Inställningar Ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inställningar Ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inställningar Ekolod

Tja, jag har använt mitt ekolod två gånger (FishMark 320) nu, dock har jag kört med fishid, men detta verkar ganska kasst och jag vill försöka få ut så mycket som möjligt av mitt lod.
    Jag fiskar oftast i insjöar på 1-10 meters djup och undrar lite över hur ni ställer in era ekolod för att få fina bananer men vill slippa luftbubblor och annat skräp. Kanske är det min dåliga vetskap om ekolod som gör att jag mäst får in "sådant" som jag inte vill se eller så beror det kanske på att ett ekolod inte är gjort för att användas på så grunda vatten som jag fiskar i?

Är det någon annan som har ett fishmark 320 (eagle) tror det är samma som lowrance eller någon annat märke och som fiskar på liknade vatten som jag som kan dela med sig av sina inställningar av sitt ekolod?
    (jag har läst FF, men skulle vara bra om någon kan dela med sig av sina erfarenheter ändå)
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

ja har ett fishmark 160 (eller liknande) men jag kan ekolod lika bra som du

Kommentera

Ursprungligen postat av newbee
      Tja, jag har använt mitt ekolod två gånger (FishMark 320) nu, dock har jag kört med fishid, men detta verkar ganska kasst och jag vill försöka få ut så mycket som möjligt av mitt lod.
      Jag fiskar oftast i insjöar på 1-10 meters djup och undrar lite över hur ni ställer in era ekolod för att få fina bananer men vill slippa luftbubblor och annat skräp. Kanske är det min dåliga vetskap om ekolod som gör att jag mäst får in "sådant" som jag inte vill se eller så beror det kanske på att ett ekolod inte är gjort för att användas på så grunda vatten som jag fiskar i?

Är det någon annan som har ett fishmark 320 (eagle) tror det är samma som lowrance eller någon annat märke och som fiskar på liknade vatten som jag som kan dela med sig av sina inställningar av sitt ekolod?
      (jag har läst FF, men skulle vara bra om någon kan dela med sig av sina erfarenheter ändå)
      Mitt tips till dig är att ladda ner en emulator för fishmark 320, det kan du göra här -> Eagle emulators Då kan du leka med massa inställningar och få ett hum om hur du vill ha dina inställningar!!
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85
        Mitt tips till dig är att ladda ner en emulator för fishmark 320, det kan du göra här -> Eagle emulators Då kan du leka med massa inställningar och få ett hum om hur du vill ha dina inställningar!!
        Jo jag har den, dock har jag lite svårt att relatera till verkligheten när jag sitter med simulatorn. jag menar det går ju från 2meter till 40meter osv i simuleringen och man vet ju inte hurdant vatten den simulerar.. växter osv osv.. skulle vara kanon om någon som kör i insjöar som inte är allt för djupa har lite tipps om hur man kan få klarare bild även på relativt grunt vatten. När jag slog av "fishid" så var typ halva lodet grått (ytvattnet antar jag) och gör man på 3-5meter. Nja jag får kanske åka ut och testa lite mer live släga i ett gösmete undertiden
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Kommentera

Finns väl lite inställningar för ytkluster och sånt sen kan du ju ställa ner känsligheten lite grann så kanske det blir en lite klarare bild!
          Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Har oxå ett Eagle Fishmark 320. Och har testat massvis med olika inställningar jag pickar på det varje gång jag är ute och försöker få till det bra men summa summarium blir att jag är riktigt missnöjd med det. Sen så slår det fel på tempraturen på 1,1 grad. Har jämfört med 2 andra lowrance lod vid flera tillfällen. Jag känner igen problemet som du beskriver. Man vill ju inte gärna ha "Känsligheten" på 60-70% för att få lodet någelunda rent..

Kommentera

Om det är mycket skräp och annat så kan man behöva ha känsligheten ställt lågt 60-70%. Men fiskar man i ett mycket klart vatten typ en fjällsjö. Där det är djupare än 20m så går det bra och ha känsligheten på max. Är det grunt i sjön så behöver inte känsligheten vara på max efter som ekona inte ska färdas så långt. Prova också att ställa ned sändnings hastigheten (ping speed) till 70-75%. Och att andvända manuell djup angivelse.
              När man fiskar i en grund sjö så är det sällan som man ser något fisk eko på lodet pga den smala givarvinkeln.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Fiskar mest i en grund och ganska grumlig sjö. Får minska ner känsligheten till ca 28-40% beroende på grumligheten i vattnet. Brukar ta bort det mesta av störningarna och ge fina ekon när det väl är fisk under båten.

Kommentera

Känns som jag fått lite bra info här.

1. Lod ger inte så bra fiskekon i grunda sjöar pga den lilla vinkeln (botten ytan som scannas).
                  2. är det grumligt så skall jag testa o ställa ner känsligheten och kanske även ping hastigheten.
                  3. erfarenhet regerar.

Tack för hjälpen!

Kommentera

Tänk på att din givare sänder ut en stråle som påminner om en ficklampa rakt ner, dvs sprider sej ju djupare det är.
                    Fiskar du i grunda vatten kommer du ha problem att från båt plocka upp signaler från fisk, anledningen är helt enkelt att fisken noterar skuggan uppifrån och gömmer sej på botten, står den med buken tryckt mot botten kommer du inte att upptäcka den, ekolodet KRÄVER viss separation här för att överhuvudtaget ha en chans att upptäcka fisken inunder, dvs stiger fisken runt 10 cm från botten ser du den direkt, om båten är i rörelse dvs driver kommer fisken bara att registreras som ett snabbt vertikalt streck i de flesta fall, bananerna i simulatorerna är önsketänkande det händer att du ser nåt liknande men det kräver läs noga nu att fisken simmar i längdriktningen med båten rakt under med långsammare fart, då får du en klockren banan men det är mycket ovanligt, i de flesta fall på grunt vatten flyr fisken åt sidan innan du har en chans att upptäcka den överhuvudtaget.
                    Ekolodet är ett utmärkt men något trubbigt instrument, i de flesta fall ger det dej en chans att upptäcka bottenförhållanden som passar den art du är ute efter, det håller också koll på var branter ligger i förhållande till djupare vatten och här ligger fördelen med lodet.
                    Ditt Eagle Fishmark 320 är utmärkt om det fungerar som det ska tro mej har haft det funkade skitfint du får inte mycket bättre prestanda även om du slänger åtskilliga tusen mer på ekolod helt säkert färgskärm är iofs trevligt men det kostar frågan är om det är värt det lär man sej vad maskinen man har säger kommer man långt!!!
                    Kolla Lowrance.com leta efter "sonar tutorials" dessvärre på engelska förstår du vad de skriver lär du dej mycket.
                    Ditt fishmark vid hög förstärkning plockar upp allt ner till 30 m tro mej jag har använt det till isfiske dvs stationärt givaren sitter still finns inget som undgår den inte ens luftbubblor och jag skämtar inte här, har själv sett en olivkärna utspottad i pimpelhålet sjunka 18m rakt ned i botten och lodet såg det klockrent hela vägen ner, det som gäller är att förstå vad den visar på skärmen tar tid själv har jag haft ekolod i mer än 20år klart man lär sej men inget ger mer än isfiske när det gäller att förstå vad man ser!! mvh
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 991 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11