Ny kniv, tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny kniv, tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Ursprungligen postat av warmiz Visa inlägg
    Ingen som har ett set favoritknivar som ni känner att ni bara måste rekommendera?
    http://www.cleancut.se/butik/knivser...miyabi-6000mct

    Kommentera


    • #82
      Ser att den har en vinkel på 12 grader, hur mycket känsligare blir den eggen kontra en med 15 grader och VG10 stål? Tänkte i jämförelse med den Ohishi som länkade tidigare.

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av warmiz Visa inlägg
        Ser att den har en vinkel på 12 grader, hur mycket känsligare blir den eggen kontra en med 15 grader och VG10 stål? Tänkte i jämförelse med den Ohishi som länkade tidigare.
        Det är just den lägre eggvinkeln som gör dessa knivar till effektiva verktyg.

        I samband med normal användning så håller denna låga vinkel i princip lika väl som den 15-gradiga vinkeln hos Ohishi-kniven (tack vare stålets egenskaper).

        ~Paul~

        Kommentera


        • #84
          Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
          Det är just den lägre eggvinkeln som gör dessa knivar till effektiva verktyg.

          I samband med normal användning så håller denna låga vinkel i princip lika väl som den 15-gradiga vinkeln hos Ohishi-kniven (tack vare stålets egenskaper).

          ~Paul~
          Har glömt av denna tråden, men jag fick några Miyabi 6000 när ja fyllde gubbe, och herrejösses vilka knivar säger jag bara!

          De har hållt skärpan nåt fruktansvärt bra, men jag kommer väl behöva underhålla dessa såsmåningom.

          Och där kommer min fundering, jag har två brynstavar, en i stål och en i keramik. Båda tror jag kommer från ikea... Stålbrynet utgår jag ifrån är för mjukt för dessa knivar, men är den i keramik rätt väg att gå? Är risken stor att jag förstör eggen mer än rättar till den med detta om jag tex använder en för aggresiv vinkel? Är det enklare att göra en läderstropp och använda detta med möjligen lite medel på?

          Har ett långsiktigt mål att lära mig slipa knivar på sten så det duger för eget bruk, men innan jag vågar ge mig på dessa knivar så räknar jag med många timmars övande, men tills dess måste de i alla fall underhållas

          //Eric

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
          2 svar
          2 495 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
          24 svar
          3 828 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg uffe62
          av uffe62
           
          Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
          39 svar
          5 645 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg OGRudan
          av OGRudan
           
          Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
          468 svar
          107 656 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Julle68
          av Julle68
           
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
          3 547 svar
          228 900 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg Classe69  
          Arbetar...
          X