Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
    Den röda power-veven har reservdelsnummer 1109211. Tyvärr vet jag inte dagspriset. Men 2004 när den kom var priset 75 kr
    Jag betalade 269:- för den sista som reades ut på lundgrens vilket jag ser som ett väldigt bra pris. Hade jag däremot haft nr på veven hade jag självklart kollat med abu.

    Vet du vilka rullar som hade denna veven original? Gissar på en 7000 av något slag.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

      Jag betalade 269:- för den sista som reades ut på lundgrens vilket jag ser som ett väldigt bra pris. Hade jag däremot haft nr på veven hade jag självklart kollat med abu.

      Vet du vilka rullar som hade denna veven original? Gissar på en 7000 av något slag.
      7000-vevar ska inte användas på mindre rullar då hålet för huvuddrevsbussningen skiljer mellan dem.
      Den röda power-veven som passar 1500-6600-modeller kom från början med Ambassadeur 5600/6600 D5 SW.
      Senast ändrad av FRB; 2021-06-10, 20:35.

      Kommentera


      • Tackar för input!

        Kommentera


        • Kan tipsa att Sportfiskeboden beställt 100 VC Pike, finns nog ett antal kvar för er som vill ha en.
          Vet det finns intresse för dessa, har fått flera pm sedan jag flasha med min UT här.
          Många som letar efter just VC Pike.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
            Nu är vintern här och man börjar pilla på rullarna. Här tänkte jag man kan lägga upp sina ambassadeurer, trimmade som otrimmade för andra att beskåda.

            Ambassadeur 4500 pro rocket.
            I originalutförande hade den svarta gavlar och guldfärgad spole och vev med små vevknoppar. Tvåstifts centrifugalbroms. Planen var att trimma den så den passar till havsöringsfiske för stabila och långa kast. Min första Ambassadeur var en 4601 ultracast och jag har därför en förkärlek till 4000 storleken.

            Nu till trimdelarna.
            Spolen en Avail 4550 UC, vikt 8.3 gr. Spole komplett med lina väger 16gr. Kullager Hedgehogs air bfs. Max klassad upp till 14 gr, men jag kör upp till 20gr.
            Mellandrev från Avail med dubbla kullager 5152, med spoldrev nr 19373.
            Abu trimdelar, dubbelt kullagrad evighetsskruv. Vev från mörrum, 4 kullager i vevknopparna, 5x8x2.5mm finns att beställa billigt från aliexpress.
            UT-lättad linförare plus keramisk knivbult.
            Gavlar från 6500 cs rocket.

            [ATTACH=CONFIG]83597[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]83598[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]83599[/ATTACH]
            Kullagrena smörjer jag med tunn olja, alchemy oil. Evighetsskruven får några droppar red fuel för att verka bromsande så inte spolen övervarvar.
            Grundinställningar: alltid två vikter aktiverade, centreringsratten justeras beroende på kastvikt.
            Kastlängderna då? Har testat rullen ihop med ett 6fots st croix premier -1oz ~29gr. Har även prövat med ett st croix avid 9'6 och ett 8'6 -3/4 oz ~ 21gr men fick det inte att funka och kom inte längre än med det kortaste spöt. Alldeles för snärtig topp för mig och fick spolen att övervarva.
            Vicke 20 gr ca 50-55m
            Sandgrävling 20 gr. 50-60m

            [ATTACH=CONFIG]83594[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]83595[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]83596[/ATTACH]
            Kullager fr vänster hedgehogs air bfs, abu keramiska hybridlager, hedgehogs ZR
            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
              Kan tipsa att Sportfiskeboden beställt 100 VC Pike, finns nog ett antal kvar för er som vill ha en.
              Vet det finns intresse för dessa, har fått flera pm sedan jag flasha med min UT här.
              Många som letar efter just VC Pike.
              Jag pratade oxå med dom för en tid sen, tyckte dom skulle ge upp att bygga på 56 modellerna och bygga på 55 modellerna istället :-)
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
                Kan tipsa att Sportfiskeboden beställt 100 VC Pike, finns nog ett antal kvar för er som vill ha en.
                Vet det finns intresse för dessa, har fått flera pm sedan jag flasha med min UT här.
                Många som letar efter just VC Pike.
                Fan vad sugen jag blev på en till :-)

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

                  Jag pratade oxå med dom för en tid sen, tyckte dom skulle ge upp att bygga på 56 modellerna och bygga på 55 modellerna istället :-)
                  Aha! Vad fick du för svar?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                    Fan vad sugen jag blev på en till :-)
                    Du har väl en mer än mig redan!
                    Blir också sugen på en till, faktiskt mest för att få en med 21 på rullfoten.
                    Några av mina Ambassadeur kommer ju aldrig få se eller känna vatten...

                    Kommentera


                    • Haft kontakt med Micke via mail 10 st sålda på två dagar.
                      Dessa lär gå!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 107 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X