Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Filékniv
Collapse
X
-
Den blå har gummerat handtag och parerskydd vilket jag gillar. Finns även utan tandad rygg om du vill ha lite mer plan yta.
Kommentera
-
Jag köpte en från Mora och kan säga att den slår alla knivar som det står något sportfiskemärke på. Köper du kniv från företag som fokuserar på att göra kniv istället för ett företag som gör sportfiskeprylar i första hand får du nästan alltid en bättre produkt. Framförallt är Morakniven vassare från början och fortsätter vara vassare trots ett par år på nacken.
Kommentera
-
Den får tummen upp av mig också. Haft min i kanske 5-7 år nu.Ursprungligen postat av anteman Visa inlägghttps://www.fiskesnack.com/forum/fis...-fil%C3%A9kniv
Den blå har gummerat handtag och parerskydd vilket jag gillar. Finns även utan tandad rygg om du vill ha lite mer plan yta.
Kommentera
-
Dom här tre har jag och rapalan är den som brukas minst är lite som Benjamin s skrev att en yrkesvariant är ofta klart bättre pris på sen är dom inte så flashiga och inget man bär med på fisketuren
den med trubbig spets är grym på julskinkan också för släppen i klingan gör att den inte suger fast .
Strax över 200:- har jag för mig ekaknivarna låg på och det är ju knivar som går livet ut och är lätta att skärpa tillSenast ändrad av Sundström76; 2021-08-09, 07:11.
Kommentera
-
--------------------------------------------------------Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inläggJag ska köpa en filékniv i present och funderar på den här:
https://www.widforss.se/rapala-delux...nife-6-bp136sh
Någon som filéat abborre med en sådan?
Jag gillar att den kan maskindiskas vid behov och att även fodralet kan göras rent vid behov. Är den tillräckligt flexig? Har den väldigt liten plan anläggningsytan? Eller är det bara KÖP?
Hej Kulfisk;
En av mina äldsta filéknivar står det Kuusamon Uistin på. Den har ganska brett blad, men är tillräckligt vass för att filéa en gös, röding eller öring med....
Mina senare års filéknivar är av fabrikatet Frost..
Old Firehand
Leif Engström
Kommentera
-
Köp yxa istället :-) haha och choppa kotletter :-)
Jag har en riktigt gammal Mora filekniv som håller än med lite slipningar då och då :-) riktigt bra kniv :-)Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
-
Kolla på frosts knivar, det är yrkesvarianterna av mora knivarna. inte något speciellt att titta på men duger dom till yrkesfolket duger dom till oss också.
Personligen vill jag ha 2 knivar, en lite grövre till att rensa och bena med och sedan en tunnare till själva fileandet, skulle jag behöva välja en av dom 2 varianterna skulle jag behålla den lite grövre kniven.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav Rune45600C4 med ny vev1 Foto
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-08-21, 06:02 -
-
Svar till Vad är detta för märke och modell?av byggarnTyckte väl jag kände igen den... Men hittade en lös bara så mysteriet kvarstår vad den heter...1 Foto
-
2026-08-15, 15:26 -
-
av Peter BTillhör begåvningsreserven sen ngr år , bidrar med denna devis.
Peter b1 Foto-
2026-07-02, 20:28 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 558 visningar