Filékniv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Filékniv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Filékniv

Jag ska köpa en filékniv i present och funderar på den här:

Filékniv från RapalaRapala Deluxe Falcon är en filékniv med bekvämt och hållbart polymerhandtag. Strukturen på handtaget gör att du inte glider. Kniven har ett rostfritt stålblad med skarp och flexibel bladtopp för bästa resultat. Filékniv från RapalaBekvämt och hållbart polymerhandtagStrukturen på handtaget gör att du inte gliderRostfritt stålblad med skarp och flexibel bladtopp Specifikationer:Bladlängd: 15 cmHandtagslängd: 12 cm

Någon som filéat abborre med en sådan?

Jag gillar att den kan maskindiskas vid behov och att även fodralet kan göras rent vid behov. Är den tillräckligt flexig? Har den väldigt liten plan anläggningsytan? Eller är det bara KÖP?

Till abborre funkar den ”nog” har en sån men upplevde den kort så jag köpte en eka istället för när jag fileat gös så fick man inte till ”sågrörelsen” när man följer skinnsidan

Kommentera

Den blå har gummerat handtag och parerskydd vilket jag gillar. Finns även utan tandad rygg om du vill ha lite mer plan yta.

Kommentera

Jag köpte en från Mora och kan säga att den slår alla knivar som det står något sportfiskemärke på. Köper du kniv från företag som fokuserar på att göra kniv istället för ett företag som gör sportfiskeprylar i första hand får du nästan alltid en bättre produkt. Framförallt är Morakniven vassare från början och fortsätter vara vassare trots ett par år på nacken.

Kommentera

Värt att notera att Rapalas filéknivar görs av Marttiini och de har lång erfarenhet av just knivar.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            https://www.fiskesnack.com/forum/fis...-fil%C3%A9kniv

Den blå har gummerat handtag och parerskydd vilket jag gillar. Finns även utan tandad rygg om du vill ha lite mer plan yta.
            Den får tummen upp av mig också. Haft min i kanske 5-7 år nu.

Kommentera

Click image for larger version  Name:	19393E3B-CEA4-4010-9873-95A2BB0BE42F.jpeg Views:	0 Size:	2,54 MB ID:	2583856 Dom här tre har jag och rapalan är den som brukas minst är lite som Benjamin s skrev att en yrkesvariant är ofta klart bättre pris på sen är dom inte så flashiga och inget man bär med på fisketuren den med trubbig spets är grym på julskinkan också för släppen i klingan gör att den inte suger fast .
              Strax över 200:- har jag för mig ekaknivarna låg på och det är ju knivar som går livet ut och är lätta att skärpa till
              Senast ändrad av Sundström76; 2021-08-09, 07:11.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
                Jag ska köpa en filékniv i present och funderar på den här:

https://www.widforss.se/rapala-delux...nife-6-bp136sh

Någon som filéat abborre med en sådan?

Jag gillar att den kan maskindiskas vid behov och att även fodralet kan göras rent vid behov. Är den tillräckligt flexig? Har den väldigt liten plan anläggningsytan? Eller är det bara KÖP?
                --------------------------------------------------------

Hej Kulfisk;
                En av mina äldsta filéknivar står det Kuusamon Uistin på. Den har ganska brett blad, men är tillräckligt vass för att filéa en gös, röding eller öring med....
                Mina senare års filéknivar är av fabrikatet Frost..
                Old Firehand
                Leif Engström

Kommentera

Köp yxa istället :-) haha och choppa kotletter :-)

Jag har en riktigt gammal Mora filekniv som håller än med lite slipningar då och då :-) riktigt bra kniv :-)
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Kolla på frosts knivar, det är yrkesvarianterna av mora knivarna. inte något speciellt att titta på men duger dom till yrkesfolket duger dom till oss också.

Personligen vill jag ha 2 knivar, en lite grövre till att rensa och bena med och sedan en tunnare till själva fileandet, skulle jag behöva välja en av dom 2 varianterna skulle jag behålla den lite grövre kniven.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 558 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57