Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
    Dagens fynd eller va man kan kalla det?
    Dagens hitte-fynd.. sprang på en gammal rulle som var på väg att slängas!

    Visade sig vara en 2500C med tillverkningsår 1975, borde vara första årgången eller?

    Bilderna visar som den ser ut nu, skitig dammig och jäkligt men den ska rivas och rengöras in i minsta detalj då får vi se hur den fungerar.

    Finns de några delar kvar i Svängsta till dessa rullarna längre tro?
    Tänker på nå nya skruvar etc?
    Coola små rullar detta
    Bifogade filer

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

      Självklart ska du ha en 4000 rulle. Bara bygga om dina befintliga 5 och 6000 rullar till 4000 istället. Och sluta med fjanteriet. En ambassadeur vevar man med höger.
      Ja de hade vart riktigt ballt å bygga om till 4000 storlek . Har 3 ambor i 5601 storlek å dom vill jag ha kvar. Hur dyrt / krångligt är det å bygga om ?

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av olivar Visa inlägg

        Ja de hade vart riktigt ballt å bygga om till 4000 storlek . Har 3 ambor i 5601 storlek å dom vill jag ha kvar. Hur dyrt / krångligt är det å bygga om ?
        Gavlarna med allt däri passar rakt av. Det du behöver är stativ, spole, spolaxel och evighetsskruv med rör i 4000 stl, och ett tumstöd om du vill ha det.

        Kommentera


        • Ok nice tack för info! Har Abu detta hemma tro ? Hittade inte allt på Sportfiskeboden , kan iofs ringa på måndag

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av olivar Visa inlägg
            Ok nice tack för info! Har Abu detta hemma tro ? Hittade inte allt på Sportfiskeboden , kan iofs ringa på måndag
            Allt finns hos Abu. Hur det är med de "felvända" stativet. (Vänster) har har jag dock ingen koll på. Har hört att de kromade 4601 ska vara slut. Men det får du kolla. Men 4501 mässing och vanliga 4601 och 4501 i alu finns det nog mängder av.

            Kommentera


            • Nyregistrerad här. Presentationen får bli i form av bilder... Mitt nick säger väl en del om inriktningen.

              Cirka 1958




              Cirka 1965




              Retrofierad (edit - av mig) modern Orbis. Bytte till svampmuttrar, spårskruv och gammal vev - allt för att fiskar med god gammaldags smak ska välja mig.




              Lite gott och blandat - tidig guldrulle och en fyra-skruvars 5000C



              Den gamle med en CDL Tribute (som ska få spårskruv) - 50 år mellan dem



              Tributen är från 2014



              Tidig 5000C





              Fin 6000




              + 2500C och någon Pro Rocket samt en 6500C Pro Shop.





              Har säkert glömt några...




              Senast ändrad av Retroräven; 2023-03-28, 20:41. Anledning: Förtydligande text

              Kommentera


              • Välkommen hit. Och en otroligt fin samling du visar upp. Väcker en del avund.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                  Välkommen hit. Och en otroligt fin samling du visar upp. Väcker en del avund.
                  Tack och tack igen.

                  Jag är ganska ny i nördandet - det har blommat upp på något drygt år tror jag. Och ändå är jag samtidigt gammal i gamet. Fisket har alltid funnits där varje år och somrarna spenderades (och så delvis fortfarande) i yttre havsbandet utan TV och andra moderniteter. Yngst i familjen fick man drömma sig bort i Napp&Nytt och ärva de andras spön och rullar. Tror att jag fortfarande kan vissa årgångar av N&N utantill.

                  En morbror (för övrigt yrkesfiskare) hade en tidig guldrulle som han spöade livet ur. Abumatic och orange ABU Colorit var så långt drömmen räckte då. Min ena bror hade en.

                  Och det var så det började om för något år sedan... (ber om ursäkt för en liten "thread drift") Nu kompenseras för ärvandet och drömmandet i ungdomen!

                  Edit och PS - strax efter 2000 någon gång köptes 2500C och 5500CS Pro Rocket: en och har varit bruksrullar sedan dess.



                  Senast ändrad av Retroräven; 2023-03-28, 20:23. Anledning: Tillägg

                  Kommentera


                  • Eftersom jag mest fiskar haspel har jag inte haft något att bidra med i denna tråden fastän jag haft stort nöje att läsa den. Men nu dök det ju upp en bild på en Perdomo Lot 23 och då måste jag flika in att det är min absoluta favorit.
                    Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
                      Eftersom jag mest fiskar haspel har jag inte haft något att bidra med i denna tråden fastän jag haft stort nöje att läsa den. Men nu dök det ju upp en bild på en Perdomo Lot 23 och då måste jag flika in att det är min absoluta favorit.
                      Perdomo är överlag mest cigarr för pengarna tycker jag. Lot 23 var min hus-cigarr länge men nu har jag fastnat för Perdomos 20th Anniversary. Men det kommer nog variera över tid.

                      Lot 23



                      Sample pack - Perdomo och lite prylar jag plockade upp från landstället när jag började nörda in... (finns hur mycket gammalt som helst i fiskeutrustningsväg...)



                      Nuvarande Perdomo hus-cigarren = 20th Anniversary



                      För att inte någon ska säga att vi är ute och seglar för mycket kommer här mer Ambassadeur.

                      Samma morbror som nämndes i ovan inlägg hade också en "no name" Ambassadeur från cirka 1957. Ett kusinsbarn ärvde den och då halva nöjet för mig är att plocka isär saker, göra i ordning dem och sedan sätta ihop dem igen - ställde jag upp. Rullen saknade vev och korresponderande mutter så det kompletterade jag med.








                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 155 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X