Fiskeklocka??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeklocka???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Va kul att det finns fler som gillar klockor! Jag har också ett förflutet som klock-wannabe....

Idag har jag en Tissot Seastar 1000 Automatic som vardagsklocka. Sen tycker jag är snygg och trevlig med bla. en glasbaksida, så man kan se urverket.

Men jag skulle också rekommendera Seiko SKX007, mer prisvärd klocka finns nog inte. Jag hade en sådan tidigare, med stålarmband.

/Ville
    Senast ändrad av leg_lock; 2013-12-16, 23:23.

Kommentera

Casios Prg klockor är ju perfa.

Lufttryck och kompass är ju användbara funktioner direkt.

Månfaser,tidvatten,höjdmätare är annat man får som är användbara.

Kvaliten kan man ju inte klaga på heller , har en som nästan är 10 år.

Kommentera

För funktioner är Tissot T-touch Expert senaste generationen grym. Har temp, lufttryck, kompass, altimeter etc.

Jag kör dock Sinn U1 SDR, tyskt ubåtsstål som tål det mesta!

Kommentera

Ganska kul att de finns dessa klockor med diverse extra funktioner så som barometer, höjdmätare, temp, kompass osv

Men frågan är behöver man verkligen funktionerna till fisket ? oavsett vilket lufttryck det är så fiskar jag, vilken höjd jag fiskar på spelar ingen roll, temp känner man i fingertopparna, kompass det har jag så länge man kan se solen eller stjärnorna och har en fungerande klocka. Men å andra sidan så behöver man inte veta tiden heller när man fiskar :-P

Men det skulle vara kul o veta genom ett knapptryck hur länge man drillar en större fisk. De få gånger man fått nått större på kroken tappar man tidsbegreppet helt och kan inte ens gissa på hur länge man drillat fisken Sen när man vandrar till fiskeställe kan de vara kul o kunna lägga upp en tidsplan och följa den så man stannar till innan hungern tar övertaget och man tappar humöret pga det.
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Luftrycket kan ju vara dödsviktigt vid fiske - man kan desutom se det i graf form bakåt och så.

Kompass - det är väl bara viktigt för dom som kör lite i okänd terräng och så.
            Vi mästare som letar efter guldkorn kanske håller till bortanför vägar och pt sjöar.
            Underlättar och sparar batteri på gps/telefon.

Sen finns det ju lite annat som tidvatten , solned/sol upp på minuten för den som måste veta det.

Casios PRG klockor har en fördel mot andra - den har en liten solpanel.
            Håller nere batterikostnaden.

Man får ju deras värstingvarianter för 4 lakan.

Kommentera

trycket är viktigt vid ja, men har väl bokat in en tripp så spelar de ingen roll om det är lågt eller högt. För fiska det gör man oavsett.

På fjällturerna har jag alltid med mig en vanlig kompass och karta. Skulle aldrig få för mig att förlita sig på elektronisk utrustning som behöver batterier. Sen kan man använda sig av solen och klockan (sådan med visare då ej digital) och få ganska exakt nord och syd riktningen.

Klockan jag är ute efter ska vara oberoende av batteri, certina DS podium automatic drar upp sig själv när man rör sig, så där har vi en större fördel ;-)
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ja allstå Casioklockans kombo med laddbart batteri ger ju oberoende.
                Man låter den sola under en lampa 1-2 gånger mellan december och februari - resten av året tuffar den på med soljus.
                Det laddbara håller sådär 3 år , sen byter man själv och pyntar 100 spänn.

Kompass
                Casios prg visar ju både en analogsimulerad och sedan numeriska grader - vet inte hur exakt den är men väldigt.

Luftryck
                Det är ju inte det enda man skall ha men dom flesta friluftsnissar har ju Gps och vanlig analog kompass men det är bekvämt att bara använda klockan rakt av.

Ja alltså man man bokat en tripp så gungar ju luftrycket som det gör men ibland kan man det vara bra för planeringen och se tendensen och hur det var för -12 timmar sen.

Höjdmätaren är ju lite av plojgrej men den har 3m noggranhet vid mätning från en nivå på relativt kort tid( så inte luftrycket hinner ändras).

Kompetenta klockor - man använder ju inte kanske allt men man får deras värsting för hyfsat pris mot en visarklocka med
                mycket mindre

Kommentera

Vid speciellt abborrfiske så är barometern och förändringsgrafen riktigt bra.

Eftersom abborren har sluten simblåsa så måste den kompensera varierande lufttryck genom att simma grundare eller djupare. Stiger trycket går abborren grundare.

Detta har jag haft nytta av flera gånger när jag sökt abborren.
                  Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Vid vadningsfiske kan du leta varmare vatten med tempgivaren i klockan och således finna områden där småkrypen börjar synas = större chans för HÖ i närheten

Kommentera

Förut va det Ekoloden som förstörde vatten, nu blir klockorna som visar lufttryck, temp och höjd över hav

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 980 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11