Kastläng på spinn VS haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastläng på spinn VS haspel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kastläng på spinn VS haspel

    -Vilken av dem kastar längst och varför tycker DU? Man ska ha fiskat med båda!

    -Haspel har jag läst är bäst i motvind. Hur många procent mindre är kastlängden för spinn då?

    William

  • #2
    Jag har fiskat med båda i olika viktklasser och tycker jag kommer ungefär lika lång med likvärdiga spön när det gäller gäddbeten fast jag har mer kontroll med multi. När det gäller vikter under 10gram så vinner haspel av ren bekvämlighet.

    I motvind kastar jag inte kortare med multi men det kan bli lite mer nervöst och man får var på hugget med tummen medans med haspel kan man vara lite mindre alert.

    /Apan
    Senast ändrad av Monkey; 2017-09-06, 19:04.

    Kommentera


    • #3
      Jag kör nästan bara multi men kastar nog längre med haspel... (när jag jiggfiskar abborre/gös i princip) Fiskar från båt vilket har betydelse för mig, jag når dit jag vill ändå. Rent kasttekniskt så upplever jag haspel som enklare men i bland obekvämt för fingret...

      Bland öringfiskare från land så misstänker jag att de flesta använder haspel och generellt också når längre än de flesta multifiskare... Men kastlängd är ju bara än sak...

      Bara läsa FS här och där så inser du att flera andra överväganden kan ha prioritet... Bara du kan bedöma vad som känns rätt för dig, det du trivs bäst med är rätt val oavsett kastlängd.

      För att förtydliga, jag kastar nog något längre med haspel sammantaget: i med- samt motvind med slimmade och feta beten och jag dristar mig till att säga att det gäller för många av oss även om det nog finns kastfantomer med multirulle som möjligen gör tvärtom... Och jag väljer nästan alltid multi ändå, av andra skäl än maximal kastlängd... Även om du frågar om den senare saken...
      Senast ändrad av anteman; 2017-09-06, 23:06.

      Kommentera


      • #4
        Jag fiskar havsöring blåsiga dagar, 17-18 sekundmeter motvind och har absolut inga problem med multi, mycket skönare än haspel oxå.

        Kommentera


        • #5
          Hur många procent mindre är kastlängden för spinn då
          Jag kastar alltid längre med multi i medvind/sidvind ca 25% längre och i motvind 10% längre.

          Detta beror antagligen på att jag fiskar nästan uteslutande med multi och hanterar därför dessa rullar bättre.
          Samt att jag har ganska många multirullar vilket gör att jag kan välja rulle efter situation.

          Kommentera


          • #6
            Om kastteknik sitter som det ska, då kastar man ungefär lika långt med båda.
            Fiskar en del öring i skitväder och haspelfolket brukar få mest trassel. Sug på den!

            //T

            Kommentera


            • #7
              Inget snack om saken för min del. Betydligt mycket längre med haspel jämfört med multi.Trassel på en haspel är inget jag har varit med om på åratal, även i hård motvind, allt handlar om kastteknik.

              Jag skulle vilja se någon gå ut med en multirulle utan trim direkt från butik kasta mer än 100m med vilken kastdobb som helst.

              Kommentera


              • #8
                Kastar längre med haspel utan tvekan (primärrulle: shimano rarenium 2500fb). Dock skönare med multi vid tyngre beten(>50g) men sysslar inte med trim... ännu (primärrulle: Lexa 300hl).

                Kommentera


                • #9
                  Om kastlängder skall kunna jämföras exakt måste man ju ha två likadana spön, ena i haspelutförande å andra multi, likadan lina å lika drag, annars blir det inte nån bra jämförelse. Men vid just havsöringfisket kör jag ofta sida vid sida med min bror som kör haspel och han kastar längre än mig, men då har han oxå ett spö som är ca en fot längre än mitt men han är imponerad över hur långa fina kast jag gör med min multirulle. Sen linbågen som blir vid sidovind med haspel är ju helt värdelös, särskilt om det är en halvmeter djupt å man vill börja veva direkt efter nedslag.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag kastar lika långt med båda. Jag behöver dock få till ett väldigt bra kasta med multi då och köra med väldigt lite broms. Jag har alltid mekbromsen (tension-spool) 'av'. Men det tar mycket mer på energin/koncentration efter snöret är ju då som en båge mellan rulle och första öglan och jag är mm från overrun. Att kasta så nära overrun en liten längre tid är bara jobbigt.

                    Så om man ska fiska 2 timmar kommer medellängd kastet med haspel vara längre.

                    (Pratar om intervallet 10-40g, där jag mixar)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 828 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 656 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 547 svar
                    228 868 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Arbetar...
                    X