Fiskeklocka??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeklocka???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Lyfter denna tråd igen......Någon som verkligen har haft nytta av en sådan "fiskeklocka" ?

Själv är man ute efter en rejäl robust klocka. Men lite svårt att hitta en som faller in i smaken. Skulle helst vilja ha en som man drar upp manuellt men då får man hosta upp en rejäl slant eftersom det är billigare att göra en batteridriven idag.

Har kikat lite på certina DS Podium Automatic Chrono, men vette tusan om 7000kr för en klocka om det är värt det !?
    Click image for larger version

Name:	c001.427.11.057.00.jpg
Views:	1
Size:	19,0 KB
ID:	1771258

Saker jag vill att klockan skall kunna göra är följande: Visa tiden och tidtagar ur, ej batteri beroende och tåla vatten i rejäla mängder

Några andra som har vettiga förslag på nån bra klocka, helst modell som inte behöver batteribyten (hittar inga billiga sådana).
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
      Lyfter denna tråd igen......Någon som verkligen har haft nytta av en sådan "fiskeklocka" ?

Själv är man ute efter en rejäl robust klocka. Men lite svårt att hitta en som faller in i smaken. Skulle helst vilja ha en som man drar upp manuellt men då får man hosta upp en rejäl slant eftersom det är billigare att göra en batteridriven idag.

Saker jag vill att klockan skall kunna göra är följande: Visa tiden och tidtagar ur, ej batteri beroende och tåla vatten i rejäla mängder

Några andra som har vettiga förslag på nån bra klocka, helst modell som inte behöver batteribyten (hittar inga billiga sådana).

Vill du ha en robust klocka med automatiskt urverk för en rimlig peng finns det bara ett självklart val. Seiko SKX007! Har hängt på klockforum ett antal år innan fiskeintresset tog över och det är en klocka som blivit något av en modern klassiker.

http://mywatcheshub.com//seiko-men-s...007k2-p-47036/

Finns fler handlare på ebay och i asien som säljer den. Vill du vara lite coolare beställer du den som heter SKX007J istället för SKX007K, J är tillverkad i deras fabrik i Japan medan K är tillverkad utanför japan, minns inte exakt var, annars är det exakt samma klocka. Du har även SKX009 med blå/röd vridring och SKX173 som har lite annan look på tavlan och bara säljs på nordamerikanska marknaden.

Citizen ProMaster-serien kan vara värt att ta en titt på också. T.ex. NY0040, NY2300 eller klassikern JP2004 (batteri).

Berätta annars gärna vad du har för budget och vilka specifikationer du vill ha så kan jag säkert hitta något som passar!
      Senast ändrad av Magnus (Sthlm); 2013-12-15, 22:46.

Kommentera

runt 5000kr (+-1000) kan man nog lägga ut om det är kvalitets grejer, inge batteridriven (om det går att hitta för 5tkr). Visa tid, tidtagning (kronograf typ alternativt vridbar ring runt urtavlan), vattentät, stål eller titan. Inte större än 45mm, har inga megastora vrister.

edit : Inga digital urtavlor typ lcd, då jag är allergisk mot dessa
        Senast ändrad av mojoman; 2013-12-15, 23:05.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

runt 5000kr (+-1000) kan man nog lägga ut om det är kvalitets grejer, inge batteridriven (om det går att hitta för 5tkr). Visa tid, tidtagning (kronograf typ alternativt vridbar ring runt urtavlan), vattentät, stål eller titan. Inte större än 45mm, har inga megastora vrister.
          Kronograf med automatverk blir nog svårt att hitta för de pengarna, särskilt om den ska vara vattentät men om vridring funkar finns det ganska många dykmodeller från Seiko som kan passa både i titan och stål. Har tappat referensnummer från minnet men kan du tänka dig att köpa begagnat kan jag rekommendera att regga dig på forumet klocksnack.se och ställa frågan där samt lägga in en köpesannons med dina krav och se vilka förslag som ramlar in.

En riktigt grym klocka du kan hitta begagnat för de pengarna är Marathon SAR, se till att vänta ut en på länk bara för länken är snuskigt dyr att köpa till i efterhand. Riktigt hög byggkvalitet för pengarna. Kan höra med en polare som har en om han kan tänka sig sälja ifall det kan vara intressant.

Vill du ha en lite tunnare klocka så finns Glycine Combat Sub att hitta beggad kring de pengarna. Också en trevlig och prisvärd klocka.

