En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Flytoverallen, eftersom det borde vara lättare att ta sig upp då dräkten ger flytkraft. Den håller väl också värmen något bättre än en skoteroverall som blir dyngsur med en gång. Men utan ombyte är det kört likförbannat. "Proffsen" som jagar Abborre på de sista isarna i Vasa skärgård använder överlevnadsdräkt eller torrdräkt under flytoverallen då plurrning nästan är mer regel än undantag.
    Nu är temperaturen ca 12 grader men visst inte länge man klarar den tempen.
    Fiskar bara i insjö men oftast själv, så man bör tänka sig för.

    Kommentera


    • #42
      Ska du överleva mer än några minuter i kallt vatten är det torrdräkt kombinerat med flytunderställ och/eller räddningsväst plus termiskt/tjockt underställ som gäller. Räkna då med att det kostar en slant. Vill du ha flytförmåga men det är ok att bli blöt och räknar med att ta dig ur vattnet snabbt för ombyte räcker det med flytoverall.

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Ska du överleva mer än några minuter i kallt vatten är det torrdräkt kombinerat med flytunderställ och/eller räddningsväst plus termiskt/tjockt underställ som gäller. Räkna då med att det kostar en slant. Vill du ha flytförmåga men det är ok att bli blöt och räknar med att ta dig ur vattnet snabbt för ombyte räcker det med flytoverall.
        hmm, jag räknar ju inte att trilla i ens.....
        kör med flytoverallen då.

        Kommentera


        • #44
          Nobody expects the Spanish Inquisition.

          Kommentera


          • #45
            Lyfter tråden.

            Holden du får gärna tycka till även fler som har testat irl.

            Snart är äntligen kylan och isen här igen..he..har funderat hit och dit angående klädseln.
            Är supernöjd med mina ställ och hittat ett lager på lager system som funkar även när svetten lackar och sen sätta sig ner i -10c utan att frysa.


            MEN säkerheten är det sämre med ,isdubbar är väl det enda.
            Fiskar ofta själv sen höst hela vintern och tidig vår sen gör sig åldern påmind !

            Funderat på flytoverall men dom andas ingenting och man kommer slarva med den också.

            Tanken är...Mps med en väst som du holden , annan tråd,länkade till.
            Men hur funkar sockorna rent nötningsmässigt blir ju en hel del vandring i vinterskorna?

            I den bästa av världar är den utrustning Holden har idealisk ..money money money..

            Se om vi kan lyfta säkerheten igen..
            Mvh
            Senast ändrad av Najad; 2023-08-28, 16:28.

            Kommentera


            • #46
              Ja, det är väl sockorna som är akilleshälen (sic!), jag ser till att ha ett innerfoder till stövlarna så att de inte skaver direkt mot själva torrdräkten, å andra sidan går jag inte några oerhörda sträckor utan fiskar från båt så länge det är isfritt plus kanske 3-4 pimpelpass per säsong. Inget synligt skav på torrdräkten än så länge.

              Kommentera


              • #47
                Holden
                låter ju bra att sockarna verkar hålla sig sen så har jag väl 15-20 pass minst per vinter.
                En rak fråga,, tror du dräkten håller mig flytande i en vak med ställ och underkläder så pass man tar sig upp?
                Eller måste man komplettera med flytplagg , seglarväst går nog bort den tar man bara av sig men något ej så otympligt under jackan står man nog ut med.

                Kommentera


                • #48
                  Det blir alltid lite luft kvar i torrdräkten som gör att man kan flyta initialt men när man rör sig häftigt, som jag föreställer mig att man gör om man plurrar, trycker man ut luften så det är en falsk trygghet. En thermoticväst ligger väl på ca 1500 så det är ändå bara en tiondel av vad torrdräkten kostar, relativt sett billigt.

                  Kommentera


                  • #49
                    Thermoticväst är det en som du länkade i annan tråd ?
                    Den såg ju behändlig ut , finns väl i Swe också att beställa ?
                    En tiondel? Är väl ursuit-easy som kostar det.
                    Bara torrdräkten ligger väl kring 5-6.
                    Nog för att man vill ha easyn också..

                    Kommentera


                    • #50
                      Ja, jag har en ursuit easy plus thermoticväst, en MPS är ju inte lika dyr men då får man ha värmeskiktet på utsidan av dräkten vilket ju är mycket sämre ur överlevnadssynpunkt eftersom det blir blött, kallt och tungt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 152 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X