Aava Fishing? Någon med info ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aava Fishing? Någon med info ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Spännande att få höra lite mer om spön med graphene, inte bara denna serie, CTS verkar dock inte sålda på graphene.
    Ska enligt andra tydligen kunna ge lätta snabba spön utan att de nödvändigtvis blir alltför toppiga i aktionen. Sen har ju det också att göra med tapering och klinggodsets tjocklek men ändå. Tiraphene 10'1 kanske är ett riktigt trevligt spö för HÖ vilket det borde vara för slanten. Synd att det inte kommer en variant med en trigger.
    Senast ändrad av anteman; 2023-12-24, 14:40.

    Kommentera


    • #12
      Man blev bra sugen på o testa TIRAPHENE ROD!
      Hoppas bara den inte ser B ut svårt o se på bilderna! Design är lika viktigt som prestation när.man kommer i högre summor

      Kommentera


      • #13
        Spännande med graphen, undrar hur borre spöna blir gillar snabba känsliga spön.

        Gäddspöna såg inte lika intressanta ut, vill gärna ha lite längre än 8.3 och bakhandtaget ser långt ut på bild.

        Kommentera


        • #14
          Jag har själv 2 flugspön med grafen. Vet inte om det tillför nåt, förutom ett högre pris. Det är inga av de större spö tillverkare som använder grafen i sina spön. Är mer ett argument för att kunna ta, ett högre pris.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
            Jag har själv 2 flugspön med grafen. Vet inte om det tillför nåt, förutom ett högre pris. Det är inga av de större spö tillverkare som använder grafen i sina spön. Är mer ett argument för att kunna ta, ett högre pris.
            Det tillför en mer förlåtande aktion och en bra mycket lättare vikt. Titanium-grafen är dessutom extremt hållbart. Så det är starkare och lättare än vanlig grafit. Definitivt inte bara ett argument för att ta ett högre pris. Det kostar faktiskt mer att tillverka spöna i fråga.

            Kommentera


            • #16
              Det är konstigt att det inte är några av de stora spö tillverkarna, använder Graphen. Om det skulle vara ett mirakel ämne, borde Shimano, Megabass, G loomis mm. tillverka spön med graphen. Nu är det endast små spötillverkare som Vision, Nam, Douglas som får sina spön tillverkade i Korea som använder graphen. Första graphen spöna kom redan 2015 och om ämnet är så överlägsen borde flera ha hängt på hypen.

              Kommentera


              • #17
                Ja utvärderingen av grafen/graphene kanske dröjer. Läst några engelska trådar och de drar åt olika håll. Det är väl inte heller otänkbart att de mer kända spötillverkarna rent av använder materialet i vissa spöserier fast under eget varumärke?
                Man vill inte förknippas med graphene iaf om man som tillverkare tidigare avfärdat materialet givet viss applikation, fastän sånt borde urvecklas... vilket man senare gjort med nytt namn...

                Finns ju många som använder "NRX" "Nanolite", "NSX" "Powerlux" , "Spiral-X" och många andra liknande "material" som vi inte har en aning om vad det egentligen är och innehåller mer än vad tillverkaren säger och gärna lyfter fram som unikt och överlägset.

                Om jag hittar ett spö jag är mer än nöjd med, med dess hållbarhet, vikt, kastegenskaper, aktion och snabbhet (recovery) jag vill ha för just det fisket så är jag nog lika glad oavsett om det innehåller "NSX" eller graphene... Eller ngt annat.

                En egenskap jag funderar lite på är just snabvhet/recovery, alltså inte aktion. Får ibland känslan att det generellt anses bättre ju snabbare, inga eller färre eftervibrationer på snabba spön som 'stör" kastet, linans framfart.

                Fast sen funderar jag på om inte denna snabbhet gör att spöt levererar all ackumulerad kraft under en kortare tid, borde vara så, t o m allför kort tid beronde på kaststil, spölängd och rulle?
                Är det bra t ex när man fiskar HÖ med ett 9'6"-11' spö och kastar med en längre kaströrelse och på köpet en multirulle? Ja kanske, så längre spöt har en djupare mer parabolisk aktion eller kanske inte...
                Senast ändrad av anteman; 2023-12-25, 16:06.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
                  Det är konstigt att det inte är några av de stora spö tillverkarna, använder Graphen. Om det skulle vara ett mirakel ämne, borde Shimano, Megabass, G loomis mm. tillverka spön med graphen. Nu är det endast små spötillverkare som Vision, Nam, Douglas som får sina spön tillverkade i Korea som använder graphen. Första graphen spöna kom redan 2015 och om ämnet är så överlägsen borde flera ha hängt på hypen.
                  Grafen är extremt dyrt att jobba med. De som gör spön med grafen gör de oftast inte i FULL grafen, utan har ett lager grafen ytterst och kolfiber innanpå. Det specialla med Aavas spön är ju dock att man kombinerat grafen med titanium. Det är det som är häftigt. Det kommer göra spöet väldigt hållbart och väldigt lätt, samtidigt som det behåller den elastiska egenskapen som grafen har bättre (då kolfibret inte plockar upp en del av det). Större spötillverkare kan nog inte tillverka spöna till tillräckligt bra pris för att de ska tycka det är värt det är min gissining. Aava, mig veterligen, jobbar med mycket mindre marginaler än de flesta andra spötillverkare, vilket jag verkligen respekterar. Tror det är helt rätt tänkt av dem för att slå sig in på en svår marknad. Man måste göra en riktigt bra produkt helt enkelt och kanske köpa att man inte kommer tjäna lika mycket pengar på den.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
                    Det är konstigt att det inte är några av de stora spö tillverkarna, använder Graphen. Om det skulle vara ett mirakel ämne, borde Shimano, Megabass, G loomis mm. tillverka spön med graphen. Nu är det endast små spötillverkare som Vision, Nam, Douglas som får sina spön tillverkade i Korea som använder graphen. Första graphen spöna kom redan 2015 och om ämnet är så överlägsen borde flera ha hängt på hypen.
                    Helt enkelt att det inte är bara grafiten som gör spöt. Nu har ju visserligen Douglas sky spön fått oerhört bra kritik. Flugfiskare är visserligen oerhört mycket mer kräsna än de flesta spinnfiskare. Där räcker det att spöt ser häftigt ut, är så lätt som möjligt och att "rätt" person fiskar med det.

                    Kommentera


                    • #20
                      Det framstår ju på rapporten som att det är både välbyggda och bra spön. Men min tvåcentare I fallet "exotiska material" som grafen, titan osv är att så länge innehållet inte redovisas i volym är det i sig ganska ointressant. Det blir lite "Snake Oil" över det hela när innehållet inte tydligt redovisas. Det går ju alldeles utmärkt att bygga fantastiska spön utan Pixie dust och Unicorn tears...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 592 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 888 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 369 svar
                      236 268 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av metspö, 2016-08-10, 09:18
                      30 svar
                      3 378 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01
                      96 svar
                      10 621 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X