Köpråd nytt gäddspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd nytt gäddspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpråd nytt gäddspö

    Tjena, Jag ska Köpa mig ett nytt haspelspö för gäddfiske. (Jag kommer även köpa ett nytt abborspö vilket kommer bli ett perchmaster v2 5-20g).
    Jag blev rekommenderad ett Savage Gear MPP2 8'6" 259cm -70g. Men tänker om det inte hade varit bättre med ett spö upp till runt 100g?
    Jag såg själv SvartZonker Black Series The Horizon 9' Spinning 30-100g på söder sportfiske. Är det något som kan rekomenderas?Tänker att detta spö som går från 30 upp till 100g är lite bättre all around spö?
    Har ni några tips på spön jag skulle kunna köpa ist för dessa två? Eller är t.ex. SvartZonker spöt bra? Känns som det kan vara det bästa för min budget
    Tänker att jag kommer spendera runt 1000kr på spöt. Är dock villig att spendera mer än 1000 om det krävs för att få ett riktigt bra spö. Tänker mig upp mot 1500kr.

    Edit: Eller bör man kanske byta till ett spö för multirulle till gäddfiske?
    Isåfall, tips på denna typ av spö och e.v. rulle till spö då.
    Senast ändrad av Sajmen; 2020-06-21, 15:00.

  • #2
    Min erfarenhet är att det blir jobbigt med tyngre beten med haspel. Mycket beror förstås på utrustningen, men pekfingret får det ändå jobbigt.
    Jag har söders grim reaper 40-110 gr (Spinn) som funkar mycket bra till mitt fiske. Vill ej fiska tyngre än 120 gr med spöt, men det är sällan jag fiskar tyngre än så. Fiskar mest 50-100 gr och trivs bra med spöt. Mitt spö har nog 6 år på nacken och gjordes då i samarbete med savage gear.
    Spöt ligger idag på 1500 kr. Finns även ett spö upp till 100 gr för 999.
    Bestäm dig för vilket vingspann du vill ha så blir det lättare att välja spö. Många lovordar idag Daiwas spön.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Sajmen Visa inlägg
      Tjena, Jag ska Köpa mig ett nytt haspelspö för gäddfiske. (Jag kommer även köpa ett nytt abborspö vilket kommer bli ett perchmaster v2 5-20g).
      Jag blev rekommenderad ett Savage Gear MPP2 8'6" 259cm -70g. Men tänker om det inte hade varit bättre med ett spö upp till runt 100g?
      Jag såg själv SvartZonker Black Series The Horizon 9' Spinning 30-100g på söder sportfiske. Är det något som kan rekomenderas?Tänker att detta spö som går från 30 upp till 100g är lite bättre all around spö?
      Har ni några tips på spön jag skulle kunna köpa ist för dessa två? Eller är t.ex. SvartZonker spöt bra? Känns som det kan vara det bästa för min budget
      Tänker att jag kommer spendera runt 1000kr på spöt. Är dock villig att spendera mer än 1000 om det krävs för att få ett riktigt bra spö. Tänker mig upp mot 1500kr.

      Edit: Eller bör man kanske byta till ett spö för multirulle till gäddfiske?
      Isåfall, tips på denna typ av spö och e.v. rulle till spö då.
      -------------------------------------------------------------------------


      Hej Sajmen;

      Om du inte bor alltför långt från Stockholm rekommenderar jag dig att åka in till Söders Sportfiske och prata med Henrik Sandahl och be honom hjälpa dig att plocka fram ett relativt styvt 9-fots Daiwa spinnspö för spinnfiske efter grov Gädda...

      Haspelspön fungerar också vid Gäddfiske, men när Gäddorna blir större och väger mer än 13 kilo kommer du att känna dig betydligt tryggare med ett styvt spinnspö och en Ambassadeur eller Daiwa multirulle...

      Go for the Big Ones!

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera


      • #4
        [QUOTE=Old Firehand;n2552362]

        -------------------------------------------------------------------------

        Om du inte bor alltför långt från Stockholm rekommenderar jag dig att åka in till Söders Sportfiske och prata med Henrik Sandahl och be honom hjälpa dig att plocka fram ett relativt styvt 9-fots Daiwa spinnspö för spinnfiske efter grov Gädda...

        Jag bor i Årsta så lång till söder sportfiske är det inte! Jag har varit där 3ggr men inte sett till Henrik i butiken...
        Antog att han bara var chef men inte jobbade som säljare inne i butiken, men detta antagande var alltså falskt?

        Kommentera


        • #5
          [QUOTE=Sajmen;n2552395]
          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

          -------------------------------------------------------------------------

          Om du inte bor alltför långt från Stockholm rekommenderar jag dig att åka in till Söders Sportfiske och prata med Henrik Sandahl och be honom hjälpa dig att plocka fram ett relativt styvt 9-fots Daiwa spinnspö för spinnfiske efter grov Gädda...

