn. Och jag servar nog för övrigt tre ambassadeur på samma tid som en lexa... Även om jag verkligen gillar Lexan ser jag inte den i handen på mig om 10 år.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tuff Visa inlägg
            Det finns garanterat plats för en ambassadeur i allas rullarsenal.
            Ööööö ? Du missade ett ord, men jag rättade till det:

Det finns garanterat plats för en MASSA ambassadeurer i allas rullarsenal.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Föreslår att du istället för UT Pike kit köper oljesintbussningar från UT (finns på Sportfiskeboden Täby och du får oljan som behövs till) eller Lundgrens (samma pris men du får inte oljan) och sätter dessa i en nya lätta spolen C3 kommer med. Blir motsvarande prestanda till en bråkdel av priset.

Kommentera

Ok, så om jag förstår dig rätt så köper jag istället en amba c3 och köper till oljesintbussningar från UT för att få ungefär samma prestanda som en amba 5601 JB med pike kitet?

Kommentera

Ursprungligen postat av joje Visa inlägg
                  Ok, så om jag förstår dig rätt så köper jag istället en amba c3 och köper till oljesintbussningar från UT för att få ungefär samma prestanda som en amba 5601 JB med pike kitet?
                  Hur lyckades du översätta de till det?

Han menar att istället för att köpa en JB å trimma den med UT pike kit så trimmar du den med de han skrev, dvs: Oljesintbussningar från UT å sätter i en ny spole som kommer från en C3a.
                  Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Om man vill "snik"-trimma sin Ambassadeur kan man ringa till Svängsta och beställa följande delar till sin rulle;

Den grunda Record-spolen.
                    En lättad linspridare, finns i silver, gunsmoke och svart från Svängsta mig veterligen.
                    Lättat linspridardrev.
                    Keramisk knivbult.

Om rullen är för lite tryngre fiske kan man lägga till ett par sintrade oljebronsbussningar som nämnt ovan från valfri butik.

Jag köpte nyligen på mig en till Ambassadeur och då fick det bli just en JB med sniktrimmet ovan. Jag skippade dock de sintrade bussningarna och körde på ABU's bussningar. JB'n kommer som standard med 1 bussning och 1 kullager och lika på Record-spolen. Jag flyttade således bara över bussningen från JB-spolen till Record-spolen.

Jag kan ju säga så mycket att jag nästan tycker mer om min JB med sniktrim än vad jag tycker om min VC Pike som är utrustad med alla de dyra UT-grejerna, men JB'n kostade ungefär 1700kr inkl. trimdelar istället för de dryga 5000kr som Piken kostar...

Tyvärr har jag inga nummer på delarna men Svängstafolket brukar ha koll ändå.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 983 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11