Båda klockorna på bilderna använder sig av ett ETA 2824-2 urverk som kan servas hyfsat billigt av nästan alla urmakare vilket är en fördel.
          Senast ändrad av Magnus (Sthlm); 2013-12-15, 23:13.

Kommentera

Jag har kört denna i några år och inte bytt batterier:

Solceller runt urtavlan laddar batteriet och sen lite andra praktiska finesser för oss fiskare. Den känner av var man är med radiosignal och ställer tiden efter det, den håller koll på månfaser och då även tidvattnet vilket är praktiskt om man är i Norge.
            Sen barometer, kompass....

Jag är grymt nöjd.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Klockor med LCD skärmar är inget för, får nästan utslag av dessa, är mer åt det traditionella hållet.

Begagnat skulle jag aldrig våga köpa när det kommer till större summor pengar, tyvärr. Jag får nog ta o regga mig på klockforumet och luska vidare. Har kikat lite på diverse klockor av de dyrare märkerna som ex breitling. Men det är tok för dyrt, det enda jag har hittat som jag hittat i någorlunda prisklass och smak som passar mig är certina(lite dyr dock). Klock köpet är inte aktuellt just för tillfället utan kommer att bli det till våren.

Tror det bästa är att åka till nån välsorterad klockbutik inne i sthlm o kika på klockorna i verkligheten. Men ska kolla vidare på diverse klockor på nätet, största problemet är för mig är storleken. Alla klockor som är större än 45mm i diam ser för stort ut på min vrist (kanske är bara jag som tycker det men det är jag som skall gilla och bära klockan).

Kommentera

Hänger också en del på klockforum!

En Seiko SKX007 känns som det uppenbara valet på beater. Kör själv en SKX173 i de flesta fall när jag är ute. En annan goding jag plockar fram ibland är en Seiko SKX781 "Orange Monster".

En enkel rätt snygg klocka för bananas är annars en Orient Mako.

Seiko levererar riktigt grymma verk för småpotatis. Och jag kan verkligen inte hålla med om att man ska gå och känna I en butik eftersom jag personligen äger många klockor men tror knappt en enda är köpt i Sverige. De flesta finns inte ens i svensk butik.

Kommentera

Klockor med LCD skärmar är inget för, får nästan utslag av dessa, är mer åt det traditionella hållet.

Begagnat skulle jag aldrig våga köpa när det kommer till större summor pengar, tyvärr. Jag får nog ta o regga mig på klockforumet och luska vidare. Har kikat lite på diverse klockor av de dyrare märkerna som ex breitling. Men det är tok för dyrt, det enda jag har hittat som jag hittat i någorlunda prisklass och smak som passar mig är certina(lite dyr dock). Klock köpet är inte aktuellt just för tillfället utan kommer att bli det till våren.

Tror det bästa är att åka till nån välsorterad klockbutik inne i sthlm o kika på klockorna i verkligheten. Men ska kolla vidare på diverse klockor på nätet, största problemet är för mig är storleken. Alla klockor som är större än 45mm i diam ser för stort ut på min vrist (kanske är bara jag som tycker det men det är jag som skall gilla och bära klockan).
                  Ok. Funkar inte näthandel eller begagnat kan det nog bli svårt att hitta lämpliga klockor som uppfyller kraven. Som exempel kan jag ta denna Glycine...

Ny: 9795kr
                  Begagnad: 3800kr

Alltså ganska saftigt värdedropp så fort du lämnar en butik med klockan på armen. En annan fördel med begagnat är att du nästan alltid får tillbaka pengarna om du märker att klockan inte passar dig och vill sälja.

Finns mycket att välja på runt 40-42mm så du ska nog hitta något som passar.

Kommentera

Nätbutik fungerar, men inte begagnat. Hittar jag en klocka jag gillar på nätet försöker jag hitta någon butik där man kan titta på den i verkligheten.

Som sagt har 3 månader på mig att fundera ut vilken klocka det blir.

Kommentera

Nätbutik fungerar, men inte begagnat. Hittar jag en klocka jag gillar på nätet försöker jag hitta någon butik där man kan titta på den i verkligheten.

Som sagt har 3 månader på mig att fundera ut vilken klocka det blir.
                      Problemet är att utbudet i butikerna av klockor i denna prisklass är pinsamt dåligt, särskilt om man vill ha en automatare med lite kvalitet. Många säljs dessutom inte i Sverige vilket ytterligare försvårar det hela.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13