Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Retroräven Visa inlägg
    Lite helgpyssel.

    Köpte en reservdelsrulle från cirka 1964 för ett år sedan - för runt en femhundring. 6000-stjärna och äldre mörkröd vev. Tänkte att den kunde vara bra att ta delar från. Det visade sig att den var i OK skick. Gör rent den och sätter på en 6000-vev. Sedan får den bli lånerulle på landet. Eller den man tar när man inte vill bry sig.



    Någon har gått bananas med fettsprutan...


    Lycka är en ultraljudstvätt!



    Upptäckte att den saknar brickan mellan stjärnan och veven. Men det hade jag en över så det ordnade sig. Likaså var fjäderringen med "visaren" till skalan på vänstersidan borta. Detta gör att koppen roterar på gängorna lite för lätt. Satte dit en O-ring i lagom storlek istället. Perfekt.

    Som sagt - en bra låne- eller slängrulle. Silkeslen i spole och vev. Och strax 60 år gammal. Precis som Retroräven (gammal alltså - inte silkeslen...).



    Senast ändrad av Retroräven; 2023-05-13, 23:11.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Retroräven Visa inlägg

      Som sagt - en bra låne- eller slängrulle. Silkeslen i spole och vev. Och strax 60 år gammal. Precis som Retroräven (gammal alltså - inte silkeslen...).
      Jag tycker själv det är så fascinerande hur oerhört hög kvalitet det var på de tidiga ambassadeurernas gängskärning, drev osv. Makalös precision, eloxering osv samtidigt som dom har spår av mänskligt handhavande. Riktiga pärlor!

      Kommentera


      • Då jag är ny här ställer jag frågan - är det här rätt tråd för att visa min "sida vid sida"-service av en Record Ambassadeur 5000 från 1955 och en replik på en sådan från 2002 (från 50-årsjubileumslådan med en Record 5000 och en SX3600C IVCB)? De behöver båda gås igenom och jag tänkte att det kunde vara intressant att jämföra del för del. Kanske till och med se om delarna passar mellan dem.

        Eller ska jag skapa en egen tråd - och i så fall under vilken avdelning?

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Retroräven Visa inlägg
          Då jag är ny här ställer jag frågan - är det här rätt tråd för att visa min "sida vid sida"-service av en Record Ambassadeur 5000 från 1955 och en replik på en sådan från 2002 (från 50-årsjubileumslådan med en Record 5000 och en SX3600C IVCB)? De behöver båda gås igenom och jag tänkte att det kunde vara intressant att jämföra del för del. Kanske till och med se om delarna passar mellan dem.

          Eller ska jag skapa en egen tråd - och i så fall under vilken avdelning?

          Tycker det blir alldeles utmärkt om du lägger upp det här :⁠-⁠)

          Kommentera


          • Håller med Reekie :-)

            Kommentera


            • Instämmer!

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Retroräven Visa inlägg
                Då jag är ny här ställer jag frågan - är det här rätt tråd för att visa min "sida vid sida"-service av en Record Ambassadeur 5000 från 1955 och en replik på en sådan från 2002 (från 50-årsjubileumslådan med en Record 5000 och en SX3600C IVCB)? De behöver båda gås igenom och jag tänkte att det kunde vara intressant att jämföra del för del. Kanske till och med se om delarna passar mellan dem.

                Eller ska jag skapa en egen tråd - och i så fall under vilken avdelning?

                Här eller i Fiskeutrustning->Rullar?

                Bara denna bild illustrerar ju den i mittt tycke redigt stora skillnaden i utförande. Exempelvis är den äldre rullens stansning i rullgavlarna otroligt mycket snyggare än den nyare. Textens läsbarhet, de tunna men läsbara bokstäverna och siffrorna. Som att jämföra en cnc-svarvad japanrulle med en plastrulle gjuten i Malaysia.
                Jag köper gärna nya ambassadeurer och är överlycklig över att vi fortfarande har produktionen av kvalitetsrullar kvar i Sverige. Men det blir uppenbart att en ambassadeur tillverkad idag står sig ganska slätt mot en tillverkad 70 år tidigare. Men det gäller ju ganska mycket...
                Senast ändrad av barnmorskan; 2023-05-17, 14:00. Anledning: autocorrect...

                Kommentera


                • Click image for larger version

Name:	IMG_8204.jpeg
Views:	619
Size:	1,83 MB
ID:	2623371Click image for larger version

Name:	IMG_8202.jpeg
Views:	633
Size:	2,02 MB
ID:	2623370Click image for larger version

Name:	IMG_8201.jpeg
Views:	641
Size:	1,79 MB
ID:	2623368
                  Den här gamla klenoden skräpar till ingen nytta i mina gömmor, vet att det inte är nåt direkt värde i den men är lite sugen på att smörja upp den och ge den ett lämpligt spö till små gäddvobbler och spinnare. Frågan är, finns det några trimspolar och andra grejer som förbättrar den att få tag i utan att det kostar mer än det är värt?
                  Bifogade filer

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
                    Click image for larger version

Name:	IMG_8204.jpeg
Views:	619
Size:	1,83 MB
ID:	2623371Click image for larger version

Name:	IMG_8202.jpeg
Views:	633
Size:	2,02 MB
ID:	2623370Click image for larger version

Name:	IMG_8201.jpeg
Views:	641
Size:	1,79 MB
ID:	2623368
                    Den här gamla klenoden skräpar till ingen nytta i mina gömmor, vet att det inte är nåt direkt värde i den men är lite sugen på att smörja upp den och ge den ett lämpligt spö till små gäddvobbler och spinnare. Frågan är, finns det några trimspolar och andra grejer som förbättrar den att få tag i utan att det kostar mer än det är värt?

                    Värde kan ju mätas på olika sätt. Man köper en sådan här för 5-700 och uppåt - beroende på skick och om läderväska, verktyg, reservdelar, etc. är med. Åter till bruksvärdet - jag vet inte vad man får för rullar för sådana pengar idag för jag har noll koll på modernt. Personligen anser jag att bruksvärdet är högt. Om man sköter en sådan här håller den i flera livstider. Det är också ett värde i sig idag när slit-och-släng tyvärr är normen.

                    Din är för övrigt från 1965.


                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                      Tycker det blir alldeles utmärkt om du lägger upp det här :⁠-⁠)

                      Jag tolkar era svar som om att det OK att köra dubbel-servicen i den här tråden. Det är ju långhelg strax och jag hoppas på lite kvalitetstid i verkstaden då. Återkommer.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 153 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X