          Jag bor i Årsta så lång till söder sportfiske är det inte! Jag har varit där 3ggr men inte sett till Henrik i butiken...
          Antog att han bara var chef men inte jobbade som säljare inne i butiken, men detta antagande var alltså falskt?
          Lol du behöver inte prata med just han om gäddspö och du behöver inte åka till söders för den delen heller. Åk till en fiskebutik och testa ut något som du gillar. Haspel upp till 100g funkar bra. Inga problem. När det blir tyngre köper jag argumentet att det svider lite men inte under 100 gram , då kanske man kanske borde ägna sig åt att fila naglar istället

          Kommentera


          • #6
            Många föredrar trots allt multi till beten runt och över 100g, så det är ju bra om man lyfter fram varför.

            Dels att det för vissa (förutom machomän...) blir mer eller mindre obekvämt för fingret men det finns andra uppenbara fördelar, t ex att beten sällan häktar fast i linan under kasten. Fiskar ibland gädda med en haspelfiskare och han säger ofta "nä det här betet hamnar på Tradera..."

            Händer aldrig mig... som enbart kör multi till gäddspöna...
            Vill man köra haspel å finner det obekvämt så kan man ju pröva en fingerskydd...


            Click image for larger version  Name:	IMG_1220.PNG Views:	0 Size:	295,0 KB ID:	2552428
            Senast ändrad av anteman; 2020-06-22, 12:50.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Många föredrar trots allt multi till beten runt och över 100g, så det är ju bra om man lyfter fram varför.

              Dels att det för vissa (förutom machomän...) blir mer eller obekvämt för fingret men det finns andra uppenbara fördelar, t ex att beten sällan häktar fast i linan under kasten. Fiskar ibland gädda med en haspelfiskare och han säger ofta "nä det här betet hamnar på Tradera..."

              Händer aldrig mig... som enbart kör multi till gäddspöna...
              Vill man köra haspel å finner det obekvämt så kan man ju pröva en fingerskydd...


              Click image for larger version

Name:	IMG_1220.PNG
Views:	1461
Size:	295,0 KB
ID:	2552428
              Tack för info, tror då att jag kommer köpa ett multispö. Det jag blivit rekomenderad tidigare i tråden, ett grim reaper spö upp till 110g. Är det något som flera kan rekomendera. Har ni några tips på rullar runt 1000kr till detta spö?

              Eller borde jag ist leta efter ett styft daiwa spö som old firehand tipsade om?

              Kommentera


              • #8
                Det spöt är fler nöjda med men jag skulle välja ett 8-8,5 fotsspö som blir lättare och lite smidigare, tex ett av Daiwas lätta spön, har ett Prorex S 8'6" -150g kastvikt som väger typ 200g och kastar bra, kanske det har en lillebror med kastvikt max kastvikt 100g eller 120g beroende på ditt fiske. S spöt duger för mig och ger dig en slant över till en rulle som då kan få kosta mer än 1000kr. (Fast vissa väljer typ tvärtom men då är ofta budgeten en annan)

                Kolla absolut säljes här på FS efter rullar och spön, mitt nya Prorex S kostade 600 kr inkl frakt om jag minns rätt.

                Kommentera


                • #9
                  Jag gick idag till söder sportfiske och ska förmodligen komma tillbaka imorgon och införskaffa mina nya grejer
                  Blev rekommenderad en kombo med en lågprofil multirulle (minns ej namnet, kostade 1799 är allt jag minns).
                  Spöt var ett Söder Tackle Perfection Heavy Cast upp till 100g på 8fot. Dem sa att det skulle vara ungefär lika bra som grim reaper spöt upp till 110g. Stämmer detta?
                  Har ni några erfarenheter av någon av dessa spön?
                  Grim reaper är lite längre och kostar egentligen 1000kr mer, borde inte denna prisskillnad vara av en anledning?

                  Kommentera


                  • #10
                    Gällande priset vet jag inte mycket mer än att pitch black spöna görs i samarbete med savage gear. Vill minnas att jag sett att söder även har ett samarbete med Daiwa. Kanske kan det då skilja i pris?
                    Hur som helst så kan spöna absolut vara likvärdiga, då klassningen bara skiljer 10 gr. Känn på båda spöna och se om du känner någon skillnad. Skulle gissa på att den är försumbar.

                    Det finns måååånga rullar därute. Abu, Daiwa och Shimano är populärast. Mycket handlar om tur med exemplaret och hur man sköter om den. Har själv en Daiwa Lexa och är nöjd med den. Har fått uppfattningen att det inte skiljer värst mycket mellan de olika rullarna, utan välj en rulle som passar din plånbok så tror jag att den kommer att bli utmärkt.

                    Kan däremot varmt rekommendera att du köper på dig ett kit med lite olja, fett och skruvmejslar så att du själv kan serva och underhålla din rulle. Det krävs inte mycket av dig ( tom jag kan ) och det finns förutom sprängskisser även mycket att hitta på tuben.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 496 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 658 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 666 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 550 svar
                    229 622 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Tylön
                    av Tylön
                     
                    Arbetar...
                    X